تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,271 |
ارائة الگویی برای رتبهبندی مدارس غیر دولتی با رویکرد ذینفعان و اسناد بالادستی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 271-298 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خدیجه بزرگی نژاد1؛ رضا زارعی* 2؛ مژگان امیریان زاده2؛ محمد خیّر3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگویی برای رتبهبندی مدارس غیر دولتی دورة دوم متوسطة نظری با رویکرد ذینفعان و اسناد بالادستی آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش یک راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود که بهصورت مطالعة موردی در شهر شیراز انجام گرفت. جامعة آماری، ذینفعان مدارس غیر دولتی شامل کارشناسان مشارکتهای مردمی ادارة آموزش و پرورش و ارکان پنجگانة مدارس در دورة دوم متوسطة نظری بود. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک ملاکمحور صورت گرفت. در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای با حجم نمونة 333 نفر استفاده شد. ابزار پژوهش بخش کیفی، مصاحبة باز با مشارکتکنندگان و بررسی کتابخانهای اسناد بالادستی و مدارک کلیدی آموزش و پرورش، و ابزار پژوهش بخش کمّی پرسشنامة محققساخته بر اساس یافتههای بخش کیفی بود. تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل مضمون و تحلیل دادههای بخش کمّی با تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. یافتههای بخش کیفی نشان داد 9 معیار و 28 شاخص در رتبهبندی مدارس غیر دولتی دورة دوم متوسطة نظری منظور شد. نتایج تحلیل عاملی مربوط به بخش کمّی نشان داد مسیرهای منتهی به معیارهای رتبهبندی مدارس غیر دولتی در الگوی پیشنهادی، مثبت و معنادار بودند. بار عاملی تکتک معیارها مطلوب و مقدار تی نیز بالاتر از 96/1 بهدست آمد و الگوی رتبهبندی ارائهشده تأیید شد. همچنین از دیدگاه ذینغعان، سه معیار خدمات آموزشی و پرورشی، بروندادها و ارگونومی دانشآموزان به ترتیب، در اولویتهای بالاتری قرار داشتند. در نتیجه، شاخصهای آنها میتوانند سهم زیادی در نظام رتبهبندی مدارس داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد بالادستی؛ ذینفعان؛ شبکة مضامین؛ مدرسة غیر دولتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a Model for Nongovernmental School Ranking With the Stakeholders and National Documents Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
khadijeh bozorginezhad1؛ reza zarei2؛ mozhgan amirianzadeh2؛ mohammad khayyer3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2Assistant Professor Department of Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3Professor Department of Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to provide a model for ranking of non-governmental secondary schools. This research was a sequential exploratory mixed strategy which was done as a case study in Shiraz. The statistical population was non-governmental schools’ stakeholders of secondary schools in Shiraz including experts and public participation in education and five pillars of schools (school’s principle, teachers, school council, students and parents) .Sampling in the qualitative part was done by targeted method. In the quantitative part, stratified random sampling with a sample size of 333 people was used. The research tool of the qualitative part was an open interview with the participants and a library survey of Key education documents. Research tools in the quantitative part of the research were based on the findings of the qualitative part. The analysis of the qualitative data was done by using thematic analysis and statistical analysis of the quantitative part was performed through confirmatory factor analysis. The findings of the qualitative section showed that 9 criteria and 28 indices are effective in the ranking of non-governmental secondary schools. The results of factor analysis related to the quantitative part showed that proposed model the ranking model of non-governmental schools was approved. Moreover, from the perspective of the stakeholders, three scales, namely the education services, outputs and the student-related ergonomics, are to be respectively given the highest priorities so their indices can play an important role in the rating of the schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National documents, Non-governmental school, Stakeholders, Thematic network | ||
مراجع | ||
حسنی، رفیق، جمالی، اختر، تقیپور ظهیر، علی، و رهگذر، مهدی (1396). ساخت و تحلیل عاملی مدل اندازهگیری رتبهبندی مدارس متوسطة کشور. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(32)، 63-41.
خانیزاد، رحیم، و منتظر، غلامعلی (1396). ارزیابی تطبیقی نظامهای رتبهبندی دانشگاههای جهان. سیاست علم و فناوری، 9(3)، 43-31.
دلزنده، علی، ذوالفقارزاده، حسن، و جعفریها، رضا (1394). بازتعریف مدرسة محله و جایگاه آن در محوریت تعاملات فرهنگی- اجتماعی، محلة اسلامی. کنفرانس بینالمللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز، مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی.
عبدالهیچهارده چریکی، میترا، و شاهی، سکینه (1396). بررسی تأثیر جهانیشدن بر روی برنامة درسی: مطالعة موردی معلمان آموزش و پرورش کلانشهر اهواز. علوم تربیتی، 24(1)، 226- 203.
فلسفینژاد، محمدرضا، دلاور، علی، زندی، فرزاد، فرخی، نورعلی، و عباسپور، عباس (1396). شناسایی منابع و تجهیزات مؤثر در رتبهبندی و ارزشیابی عملکرد مدارس مقطع ابتدایی در کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(1)، 88-71.
مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی. دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش.
مرادی، مجید (1395). نقش تئوری مشروعیت و تئوری ذینفعان در مسئولیت اجتماعی شرکتها. مدیریت مالی و حسابداری، 2(4)، 186-174.
معدندار آرانی، عباس (1393). بررسی نقش نهادها، سازمانها و افراد در توقف مدارس غیر دولتی از نظر مؤسسان و کارشناسان: بازسازی معنایی. نوآوریهای آموزشی، 13(51)، 96-73.
معدندار آرانی، عباس، کاکیا، لیدا، و مؤذنی، بتول (1392). بررسی عوامل مؤثر بر توقف فعالیت مدارس غیر دولتی و ارائة راهکار برای آن. تعلیم و تربیت، 115، 126- 109.
مهدیخانی، حامد (1394). ارائة الگویی بهمنظور ارزیابی عملکرد و رتبهبندی مدارس متوسطة دورة ۲ با استفاده از روش تصمیمگیری چندشاخصة ترکیبی ANP-DEMATEL در محیط فازی (مطالعة موردی: آموزش و پرورش شهرستان میانه). پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
مهرپور، مریم، سلیمانی، نادر، احمدی، غلامعلی، و صباحی، پرویز (1398). شناسایی عوامل مؤثر در نظام رتبهبندی مدارس متوسطه دورة دوم؛ و طراحی مدلی برای آن. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(21)، 232-217.
میرکمالی، سیدمحمد، و سعادتیتبار، فهیمه (1394). بررسی میزان رضایت ذینفعان از فرایند آموزش ضمن خدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. آموزش و توسعة منابع انسانی، 2(7)، 123-101.
نیکنژاد، امین، و زارع کاسب، معصومه (1390). ارگونومی از دیدگاه سازمانی و نقش آن در کارایی کارکنان. کار و جامعه، 132 و 133، 99-93.
Anderson, T., Blom, E., & Lindsay, C. (2020). Identifying high-performing schools for historically underserved students. Urban Institute. Berends, M, Primus, A., & Springer, M. G. (2019). Handbook of research on school choice. Routledge. Boaventura, J. M. G., Bosse, D. A., de Mascena, K. M. C., & Sarturi, G. (2020). Value distribution to stakeholders: The influence of stakeholder power and strategic importance in public firms. Long Range Planning, 53(2), 101883, 1-18. Bonilla, M. L., Lopez, E., & McMillen, D. (2020). House prices and school choice: Evidence from Chicago's magnet schools’ proximity lottery. Regional Science, 60(1), 33-55. Delaney, J. M., & Devereux, P. J. (2021). High school rank in math and english and the gender gap in STEM. Labour Economics. Delprato, M., & Chudgar, A. (2018). Factors associated with private-public school performance: Analysis of TALIS-PISA link data. Educational Development, 61, 155-172. Ee, J., Orfield, G., & Teitell, J. (2018). Private schools in american education: A small sector still lagging in diversity. Working Paper. Civil Rights Project-Proyecto Derechos Civiles. Fahrurrazi, F., Rohiat, R., Somantri, M., & Turdja’i, T. (2021, January). Biplot analysis for marking the quality of schools which compatible with national examination score. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1731, No. 1, p. 012031). IOP Publishing. Granziera, H., & Perera, H. N. (2019). Relations among teachers’ self-efficacy beliefs, engagement, and work satisfaction: A social cognitive view. Contemporary Educational Psychology, 58, 75-84. Horan, W., & O’Regan, B. (2021). Developing a practical framework of sustainability indicators relevant to all higher education institutions to enable meaningful international rankings. Sustainability, 13(2), 1-15. Kim, Y. (2018). The effects of school choice on achievement gaps between private and public high schools: Evidence from the Seoul high school choice program. Educational Development, 60, 25-32. Lazareva, O., & Zakharov, A. (2020). Teacher wages and educational outcomes: Evidence from the Russian school system. Education Economics, 28(4), 418-436. Oktarina, N., Widodo, J., Murwatiningsih, M., & Murniawaty, I. (2019). Electronic agenda (e-agenda) systems for keeping school archives in Indonesia: Is there a case in managing of archive through manual agenda system? KnE Social Sciences, 320-333. Pasquier, U, Few, R, Goulden, M. C, Hooton, S, He, Y., & Hiscock, K. M. (2020). “We can’t do it on our own!”—Integrating stakeholder and scientific knowledge of future flood risk to inform climate change adaptation planning in a coastal region. Environmental Science & Policy, 103, 50-57. Pineo, H., & Moore, G. (2021). Built environment stakeholders’ experiences of implementing healthy urban development: an exploratory study. Cities & Health, 1-15. Requier, F, Fournier, A, Rome, Q., & Darrouzet, E. (2020). Science communication is needed to inform risk perception and action of stakeholders. Environmental Management, 257, 109983. Samonas, S., Dhillon, G., & Almusharraf, A. (2020). Stakeholder perceptions of information security policy: Analyzing personal constructs. Information Management, 50, 144-154. Sepulveda, F., Bledsoe, C., Zipperlen, M., & Rose, R. (2019). Analysis of accountability ratings for elementary schools texas, usa: considering the school growth and students’ demographics. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(12), 240-257. White, C. J., & Van Dyk, H. (2019). Theory and practice of the quintile ranking of schools in South Africa: A financial management perspective. South African Journal of Education, 39(Supplement 1), s1-19. Zardasti, L., Yahaya, N, Noor, N. M., & Valipour, A. (2020). Quantifying reputation loss of pipeline operator from various stakeholders’ perspectives–Part 1: Prioritization. Loss Prevention in the Process Industries, 63, 104034. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |