تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
نقش تفکر انتقادی و سرمایه های روانشناختی در پیش بینی رضایت شغلی معلمان متأهل شهر تهران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 577-599 اصل مقاله (999.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محبوبه موسیوند* 1؛ مریم سلگی2 | ||
1استادیار، گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکدة زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای تفکر انتقادی و سرمایة روانشناختی در رضایت شغلی معلمان متأهل شهر تهران است. برای گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی و همبستگی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش را کلیۀ معلمان شاغل در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل میدادند که از آن میان، تعداد 142 معلم شامل 70 نفر زن (8 نفر زیر 5 سال، 16 نفر بین 10-6 سال، 11 نفر بین 15-11 سال، 32 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) و 72 نفر مرد (4 نفر زیر 5 سال، 11 نفر بین 10-6 سال، 23 نفر بین 15-11 سال، 29 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) به روش دردسترس و داوطلب برای شرکت در پژوهش از مناطق 1، 2، 4، 6، 10 و 15 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 انتخاب شدند و پرسشنامة تفکر انتقادی کالیفرنیا، سرمایة روانشناختی لوتانز و رضایت شغلی فیلد و روث را تکمیل کردند. دادههای گردآوریشده با روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین رضایت شغلی معلمان 27/63 و بیشترین میانگین در سرمایههای روانشناختی در بعد امیدواری با نمرۀ 94/23 و بیشترین میانگین در تفکر انتقادی در بعد مهارت استدلال استقرایی با نمرۀ 57/4 است. در حالی که دامنۀ نمرۀ تفکر انتقادی بین 34-0 است که نشاندهندۀ نمرات پایین معلمان در انواع مهارتهای تفکر انتقادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ رضایت شغلی؛ سرمایههای روانشناختی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Critical Thinking and Psychological Capitals in Predicting Job Satisfaction of Married Teachers in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
mahboobeh moosivand1؛ maryam solgi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Social Sciences and Development Studies, Women's Research Center, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Knowledges, Faculty of Theology, AlZahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the role of critical thinking components and psychological capital in the job satisfaction of married teachers in Tehran. Descriptive and correlation methods have been used to collect and analyze information. The research population consisted of all teachers working in the education areas of Tehran, of which 142 teachers, including 70 women (8 under 5 years, 16 between 6-10 years, 11 between 11-15 Years, 32 people with more than 15 years of service) and 72 men (4 people under 5 years, 11 people between 6-10 years old, 23 people between 11-15 years old, 29 people with more than 15 years of service) available and volunteer To participate in the research, they were selected from 1, 2, 4, 6, 10 and 15 education districts of Tehran in the academic year 2009-2010 and completed the California Critical Thinking Questionnaire, Lutens Psychological Capital and Field and Ruth Job Satisfaction. The collected data were analyzed by correlation and stepwise regression. The results showed that the average job satisfaction of teachers was 63.27 and the highest average in psychological capital in the dimension of hope with a score of 23.94 and the highest average in critical thinking in the dimension of inductive reasoning skills with a score of 4.57. While the critical thinking score range is between 0-34, which indicates the low scores of teachers in a variety of critical thinking skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical thinking, Job satisfaction, Psychological capital, Teachers | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، زهرا، و جوادیپور، محمد (1398). شایستگیهای حرفهای معلمان و رضایت شغلی با تأکید بر دیدگاه سازندهگرایی. فناوری آموزش، 14(1)، 198-189.
حسنی، محمد (1385). الگویی برای اشاعۀ نوآوری در نظام آموزش و پرورش ایران. نوآوریهای آموزش، 5(1)، 176-151.
رحمانیان، داریوش، و جهانی، فرشته (1399). بازتاب نظام آموزشی آمریکا در اندیشة ایرانیان دورة قاجاریه و نتایج آن (با تکیه بر مطبوعات دورة قاجار). جستارهای تاریخی، 11(1)، 48-1.
زارع شاهآبادی، اکبر، ترکان، رحمتاله، و حیدری، محمود (1391). بررسی رابطة بین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطة شهر جیرفت. جامعهشناسی کاربردی، 23(4)، 188-165.
ماحوزی ، رضا (1399). همنشینی الگوی آموزش فرانسوی و ایده وحدت ملی در آموزش نوین ایران: از مشروطه تا شهریور ۱۳۲۰. تحقیقات فرهنگی ایران، 13(1)، 96-73.
مختاری، علی، و محمدزاده، علی(1394). بازنمایی انگارههای ایدئولوژیک نظام آموزشی دوران مشروطه و فضای باز سیاسی در دهۀ ۱۳۲۰. جامعهشناسی تاریخی، ۷(۳)، ۱۳۱- 99.
میرزایی، زینب، و گلپرور، محسن (1398). تأثیر سرمایة روانشناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش واسطهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان شرکت مخابرات. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(1)، 12-1.
Alon, L., & Higgins, J. M. (2005). Global leadership success through emotional and cultural intelligence. Kelley, School of Business. Business Horizons, 48(6), 501-512.
Facione P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Millbrae. CA: California Academic Press.
Lee, H. M., Chou, M. J., Chin, C. H., & Wu, H. T. (2017). the relationship between psychological capital and professional commitment of preschool teachers: the moderating role of working years. Universal Journal of Educational Research, 5(5), 891-900.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |