تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,160 |
تحلیل محتوای کتاب فیزیک 2 دورۀ متوسطه با رویکرد ماهیت علم (پژوهش کیفی) | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 38-54 اصل مقاله (387.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ناصر محمدی پور* | ||
استادیار گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 25 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
ژوهش حاضر براساس ضرورت پرداختن به ماهیت علم در محتوای کتابهای درسی علوم، امری ضروری است. هدف از انجام پژوهش، مطالعه و بررسی محتوای کتاب فیزیک 2 دوره متوسطه با رویکرد ماهیت علم میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش، کتاب فیزیک2 مربوط به دانشآموزان پایه یازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی در نظام آموزشی (3-3-6) میباشد، روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی میباشد . واحد تحلیل پاراگراف در نظر گرفته شده و متن پاراگراف ها براساس سه جنبه از جنبه های عام ماهیت علم شامل موقتی بودن ، خلاقانه بودن و عملکرد و مقایسه نظریه و قانون علم، به روش مقوله سازی تجزیه و تحلیل شد . یافته های پژوهش نشان دهنده این است که با توجه به مضامین استخراج شده برای زیرمقولهها در متن کتاب، بیشتر به جنبهی خلاقانه بودن علم نسبت به دو جنبهی دیگر پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب فیزیک؛ ماهیت علم؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the physics 2 textbook of the high school based on the approach to the Nature of Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Mohammadipour | ||
َAssistant Professore , Science Department of Farhangian University ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
It is necessary the present research based on the necessity of addressing the nature of science in the content of science textbooks. The purpose of the research is to study the content of high school physics textbooks on the subject of electricity and magnetism with an approach the nature of science. This research is applied in terms of purpose and descriptive studies in terms of how to collect information. The statistical population in this study is physics2 for 11th grade students of the second year of experimental sciences in the educational system (6-3-3). The research method in this paper is qualitative content analysis method. The statistical population of the sample is paragraphs, which is considered as a unit of analysis. The text analysis of the paragraphs is based on three general aspects of the nature of science, including 1) the temporality of science, 2) the creativity of science, 3) the performance and comparison of theory and law in science by categorization. Also, data validation has been done by synchronization method. The results of the qualitative analysis section indicate that according to the extracted themes for the subcategories in the text of the books, more attention has been paid to the creative aspect of science than the other two aspects. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |