تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,458 |
واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگیهای معلم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 221-246 اصل مقاله (1.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محسن حلاجی* | ||
استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1397، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق از نظر سنجشپذیری دادهها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا (جمعآوری دادهها) جزء پژوهشهای اسنادی است. جامعة آماری تحقیق اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونة پژوهش تمامی گزارهها، احکام و مواد اسناد بود. نمونهگیری با توجه به هدف و روششناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از چکلیست کیفی استفاده شد. روایی ابزار تحقیق توسط صاحبنظران حوزة علوم تربیتی تأیید شد. یافتهها نشان داد جامعة آماری دارای گزارهها، مواد و بندهایی است که شامل واحد معنایی دلالتکننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافتهها نشان داد از دلالتهای به دست آمده از اسناد میتوان رمزهای را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقولهها و مقولهها دستهبندی شدند. به کارگیری شیوة استدلال استقرایی در نهایت، زیرمقولههای مانند خصوصیات شخصیتی؛ مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی – عقلانی، توجه به اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، وظایف سازمانی، قدرت علمی تخصصی، وظایف شغلی، خدمات سازمانی، رشد سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را آشکار کرد و به تناسب، آنها را در هر دو سند (اساسنامه و سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان) در ذیل سه مقولة ویژگی فردی، ویژگی حرفهای و ویژگی سازمانی قرار داد. در نتیجه، ویژگیهای معلم از منظر اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان در یکی از سه مقولة فردی، حرفهای و سازمانی جای میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ ویژگیهای معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examine the Implications of the Upstream Documents of the Farhangian University on the Teacher Characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen hallaji | ||
Assistance Professor, Department of Physical Education Instruction, Shahid Chamran Pardice, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to examine the attributes of the upstream documents of the Farhangian University on the characteristics of the teacher. This research is a qualitative method of qualitative content analysis with a conventional approach. The statistical population was the upstream documents of the Farhangian University. The statistical sample was all the statements of the documents. Sampling was done purposefully. A checklist was used to collect information to answer the research questions. The results showed that the statistical society has predictions, materials and clauses that include semantic unit that affects teachers' characteristics. Also, the findings showed that the signatures obtained from the documents could be extracted to obtain teacher attributes. The teacher's characteristics are categorized under the categories and categories. Applying the method of inductive reasoning in the end are subcategories such as personality traits, pedagogical skills, mental-intellectual capabilities, attention to pedagogical principles, basic and special competencies, organizational tasks, specialized scientific power, job tasks, organizational services, organizational growth, empowerment, qualification and performance evaluation in proportion to both documents, classified in three categories of individual characteristics, professional characteristics, and organizational characteristics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, Teacher characteristics, The upstream documents | ||
مراجع | ||
احمدی، علی، و عباسی، فاطمه (1395). نقش و جایگاه معلم در سند تحول بنیادین از دیدگاه مقام معظم رهبری. برداشت شده در تاریخ 07/12/1395 از سایت https://www.farsnews.com/news/13951206000051/.
ارشاد، طیبه، حلاجی، محسن، اردستانی، عباس.( 1396). بررسی و تحلیل اسناد بالادستی آموزش و پرورش یافتههای پژوهشهای انجامشده مرتبط با برنامة درسی حوزة تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
ایمان، محمدتقی، و محمودرضا، نوشادی (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 15-4.
جزئی، نسریند (1398). مدیریت منابع انسانی. تهران: نی.
دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران تهران: وزارت آموزش و پرورش.
دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
رزی، جمال، امامجمعه، محمدرضا، و احمدی، غلامعلی (۱۳۹6). استخراج ابعاد معلمان اثربخش بهمنظور ارائة چارچوب مفهومی آموزش و تربیت معلم اثربخش و اعتباربخشی آن. پژوهش در تربیت معلّم، 1(1)، 46-13.
رزی، جمال، و امامجمعه، محمدرضا (۱۳۹۳). معلم اثربخش پدیدهای مغفول در بهبود کیفیت یاددهی - یادگیری دورة ابتدایی، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت، شرکت اندیشهسازان مبتکر جوان.
رضایی، منیره (1394). تعیین شایستگیهای تخصصی و حرفهای معلمان متناسب با سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن و اعتباربخشی شایستگیها. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رضاییان، علی (1399) . مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت.
روان، سیدامیر، معافی، محمود. (1396). بررسی و تحلیل اسناد بالادستی آموزش و پرورش و یافتههای پژوهش های انجامشده مرتبط با برنامة درسی حوزة تربیت و یادگیری آداب و مهارتهای زندگی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
سبحانینژاد، مهدی، و زمانیمنش، حامد (1391). شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفههای آن توسط دبیران دورة متوسطة شهر یاسوج. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 9(32)، 81- 68.
سلیمی، جمال (1395). پدیدارنگاری تعاملات آموزشی معلمان و دانشآموزان. مطالعات برنامة درسی ایران، 10(36). 36-5.
سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشمانداز 1404 (1395). تهران: دانشگاه فرهنگیان.
شاهمحمدی، نیره (1393). صلاحیتهای آموزگار عصر حاضر: اصولی که معلمان باید بدانند و به آن عمل کنند. رشد آموزش ابتدایی، 8(1)، 13-8.
شعارینژاد، علیاکبر (1391). فرهنگ توصیقی علوم رفتاری / شناختی. تهران: اطلاعات.
صدری افشار، غلامحسین (1393). فرهنگ معاصر فارسی یکجلدی. ویراست جدید. تهران: فرهنگ معاصر.
فرمهینی، محسن (1393). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: شباهنگ.
قرائتی، محسن (1396). مهارت معلمی. تهران: انتشارات مرکز فرهنگی درسهای از قرآن.
کامکاری، کامبیز، کیومرثی، فیروز، و شکرزاده، شهره (1387). روش پژوهش کاربردی (با تأکید بر سازة هوش). تهران: دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر.
محمودی، امیرحسین (1387). شایستگیهای حرفهای معلم اثربخش. رشد مدارس، 1، 88-86.
هرسی، پال، و بلانچارد، کنت (1398). مدیریت رفتار سازمانی: کاربرد منابع انسانی. ترجمة علی علاقهبند، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالمللی.
وزارت آموزش و پرورش (1391). برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
Anderson, L. W. (2004). Increasing teacher effectiveness. 2nd ed., UNESCO, International institute for educational planning. Lancaster, L. (2018). Eghit characteristic of a great teacher. https://www.Teach Though.com. Lungu, M. (2016). The characteristics of the model teacher in the present society. Plus Education, XIV(1), 157-169. Lynn, C. M., Anthony, J. O., Ann E. W., & Terry, L. J. (2002). Pre-service teachers' educational beliefs and their perceptions of characteristics of effective. Educational Research, 96(2), 116-127. McKnight, K. (2015). What makes an effective teacher?. George Mason University. Retrieve from https://www.pearson.com. Strong, H. G. (2007). Qualities of effective teacher. Association for Supervision and Curriculum Development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |