تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,160 |
کاربرد آزمون گزینهای دو بعدی در شناسایی کجفهمیها در مبحث پیوند شیمیایی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 71-86 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا احمدآبادی* | ||
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 14 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
پیوندهای شیمیایی از موضوعات مهم درسی است که هر نوع کجفهمی در آن مشکلات دیگری را در فهم مباحث اساسی دیگر علم شیمی برای فراگیران به وجود میآورد. در این تحقیق، ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه دوگزینهای و یا چندگزینهای دو بعدی و تشریحی است، تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیلی – توصیفی با استفاده فراوانی و درصد صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 35 نفر از دانشجویان درس شیمی عمومی 1 است. این پژوهش نشان میدهد، استفاده از این نوع پرسشنامه جهت آشکارسازی کجفهمی فراگیران، موجب کاستن پاسخهای تصادفی توسط فراگیران شده و فرصت توضیح و توجیه دیدگاهشان را میدهد. از جمله کجفهمیهایی که در این مطالعه مشخص شد؛ کجفهمی در زمینة اتکا بر فرضیه پیوند یونی بین عناصر فلزی و عناصرنافلزی و از سوی دیگر کجفهمی مبنی بر اساس استفاده از" اختلاف الکترونگاتیوی به عنوان یک پیشفرض همیشه درست"، در تعیین نوع پیوند شیمیایی است. براساس این پژوهش پیشنهاد گردید، برای نتایج دقیقتر از مؤلفههای بیشتری در طراحی آزمون استفاده شود و برای رفع کجفهمی مذکور، استفاده از الگوی ارائة محتوا براساس سطوح چندگانة جانستون و تلفیق دیدگاه میکروسکوبی و ماکروسکوبی مفید خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ پیوند شیمیایی؛ گزینه دوبعدی؛ آموزش شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of Two-Dimensional Assessments in Identifying Misconception in Chemical Bonding | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Ahmadabadi | ||
Department of basic Science Farhangian University Mashhad Iran | ||
چکیده [English] | ||
Misconception of subjects causes learners to misunderstand the subjects related to them. Chemical bonding is an important subject in which any kind of misconception creates other problems for learners in understanding other basic topics in chemistry. In this research, data collection is a two-choice or multi-choice two-dimensional and descriptive questionnaire that has been prepared and adjusted according to the Ardianash scheme with modifications and changes. Data analysis was performed by analytical-descriptive method using frequency and percentage. The statistical population of this research is 35 students of general chemistry, physics and chemistry. This study shows that using this type of questionnaire to reveal learners' misunderstanding, reduces random answers by learners and gives the opportunity to explain and justify their views. In this study it was revealed; among the misunderstandings in this field is the emphasis on the hypothesis of ionic bond between metallic and non-metallic elements, and also the use of "electronegative difference as an always-true hypothesis" in determining the type of chemical bond. In this study, it was suggested that if more components are used in designing the questionnaire, more accurate results will be obtained. To eliminate misunderstandings, it would be useful to use a content presentation model based on Johnston multiple levels and to combine microscopic and macroscopic perspectives, theory and laboratory experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemical bonding, Assessment, Two-dimensional questionnaire, Chemistry education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |