تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,400 |
پیش بینی حمایت خود مختاری معلّمان براساس عوامل استرسزای شغلی با میا نجی گری راهبرد های مقابله ای | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 601-624 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی ابراهیمی1؛ رجبعلی محمدزاده ادملایی* 2؛ جمال صادقی3؛ علی اصغر شجاعی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیشبینی حمایت خودمختاری معلّمان براساس عوامل استرسزای شغلی با میانجیگری راهبردهای مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل همة معلّمان متوسطة اول و دوم مدارس دولتی شهرستان نور و چمستان درسال تحصیلی 99-98 به تعداد 636 نفر بود که براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 240 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة معلم به عنوان متن اجتماعی ولبورن و همکاران (1992)، پرسشنامة عوامل استرسزای شغلی اترو- لوپس و همکاران (2006) و پرسشنامة راهبردهای مقابلهای کارور (1997) استفاده شد. تمام تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل استرسزای شغلی بر راهبردهای مقابلهای و حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. راهبردهای مقابلهای بر حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. همچنین، عوامل استرسزای شغلی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای مقابلهای بر حمایت خودمختاری تأثیر میگذارد. نتایج این پژوهش از نقش میانجی راهبردهای مقابلهای در روابط بین عوامل استرسزای شغلی با حمایت خودمختاری معلّمان حمایت کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت خودمختاری؛ راهبردهای مقابله ای؛ عوامل استرس زای شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting of Teachers Autonomy Support based on Job Stressors by Mediating Coping Strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Ebrahimi1؛ Rajabali Mohammadzadeh Edmalai2؛ Jamal Sadeghi,3؛ Ali Asghar Shojaei,4 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran | ||
4Assistant Professor ,Department of Educational Sciences,Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to predicting teachers' autonomy support based on job stressors by mediating coping strategies. The research method was descriptive, and the research design was correlational and structural equations. The statistical population included first and second secondary school teachers in noor and chamestan public schools in the academic year 1398-99 numbering 636 teachers. Based on the Cochran's formula and stratified random sampling were selected 240 teachers. To collect data, the questionniar was used. Teacher as Social Context questionnaire of Wellborn et al (1992), Job stressors questionnaire of Otero-Lopez et al (2006) and the coping strategies of Carver (1997). Structural equation modeling was used to analyze the data. The results of the study showed that job stressors have a direct effect on coping strategies and autonomy support. Coping strategies have a direct effect on autonomy support. Job stressors indirectly affect autonomy support through coping strategies. The results of this study support the mediating role of coping strategies in the relationships between job stressors with the teachers' autonomy support. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autonomy support, Coping strategies, Job stressors | ||
مراجع | ||
اندام، رضا، و اسعدی، مهناز (1394). رابطة بین استقلال شغلی و استرس معلمان تربیت بدنی شهرستان سبزوار. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(12)، 62-53.
بشارت، محمدعلی (1386). شخصیت و سبکهای مقابله با استرس. پژوهشهای نوین روانشناختی، 7 (2)، 49-25.
خردهگیر، سعید، عسکری، احمد، و رنجبر، مختار (1396). بررسی شاخصهای بهسازی منابع انسانی و تأثیر آن بر اثربخشی عملکرد کارکنان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(2)، 262- 245.
راس، رندال آر، و آلتمایر، الیزابت ام. (1392). استرس شغلی. ترجمة غلامرضا خواجهپور، تهران: بازتاب. (تاریخ انتشاربه زبان اصلی 1994).
سبزیپور، امیر، رشنودی، بهزاد، امیری، سمیه، و کرمالهی، علی (1393). رابطٍة بین تیپ شخصیتی درونگرایی- برونگرایی با میزان رضایت شغلی و تعهدسازمانی معلمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(18)، 194-181.
سرمد، غلامعلی (1385). روابط انسانی در سازمانهای آموزشی. تهران: سمت.
صفرزاده، سحر، و حبیبی، فاطمه (1396). پیشبینی استرس شغلی بر اساس راهبردهای مقابلهای، هوش معنوی و تابآوری در کارکنان مبتلا به دردهای مزمن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 3(8)، 85-76.
عماد، یاسمن (۱۳۹۱). پیشبینی خطر خودکشی در دانشجویان بر مبنای جنسیت، وضعیت تأهل، راهبردهای مقابلهای، جهت گیری مذهبی و میزان افسردگی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
محمدخانی، پروانه (1371). مقابله با استرس و نشانهها در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری. پایاننامة کارشناسی ارشد، انستیتو روانپزشکی تهران.
Betoret, F. D. (2006). Stressors, self‐efficacy, coping resources, and burnout among second school teachers in Spain. Educational Psychology, 26(4), 519-539. Boyd, D., Grossman, P., Lankford, H., Loeb, S., & Wyckoff, J. (2009). Teacher preparation and student achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 31(4), 416-440. Brissette, I., Scheier, M. F., & Carver, C. S. (2002). The role of optimism in social network development, coping, and psychological adjustment during a life transition. Personality and Social Psychology, 82(1), 102-111. Carver, C. S. (1997). You want to measure coping but your protocol’s too long: Consider the brief cope. Behavioral Medicine, 4(1), 92-100. Carver, C., Shiere, M. F. (1994). Situational coping and coping dispositions in stressful, ransaction. Personality and Psychology, 66(1), 184-195. Cheon, S. H., Reeve, J., Yu, T. H., & Jang, H. R. (2014). The teacher benefits from giving autonomy support during physical education instruction. Sport and Exercise Psychology, 36(4), 331-346. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. Droogenbroeck, F. V., Spruyt, B., & Vanroelen, C. (2014). Burnout among senior teachers investigating the role of workload and interpersonal relationships at work. Teaching and Teacher Education, 43, 99-109. Fisher, R. T. (2001). Role stress, the type a behavior pattern, and external auditor job satisfaction and performance. Behavioral Research in Accounting, 13(1), 143-170. Foley, C., & Murphy, M. (2015). Burnout in Irish teachers: Investigating the role of individual differences, work environment and coping factors. Teaching and Teacher Education, 50, 46-55. Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2000). Positive affect and the other side of coping. American Psychologist, 55(6), 647–654. Forlin, C. (2001). Inclusion: identifying potential stressors for regular class teachers. Educational Research, 43(3), 235-245. Furtak, E. M., & Kunter, M. (2012). Effects of autonomy-supportive teaching on student learning and motivation. Experimental Education, 80(3), 284-316. Glesias-Garcia, M. T., Maulana, R., Fernandez-Garcia, C. M., & Garcia-Perez, O. (2020). Teacher as social context (TASC) questionnaire in the Spanish setting: Teacher version. Psicología Educativa, 26(1), 17-26. Grennan, S., & Woodhams, J. (2007). The impact of bullying and coping strategies on the psychological distress of young offenders. Psychology, Crime and Law, 13(5), 487-504. Gunnell, K. E., Crocker, P. E., Mack, D. E., Wilson, P. M., & Zumbo, B. D. (2014). Goal contents, motivation, psychological need satisfaction, wellbeing and physical activity: A test of self-determination theory over 6 months. Psychology of Sport and Exercise, 15, 19-29. Hamidi, E. (2012). Burnout, consequences of permanent and repeated job strain. Management in Engineering, 6, 53-59. Herman, K.C., Prewitt, S. L., Eddy, C. L., Savale, A., Reinke, W.M. (2020). Profiles of middle school teacher stress and coping: Concurrent and prospective correlates. School Psychology, 78, 54-68. Hung, C. L. (2011). Coping strategies of primary school teachers in Taiwan experiencing stress because of teacher surplus. Social Behavior and Personality, 39(9), 1161-1174. Karaj, S., & Rapti, E. (2013). Teacher job stress in Albania: Examining the role of students classroom disruptive behavior and other factors in the school context. Problems of Education in the 21st century, 54, 14-21. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer. Lazarus, S. R. (2000). Toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55(6), 665-673. Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133–144. Otero López, J. M., Castro, C., Santiago, M. J., & Villardefrancos Pol, E. (2010). Exploring stress burnout, and job dissatisfaction in secondary school teachers. Psychology and Psychological Therapy, 10(1), 107-124. Otero-López, J. M., Santiago, M. J., Castro, C., Pardiñas, M. C., Mirón, L., & Ponte, D. (2006). Estres laboral y burnout en profesores de ensen~anza secundaria. [Job stressors and burnout among secondary education teachers]. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago. Ouyang, Y. (2009). The mediating effects of job stress and job involvement under job instability: Banking service personnel of Taiwan as an example. Money Investment and Banking, 66, 62-62. Pogere, E. F., Lopez-Sangil, M. C., García-Senor an, M. M., & Gonzalez, A. (2019). Teachers’ job stressors and coping strategies: Their structural relationships with emotional exhaustion and autonomy support. Teaching and Teacher Education, 85, 269-280. Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44(3), 159-175. Russell, D. W., Altmaier, E., & Van Velzen, D. (1987). Job-related stress, social support, and burnout among classroom teachers. Applied Psychology, 72(2), 269-274. Sarafino, E. P. (2011). Health psychology: Biopsychosocial interactions. New York: John Willey. Soenens, B., Sierens, E., Vansteenkiste, M., Dochy, F., & Goossens, L. (2012). Psychologically controlling teaching: Examining outcomes, antecedents, and mediators. Educational Psychology, 104(1), 108-120. Tamers, L., Janicki, D., & Helgeson, V.S. (2002). Sex differences in coping behavior: A meto- analytic review and an examination of relative coping. Personality and Social Psychology Reviwe, 6(1), 2-30. Travers, C. J., & Cooper, C. L. (1996). Teachers under pressure: Stress in the teaching profession. London: Routledge. Wellborn, J., Connell, J., Skinner, E., & Pierson, L. (1992). Teacher As Social Context (TASC). Two measures of teacher provision of involvement, structure, and autonomy support technical report. New York: University of Rochester. Wiley, C. (2000). A synthesis of research on the causes, effects, and reduction strategies of teacher stress. Instructional Psychology, 27(2), 80-87. Zlatković, B., Petrović, D. S., Erić, M., Leutwyler, B., & Jokić, T. (2017). Self-dimension of teachers’ intercultural competence: Development and psychometric evaluation of new scales. Psihološka Istraživanja, 2, 199-220. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |