تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,091 |
شناسایی سازوکارهای توسعه و نگهداشت نومعلمان در نظام آموزش و پرورش | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 121-148 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی یاسینی* 1؛ اردشیر شیری1؛ حسین کریمی تبار2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2گروه مدیریت، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 30 دی 1399، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازوکارهای توسعه و نگهداشت نومعلمان در نظام آموزش و پرورش به شیوة کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا کیفی صورت گرفته است. 19 نفر از خبرگان، مدیران و معاونان منابع انسانی، و نومعلمان استخدامشدة 5 سال اخیر نظام آموزش و پرورش به روش گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. برای تحلیل دادهها از فن تحلیل محتوای کیفی مصاحبه با رویة کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد روایی کدهای به دست آمده از طریق بررسی همکاران و پایایی نیز از طریق ضریب توافق کندال محاسبه شد. نتایج تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها نشان داد سازوکارهای توسعة نومعلمان شامل نشست های درون و برونمدرسهای، مسیر پیشرفت شغلی تخصصی، فنون طراحی مشاغل، تسهیم دانش، یادگیری عملی، شبکه سازی، مدیریت عملکرد، خودتوسعه ای، جانشینپروری، آموزش، کار تیمی و مسیر پیشرفت شغلی عمودی است. پرداخت مبتنی بر عملکرد و شایستگی، مزایا، توجه به نیازهای سطح بالا (معنوی) و توجه به نیازهای سطح پایین (مادی) مهمترین سازوکارهای نگهداشت نومعلمان بودند. نظام آموزش و پرورش برای تحقق برنامهها و سیاستهای تحول باید برای توسعه و نگهداشت معلمان تازهکار مستعد، سازوکارهای نظاممند و هدفمحوری تعریف، اجرا و ارزیابی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازوکارهای توسعه؛ سازوکارهای نگهداشت؛ نومعلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Mechanisms of Development and Retention of Novice Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Yasini1؛ Ardeshir Shiri1؛ Hossein Karimitabar2 | ||
1Associate Professor, Department of Management, Faculty of Literature, Ilam University, Ilam, Iran | ||
2Department of Management, Faculty of Literature, Ilam University, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to identify the mechanisms of development and retention of newly hired teachers in the education system in a qualitative manner. In the present qualitative study, 19 experts, managers and deputies of human resources, and newly hired teachers of the last 5 years of the education system were selected as snowballs and semi-structured interviews were conducted with them. In order to analyze the data, the technique of analyzing the qualitative content of the interviews according to the coding procedure was used. The results of the thematic analysis indicated that the mechanisms for the development of newly hired teachers included; In-school and out-of-school sessions, career development pathways, job design techniques, knowledge sharing, practical learning, networking, performance management, self-development, succession parenting, training, teamwork, and vertical career advancement. Performance based payment, benefits, attention to spiritual needs, and attention to material needs were the most important mechanisms for teacher retention. To implement transformation programs and policies, the education system must define, implement and evaluate systematic and goal-oriented mechanisms for the development and retention of talented novice teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Development mechanisms, Maintenance mechanisms, Novice teachers | ||
مراجع | ||
احمدی، حسن (1401). طراحی الگوی عوامل مؤثر بر توسعه و نگهداشت معلمان دورة متوسطة شهر اردبیل. توسعة حرفهای معلم. 6 (4)، 75-55.
احمدی، حسن، زاهدبابلان، عادل، مرادی، مسعود، و خالقخواه، علی (1396). عوامل اثرگذار بر نگهداشت معلمان نخبه و مستعد در دورة دوم متوسطة مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر اردبیل در راستای سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش وپرورش. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانی شدن، 7 (23)، 111-95.
بلاغت، سیدرضا، و نوری، سمیه (1397). بررسی عوامل مرتبط با نگهداری معلمان زبان عربی در مدارس متوسطة شهر زاهدان. همایش ملی دستاوردهای جهان نوین در آموزش، دورة اول، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان مؤسسة آموزش عالی علامه خویی.
جعفری، حسن، ابوالقاسمی، محمود، قهرمانی، محمد، خراسانی، اباصلت، و قبادیان، مسلم (1397). عوامل محتوایی توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کمتوان ذهنی شهر تهران. کودکان استثنایی. ۱۸(۲)، 77-86.
حسینی، سیده ملیحه، آیتی، محسن، و شکوهیفرد، حسین (1397). تأثیر سامانة مدیریت دانش بر توسعة حرفهای معلمان پایة ششم ابتدایی شهرستان بیرجند. توسعة حرفهای معلم. 1(3)، 17-1.
خدیوی، اسداله، سیدکلان، سیدمحمد، حسنپور، توفیق، احمدی، حسن، و ترهباری، حافظ (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیسهای استان اردبیل). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(42)، 161-185.
شاطری، کریم، ابیلی، خدایار، رضاییان، علی، قلیپور، آرین، و مرادفام، شعله (1394). عوامل اثرگذار بر حفظ استعدادها و نخبگان سازمانی صنعت برق ایران در راستای تحقق سیاستهای کلی علم و فناوری. سیاستهای راهبردی و کلان، 3 (12)، 78-51.
عزیزی شفیق، امینه (1395). مدیریت عملکرد و نقش آن در توسعة منابع انسانی، ششمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، ایران.
محمدی، محمد، شریف زاده، فتاح (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 15 (4)، 159-133.
میرکمالی، سیدمحمد، پورکریمی، جواد، فراستخواه، مقصود، و نامداری پژمان، مهدی (1396). طراحی الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی دانشجوـ معلمان در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامهریزی آموزشی. 6(12)، 65-88.
یاسینی، علی، و پناه، امین (1398). سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه های آموزش و توسعة نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت عملکرد (IPA). مدیریت بر آموزش سازمانها، 8(1)، 325-189.
Abdulakimovna, S. S. (2021). Teachers self-development as a criterion for increasing professional competence. World Bulletin of Social Sciences, 3(10), 58-60. Admiraal, W., Schenke, W., De Jong, L., Emmelot, Y., & Sligte, H. (2021). Schools as professional learning communities: what can schools do to support professional development of their teachers?. Professional Development in Education, 47(4), 684-698. Bush, T., Coleman, M., Wall, D., & West-Burnham, J. (2018). Mentoring and continuing professional development. In Mentors in schools (pp. 121-143). Routledge. Bustin, R. (2022). Mentoring as a professional development opportunity. In Mentoring Geography Teachers in the Secondary School (pp. 75-87). Routledge Castro, A., Hoffman, A., Becker, J. D., Naff, D., Willis, P. S., & Kane, A. (2022). Teacher retention policy coherence: An analysis of policies and practices across federal, state, and division levels Dietz, D., & Zwick, T. (2020). The retention effect of training: Portability, visibility, and credibility1. Human Resource Management, 3(4), 1-32. Dille, K. B., & Røkenes, F. M. (2021). Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 105, 103431. Dupriez, V., Delvaux, B., & Lothaire, S. (2016). Teacher shortage and attrition: Why do they leave?. British Educational Research Journal, 42(1), 21-39. Fessehatsion, P. W., & Peng, P. (2021). Exploring teachers' retention and attrition in middle and secondary schools in eritrea: perspectives of currently serving teachers. Research in Education and Science, 7(1), 227-244. Gairín-Sallán, J., & Rodríguez-Gómez, D. (2012). Teacher professional development through knowledge management in educational organisations. In Organizational learning and knowledge: Concepts, methodologies, tools and applications (pp. 1297-1315). IGI Global. Gjedia, R., & Gardinier, M. P. (2018). Mentoring and teachers’ professional development in Albania. European Journal of Education, 53(1), 102-117. Ivaniuk, H., Venhlovska, O., Antypin, Y., & Vovchok, Y. (2020). Self-Development as a Factor in the Professional Growth of Future Teachers. Journal of History Culture and Art Research, 9(4), 77-86. Karlberg, M., & Bezzina, C. (2020). The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden. Professional Development in Education, 2(3), 1-18. Kyngäs, H., Kääriäinen, M., Elo, S. (2020). The trustworthiness of content analysis. In The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. London: Springer; 41-48. Legg-Jack, D., & Ndebele C. (2022). The impact of mentoring in the development of pre-service teachers from a university in South Africa. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(3), 88-105.Mathwasa, J., & Duku, N. (2015). Teachers at crossroads: Teacher professional development through the performance appraisal system at primary school level in the bulawayo metropolitan province: An assessment. Social Sciences, 45(3), 221-235. O’Dowd, R., & Dooly, M. (2022). Exploring teachers’ professional development through participation in virtual exchange. ReCALL, 34(1), 21-36. Pandey, S. R., & Sharma, M. R. (2022). Mentoring and professional development: a gateway to professionalism. Social Work and Science Education, 3(2), 168-178. Pariente, N., & Tubin, D. (2021). Novice principal mentoring and professional development. Mentoring and Coaching in Education, 10(3), 370-386 . Rais, S., & Rubini, B. (2022). Increasing teacher creativity through strengthening transformational leadership, teamwork, and work engagement. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 232-241. Ribaeus, K., Enochsson, A. B., & Löfdahl Hultman, A. (2022). Student teachers’ professional development: early practice and horizontal networks as ways to bridge the theory-practice gap. Early Childhood Teacher Education, 43(1), 2-16. Robroo, I. (2021). Development of the e-collaborative learning model to enhance the teamwork of preservice teachers. Ilkogretim Online, 20(4). Song, H., Gu, Q., Zhang, Z. (2020). An exploratory study of teachers’ subjective wellbeing: understanding the links between teachers’ income satisfaction, altruism, self-efficacy and work satisfaction. Teachers and Teaching. 26(1), 3-31. Spanorriga, C., Tsiotakis, P., & Jimoyiannis, A. (2018, June). E-mentoring and novice teachers’ professional development: Program design and critical success factors. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 1315-1324). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Yulianti, K., Denessen, E., Droop, M., & Veerman, G. J. (2022). School efforts to promote parental involvement: the contributions of school leaders and teachers. Educational Studies, 48(1), 98-113. Zavelevsky, E., Lishchinsky, O. S. (2020). An ecological perspective of teacher retention: An emergent model. Teaching and Teacher Education, 88 (2), 1-11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |