تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,160 |
آموزش مفاهیم شیمیِ محلول با استفاده از قیاسگری: مرور مستندات بینالمللی. | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 10-19 اصل مقاله (375.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه کشاورز* 1؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ مریم صباغان3 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، ایران، تهران | ||
3دانشیار گروه شیمی ،دانشگاه شهید رجایی، ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
فراگیران با استفاده از ابزارهای مناسب آموزشی، فرصت استدلال، تجزیه و تحلیل، نوآوری، خود ارزیابی و اصلاح ایدهها را خواهند داشت. قیاس ابزار مناسبی برای فرایند یاددهی- یادگیری است. یاددهنده با استفاده از این ابزار در میدان عمل و با انتخاب مناسب از میان قیاسهای مختلف و الگوهای گوناگون آن میتواند نقش تسهیلگری خود را موثرتر به انجام رساند. بنابراین آموزشگرانِ شیمی عرصهی خلاقانهای را در اختیار خواهند داشت تا با استفاده از منابع معتبر و امکانات محیط آموزشی و تامل بر تجربههای خود در کلاسهای شیمی، ابعاد گوناگون این رویکرد را بیازمایند. در این مقاله، ابتدا مراحل اجرای قیاسگری تبیین میگردد و سپس نمونههایی از قیاسهای معتبر که اثربخشی آنان در پژوهشهای بین المللی معنادار بوده است، در خصوص آموزش برخی از مفاهیم شیمیِ محلول مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قیاسگری؛ مفاهیم انتزاعی؛ یادگیری شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the concepts of soluble chemistry using analogy: A review of international documents. | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Keshavarz1؛ Soqra Ebrahimi Qavam2؛ Maryam Sabaghan3 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Chemistry, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Learners have the opportunity to reason, analyze, innovate, self-evaluate and refine ideas using appropriate teaching tools. Analogy is a good tool for the pedagogical process. The teacher can use this tool in the field of action and by choosing the right one from different analogies and different patterns, he can perform his facilitating role more effectively. Therefore, chemistry educators will have a creative field to try the various dimensions of this approach by using credible resources and facilities of the educational environment and reflecting on their experiences in chemistry classes. In this study, first the stages of deduction of analogy are explained and then examples of valid analogies whose effectiveness has been significant in international research on the teaching of some concepts of soluble chemistry are examined. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |