تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,705 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,773 |
پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 449-467 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسانه الله وردی زاده1؛ شیرین زینالی* 2؛ حسین رستمی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استادیار، پژوهشکدة علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران، مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
مطالعه دربارة خودکارآمدی تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در جامعة امروزی برای دانشآموزان توجه ویژهای میطلبد. هدف تحقیق حاضر پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان بود. مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود و نمونة آماری به روش خوشهای، 195 نفر از دانشآموزان دختر پایة سوم شهرستان اهر بود. بر اساس اهداف از سه پرسشنامة خودکارآمدی تحصیلی یلروی و بانتینگ (2002)، دلبستگی کولینز و رید (1990) و فراشناخت اونیل و عابدی (1996) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد مؤلفههای مهارت فراشناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطة مثبت و معنادار دارند و همچنین، با مؤلفههای دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ایمن رابطة مثبت و معنادار دارند، ولی مؤلفة سبک دلبستگی اضطرابی رابطة منفی با خودکارآمدی تحصیلی دارد (05/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد میزان تأثیرگذاری مؤلفههای آگاهی فراشناختی، راهبرد شناختی، برنامهریزی و خودبازبینی بر خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب، برابر 29/0، 28/0، 37/0، 11/0 است (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد میزان تأثیرگذاری مؤلفههای وابستگی (نا ایمن اجتنابی)، نزدیکبودن (ایمن)، اضطرابی بر خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب برابر 44/0، 24/0، 11/0- است (05/0>P). از این نتایج چنین استنباط میشود که با نهادینهکردن فرایند یاددهی -یادگیری معنادار و همچنین، شرایط دور از اضطراب میتوان خودکارآمدی دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ سبک دلبستگی ایمن؛ سبک دلبستگی ناایمن؛ مهارتهای فراشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Academic Self-efficacy based on Attachment Styles and Meta-cognitive Skills of Students | ||
نویسندگان [English] | ||
afsaneh allahverdizadeh1؛ shirin zeinali2؛ hossein rostami3 | ||
1M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Science, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Science, Urmia University, Urmia, Iran | ||
3Assistant Professor, Institute Law Enforcement and Social Study Naja, Tehran, Iran, Research center for cognitive and behavior sciences in police, Directorate of Health Rescue and treatment, Police Headquarter, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The study of academic self-efficacy and factors influencing it in today's society requires special attention for students. The aim of this study was predicting academic self-efficacy based on attachment styles and meta-cognitive skills. It was descriptive-correlational study and statistical samples (n=195) were selected by a cluster-random sampling method from third-grade high school female students of Ahar. Mac Elroy & Banting's academic self-efficacy questionnaire (2002), the Adult Attachment Scale (AAS, Collins & Read, 1990), and the metacognition questionnaire (O'Neil and Abedi, 1996) were employed for data gathering. Correlation analysis results showed a positive and significant relationship between the components of metacognitive skills and academic self-efficacy and the components of secure and insecure avoidance attachment, the relationship between the component of anxious attachment style with academic self-efficacy was negative (p <0.05). Regression analysis, the rate of influence of metacognitive awareness, cognitive strategy, planning, and self-monitoring components on academic self-efficacy was respectively 0.29, 0.28, 0.37, 0.11 (p <0.05). The rate of influence of attachment components (insecure avoidance), proximity (secure), and anxiety on academic self-efficacy were respectively 0.44, 0.24, -0.11, respectively (p <0.05). As with results, the self-efficacy of students can be promoted through significant systematizing the process of teaching-learning as well as anxiety-avoidance conditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic self-Efficacy, Insecure attachment style, Metacognitive skills, Secure attachment style | ||
مراجع | ||
اعتمادی، عذرا، و سعادت، سجاد. (1394). نقش سلامت خانواده و سبکهای دلبستگی در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. راهبرد آموزش، 8(4)، 201-195.
پاکدامن، شهلا (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعهطلبی در نوجوانان. رسالة دکتری روانشناسی دانشگاه تهران.
جلالی، داریوش (1388). اثربخشی پیشگیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خودکارآمدی دانشآموزان نسبت به گرایش مواد مخدر. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(3)، 93-111.
صفرزاده، سحر، و مرعشیان، فاطمه سادات (1395). رابطة جهتگیری هدف و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دختر. زن و فرهنگ، 8(28)، 36-23.
قلیپور، نسیم (1397). بررسی رابطة باورهای فراشناختی با خودکارآمدی، شادکامی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مدارس آموزش از راه دور. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 3(10)، 68-50.
مرزبان، شهربانو (1397). رابطة بین باورهای فراشناخت و باورهای خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. آفاق علوم انسانی، 20، 108-85.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: an genetic perspective, Annual Review of Psychology, 52(10), 1-26. Bender, A., & Ingram, R. (2018). Connecting attachment style to resilience: Contributions of self -care and self-efficacy . Personality and Individual Differences, 130 (1), 18-20. Boström, L., & Lassen, L. M. (2006). Unraveling learning, learning styles, learning strategies and meta-cognition. Education Training, 48(2/3), 178-189. Bowlby, I. (1976). Attachment and loss. Vol. III. Separation, anxiety, anger. The Hogarth and institute of psych analysis. Boyer, B. A., & Paharia, M. I. (2008). Comprehensive handbook of clinical health psychology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc. Brown, G. T., Peterson. E.R., Yao, E. S. (2016). Student conceptions of feedback: Impact on self-regulation, self-efficacy, and academic achievement. Educational Psychology. 86(4),606-629. Burke, J. (2009). Reading, Reminders: tools, tips, and techniques. Boynton Cook. Cassidy, J., &Shaver, P. R. (2008). Handbook of Attachment, The Guilford press, New York London (pp. 23-811). Collins,V. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment؛ Working models a relationship quality in dating couples. Personality and Social Psychology, 58(4), 46-63. Dorman, J. P. (2001). Associations between classroom environment and academic efficacy. Learning Environments Research, 4(3), 243-257. Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906-911. Jaafar, W. M. W., & Ayub, A. F. (2010). Mathematics self-efficacy and meta-cognition Among University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 8, 519-524. Karademas, E.C., Kalantzi-Azizi, K. (2004). The stress process, self- efficacy expectations, and psychological health. Personality and Individual Differences, 37(5), 1033-1043. Kawamoto, T. (2020). The moderating role of attachment style on the relationship between self-concept clarity and self-esteem. Personality and Individual Differences, 152, 109604. Kay, J. (1992). Student evaluation in cooperative learning. Teacher cognitions, Teachers and Teaching, 14(5), 463-477. Kitsantas, A., & Zimmerman, B. (2009). College students’ homework and academic Larkin, S. (2009). Metacognition in young children. London: Routledge. Maddux, J. E. (2009). The power of believing you can. Hand book of positive psychology Oxford University Press, Indian Streems. Mahler, M. S., Furer, W. (1963). Certain aspects of the separation-individuation phase. Psychoanalytic Quarterly, 32 (1), 1-14. Meidani, Z., Sharifi, M. (2015). Structure Relationship between Self-imaginary and Meta-cognition Beliefs with Self-regulatory learning in Pre-university Girl Students in Rasht City. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 185, 365-373 Montague, C. (1992). The multiple dimension of learning 3rd Ed. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall. Nachmias, M., Gunnar, M., Mangelsdorf, S., Parritz, R.H., Buss, K. (1996). Behavioral inhibition and stress reactivity. The moderating role of attachment security. Child Development, 67(22), 508- 522. Oneil, H., Abedi, J. (1996). Reliability and validity of state meta-cognitive inventory: Potential for alternative assessment. Educational Research, 89(4),234-245 Pajares, F., Britner, S. L., & Valiante, G. (2000). Relation between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science. Contemporary Educational Psychology, 25 (4), 406-492. Paris, S. G., & Winograde. P. (2016). The role of self- regulation learning in contextual teaching: Principle and practice for preparation. Cambridge Scholars Publishing, 10, 748-778. Phan, H., & Walker. R. (2000). The Predicting and Mediational Role of Mathematics Self-efficacy: APath Analysis. AARE annual conference Sydney. Physical activity, mental health and academic achievement: A cross-sectional study of Norwegian adolescents. Mental Health and Physical Activity, 18, 233-237. Schewarzer, R., & Scholz, U. (2000). Cross-cultural assessment of coping resources: the Tavakolizadeh, J., Tabari, J., & Akbari, A. (2015). Academic self-efficacy: predictive role of attachment styles and meta-cognitive skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences (pp. 113-120). Vedøy, I. B., Anderssen, S. A., Tjomsland, H, E., Skulberg, K, R., & Thurston, M. (2020). Veenman, M. V. J., Vanhout, A. M., & Afflerbach, A. (2006). Metacognition and learning conceptual and methodological consideration. Metacognition Learning. 10(2),103-140. Wright, S. L., Perrone-McGovern, K. M., Boo, J. N., & White, A. V. (2014). Influential factors in academic and career self‐efficacy: Attachment, supports, and career barriers. Counseling Development, 92(1), 36-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |