تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,160 |
بررسی تاُثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دخترپایه ی هشتم متوسطه ی اول شهر موسیان در سال تحصیلی 99-98 | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 20-37 اصل مقاله (345.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام خاتمی* 1؛ محمد حسن بازوبندی2؛ لطف اله مهدوی3 | ||
1دبیر علوم تجربی ، وزارت آموزش و پرورش، استان ایلام ، شهر موسیان | ||
2عضو هیات علمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
3عضو هیات علمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان ، تهران | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده امروزه آموزش،آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در دنیایی ثابت و ایستا نیست، بلکه مهیا کردن آن ها برای مقابله با تغییرات زندگی امروز و آینده است. در آموزش به روش سنتی هدف،تسلط بر محتوا بدون تأکید بر روی توسعه مهارت ها و نگرش ها بود و دانش آموزان در واقع فقط گیرنده دانش معلم خود بودند. اما آموزش به روش کاوشگری در اصل معتقد به آماده ساختن فرد برای یادگیری مستقل است .پژوهش حاضر به بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری برخلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان دختر متوسطهی اول پایه ی هشتم شهر موسیان استان ایلام در سال تحصیلی 99-98،صورت گرفت.پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود و جامعه آماری به تعداد 95 نفرشامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه هشتم می باشد. 76نفر ازاین دانشآموزان به شیوههای تصادفی ساده انتخاب شدند و دردو گروه آزمایش و کنترل توسط ابزارهای اندازه گیری شامل دو پرسشنامه خلاقیت تورنس-مادسیج و پیشرفت تحصیلی مورد آزمایش قرار گرفتند. در ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون به عمل آمد سپس طی 12 جلسه، تدریس علوم گروه آزمایش به روش کاوشگری و گروه کنترل به روش سنتی ،پس آزمون از هر دو گروه انجام شد. دراین پژوهش از نرم افزار spss استفاده شد.روش تدریس کاوشگری نسبت به روش تدریس سنتی، تأثیر بیشتری بر روی میانگین خلاقیت،پیشرفت تحصیلی، میزان سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط دانش آموزان داشته است. کلید واژه ها: کاوشگری،خلاقیت، پیشرفت تحصیلی ،آموزش علوم ، ایلام. | ||
کلیدواژهها | ||
کاوشگری؛ خلاقیت؛ پیشرفت تحصیلی؛ آموزش علوم.ایلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of exploratory teaching method on the level of creativity and academic achievement of the experimental sciences course of the eighth grade female students of the first high school of Mosian city in the academic year of 1398-99 | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Khatami1؛ mohamd hasan bazoobandi2؛ lotf allah mahdavi3 | ||
1Experimental science teacher, Ministry of Education, Ilam Province, Musian, Iran | ||
2Member of the academic staff of the Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran | ||
3Member of the academic staff of the Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Education today is not about preparing students for life in a fixed and static world, but about preparing them to cope with the changes in life today and in the future. In traditional teaching, the goal was to master the content without emphasizing the development of skills and attitudes, and students were in fact just receiving their teacher's knowledge. However, exploratory teaching basically believes in preparing the individual for independent learning. 99-98, the quasi-experimental research was pre-test-post-test with two experimental and control groups and the statistical population of 95 people includes all eighth grade female students. 76 of these students were selected by simple random sampling and were tested in both experimental and control groups by measurement tools including Torrance-Madsage Creativity Questionnaire and Academic Achievement. Initially, both experimental and control groups underwent pre-test, then during 12 sessions, science was taught by the experimental group by exploratory method and the control group by traditional method, post-test was performed by both groups. In this study, SPSS software was used. Exploratory teaching method has a greater effect on the average of creativity, academic achievement, fluidity, initiative, flexibility and student development than the traditional teaching method. Keywords: Exploration-Creativity-Academic achievement-Science education-Mosian-Ilam. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |