تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
بررسی ویژگیهای روش های تدریس در برنامه درسی ملی علوم دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران و انگلستان: یک مطالعه تطبیقی | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 66-83 اصل مقاله (470.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ سارا کاشانیان2؛ مهسا محمودی3؛ اسما صادقلو4 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
2دانشجو ی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
4دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر شناسایی ویژگیهای روشهای تدریس در برنامه درسی ملی علوم دوره ابتدایی ایران و انگلستان بود. روش پژوهش کیفی و از نوع سنتزپژوهی(مطالعه اسنادی و پدیدارشناسی)است. جامعه پژوهش شامل اسناد و متون علمی در حوزه روش تدریس برنامه درسی علوم دوره ابتدایی و هم چنین آموزگاران دوره ابتدایی بود. جهت اطمینان و اعتبار بخشی به دقت و صحت داده ها از روش خود بازبینی محقق و تکنیک کنترل اعضا استفاده شد.یافته های به دست آمده نشان داد که استفاده از روش های تدریس نوآورانه در برنامه علوم دوره ابتدایی نظام آموزشی انگلستان مبتنی بر ویژگیهای نظریه سازندهگرایی مانند حل مساله آموزی، یادگیری اصیل و یادگیری موقعیتی است. در نظام آموزشی ایران هم فعالیت هایی در این راستا صورت گرفته و شرایط جدید متناسب با برنامه درسی ملی مانند رویکرد تماتیک از طریق روش های تدریس اجرا می شود، ولی عدم تطابق با شرایط واقعی آموزش و وانمودسازی حقایق یادگیری برای دانش آموزان به دلیل نبود ذهنیت سازی و بسترهای زیربنایی آن، نقش این مولفه از برنامه درسی را در تحقق اهداف آموزش، کم رنگ کرده است. نتایج نشان می دهد که پیاده سازی مطلوب روش های تدریس علوم در محیط های آموزشی باید بر مبنای شاخص های توسعهپذیری موضوعات علمی مانند ماهیت یادگیری و پژوهش باشد. از طرفی روش های تدریس در چارچوب الگوهای آموزشی، کنش مستمری با مبانی نظریههای یادگیری داشته باشند تا بتوانند اثربخشی خود بر معناسازی مفاهیم علمی را گسترش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ برنامه درسی ملی؛ علوم؛ دوره ابتدایی؛ مطالعه تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the characteristics of teaching methods in the national curriculum of elementary sciences in the educational system of Iran and the United Kingdom: a comparative study | ||
نویسندگان [English] | ||
reza masouminejad1؛ sara kashanian2؛ mahsa mahmoudi3؛ asma sadeglou4 | ||
1Farhangian University ، Ministry of Education,,Tehran, Iran | ||
2Student of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Student of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
4Student of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify the characteristics of teaching methods in the national curriculum of elementary science in Iran and the United Kingdom. The research method is qualitative and of the synthesis type (documentary study and phenomenology).The research population included scientific documents and texts in the field of teaching methods of elementary school science curriculum as well as elementary school teachers. To ensure and validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and member control technique were used.The findings show that the use of innovative teaching methods in the UK's elementary education curriculum is based on the features of constructivist theory such as problem-solving, original learning and situational learning. In the Iranian educational system, activities have been carried out in this direction and new conditions in accordance with the national curriculum such as thematic approach are implemented through teaching methods, but inconsistency with the real conditions of education and pretending learning facts for students due to lack of mentality Its construction and infrastructure have diminished the role of this component of the curriculum in achieving the goals of education. The results show that the optimal implementation of science teaching methods in educational environments should be based on indicators of the development of scientific topics such as the nature of learning and research. On the other hand, teaching methods in the framework of educational models have a continuous interaction with the foundations of learning theories in order to be able to expand their effectiveness on the meaning of scientific concepts. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |