
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,048,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,244,732 |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای جذب اعضای هیئتعلمی؛ موردمطالعه؛ نظام آموزش عالی تربیتمعلم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 13، خرداد 1401، صفحه 87-78 اصل مقاله (739.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیمین مولایی* | ||
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و از جهت نحوه گردآوری دادهها، کیفی وکمی است. ازآنجاکه پژوهش حاضر درصدد به دست آوردن شناختی همهجانبه از مؤلفههای الگوی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود، بنابراین سعی شد از دادههای کیفی و کمی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. بنابراین، در این پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد. در این راستا، تعداد 20 مصاحبه با اعضای هیئتعلمی به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجامشده است. ابزار سنجش پژوهش یک فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که فرم مزبور به کمک مصاحبه و فن دلفی توسط خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی گردید. برای جمعآوری اطلاعات کمی از پرسشنامه محقق ساخته و برای تعیین روایی محتوا از دیدگاه استادان و جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی بهرهگیری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها کیفی و برای پاسخ به سؤال اول پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد؛ همچنین معادلات ساختاری برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل در راستای تحلیلهای تکمیلی بخش کمی انجام شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها مشتمل بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد که پس از اشباع نظری خبرگان، الگوی مزبور مشتمل بر 5 بعد، 17 مؤلفه 111 شاخص است. همچنین تحلیلهای مدلیابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها موردحمایت قراردادند. با توجه یافتههای حاصل الگوی حاضر میتواند، مدل مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی الگو؛ پژوهش آمیخته؛ جذب هیأت علمی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dimensions and Components of Faculty Members' Requirement at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
simin Molaei | ||
Ministry of Education / Headmaster | ||
چکیده [English] | ||
The present study is applied and qualitative-quantitative respectively in terms of purpose and data collection. Since the present study intends to obtain a comprehensive knowledge of the model components of the faculty members' requirement of Farhangian University; qualitative and quantitative data were used to achieve the goal. Therefore, a mixed approach was used in this research. In this regard, 20 interviews with faculty members have been conducted with a purposive sampling method from the snowball type. The research assessment tool was a semi-structured interview form that was prepared and finalized through interview and Delphi technique by experts with selective coding. A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data, and masters' opinions were used to determine content validity, and confirmatory factor analysis was used for structure reliability. The content analysis technique was used to analyze qualitative data and to answer the first question of the research; also, structural equations were used for modeling of causal relations considering LISREL software in line with additional analyses of quantitative part. Date analysis method consists of three stages of open, axial and selective coding. After the theoretical saturation of experts, the model included 5 dimensions, 17 components and 111 indicators. Model fitting was supported by data of structural equations modeling analyses. According to the findings, the present model can be a fit model for the faculty members' requirement of Farhangian University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model Design, Mixed Research, Faculty Member Recruitment, Farhangian Universit | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، یزدان (1385). جذب اعضای هیئتعلمی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران و چند دانشگاه معتبر جهان، دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران.
شاهی بیک، آزاده و هاشمی، لیلا (1386). مهندسی مجدد از طریق فناوری اطلاعات، تهران: نشر ورا.
عباسپور، عباس (1381)، مقایسه کارکردهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران با آخرین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و طراحی و تبیین مدل فرآیند بهینه برای آ ن، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، پایاننامه دکتری، به راهنمایی اسفندیار سعادت.
عماد زاده، مصطفی و فرهمند، کام بخش (1383). جایگاه آموزش عالی در فرایند جهانیسازی. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد دوم، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی: 103-120.
صالحی، شایسته؛ پهلوانزاده، سعید و جراحی، هایده (1381). میزان مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیری مدیران دانشکدههای علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مدیران و اعضای هیأت علمی، مجله ایرانی در علوم پزشکی، شماره6.
ذاکر صالحی؛ غلامرضا و ذاکر صالحی، امین (1389)، بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور در زمینه استقلال دانشگاهی در ایران، فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شمارۀ اول، تابستان 1389.
قرونه، داوود؛ میر کمالی، سید محمد؛ بازرگان، عباس و خرازی، سید کمال (1393). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، فصلنامه توسعه منابع انسانی، 1(1)، 89-115.
محمدی، نبی اله، نجفبیگی، رضا، موسیخانی، مرتضی و عالمتبریز، اکبر، (1395). ارائه الگوی مطلوب برای انتخاب اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای ایران ( در راستای بهرهوری نیروی انسانی)، مدیریت بهرهوری، 10 (37)، 157-180.
میر سپاسی، ناصر، رشیدی، محمدمهدی، صنعتی گر، هدی(1389). آسیبشناسی طرح جذب و نگهداری نخبگان (مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران)، نشریه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، دوره 4، شماره 11 ، صفحه 7-39.
مصدق، هادی، زینآبادی، حسن رضا، بهرنگی، محمدرضا و عبداللهی، بیژن (1395). آسیبشناسی فرآیند جذب هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 8(25)، 183-210.
مردانی، محمدرضا. حکیم، امین و خالقیان، امیر (1392). آشنایی با عملکرد و فرایند جذب و تبدیل وضعیت اعضا هیأت علمی، مرکز جذب اعضا هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1390). بررسی و آسیبشناسی آییننامۀ ارتقای اعضای هیأت علمی، بازیابیشده از سایت
هیأت عالی جذب (1394). مجموعه قوانین جذب هیأت علمی، برگرفته از http://jz.farhangoelm.ir/، دیماه 1394.
Armstrong, M (1980). Human resource management practice.
Boudreau, J. W., & Rynes, S. L (2006). Role of recruitment in staffing utility analysis. Journal of Applied Psychology, 70(2), 354.
Beardwell, J., Holden, L., & Claydon, T (2004). Human resource management: a contemporary approach. edn. England: Pearson Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |