تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,645,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,972,724 |
تحلیل و بررسی پیامدهای گسترش نفوذ فضای مجازی بر آموزش و یادگیری در وضعیت کرونایی و پساکرونا؛ با رویکرد فراترکیب | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آبان 1401، صفحه 97-133 اصل مقاله (2.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
هاجر عاشوری نالکیاشری* | ||
استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 02 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، برای جلوگیری از سرعت شیوع و قطع زنجیرة ویروس کرونا و در عین حال جبران تعطیلیِ امور آموزشی از سطوح پایه تا عالی و تداوم فعالیتهای آموزشی و یادگیریهای رسمی، حرفهای و مهارتی در شرایط همهگیری کووید-19، بهرهگیری از سازوکار آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی را بهعنوان تنها گزینة کاربردی در دستور کار قرار دادند که این امر منجر به گسترش نفوذ فضای مجازی در نظام آموزش و یادگیری شد. بنابراین، هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری در شرایط کرونا و پساکرونا در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر براساس هدف، توسعهای–کاربردی و براساس روشهای گردآوری دادهها، کتابخانهای است. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و دادههای کیفی به روش پژوهش کیفی فراترکیب گردآوری شد. پس از غربالگری و خلاصهسازی دستاوردهای 20 مقاله و 10 گزارش تحلیلی مرتبط و معتبر، در نهایت، 65 مضمون دربارة پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری شامل 38 پیامد مثبت و 27 پیامد منفی در قالب 5 دستة کلی شاملپیامدهای مالی و اقتصادی، پیامدهای آیندهنگرانه و تحولگرایانه، پیامدهای ارتباطی، اجتماعی و اخلاقگرایانه، پیامدهای جسمی، روحی و روانی و پیامدهای کیفی، کارکردی و مبتنی بر رویکرد توانمندسازی، طبقهبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ پیامدهای فضای مجازی؛ همهگیری کووید-19؛ یادگیری الکترونیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Education and Learning in Corona and Post-Corona Conditions: With Meta-Synthesis Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
hajar ashouri nalkiashari | ||
Assistant Professor, Department of Islamic Education and Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The outbreak of COVID-19 has forced millions of people around the world to stay at home, and governments have been forced to take various measures to address the threat posed by COVID-19 and cut its expansion chain, including temporary closures and include inclusive primary education institutions to higher schools and universities across the country. In such circumstances, for the continuation of formal educational activities and learning, professional and skillful use of the mechanism of virtual education and e-learning has been proposed as the only practical option around the world, including Iran, and has led to the expansion of virtual space in the country's education system is in corona period and may continue to do so. Therefore, the purpose of this study was to analyze the consequences of virtual space development in education and learning in corona and postcorona conditions. The present research is based on the purpose of development-application, in terms of the nature of data, qualitative and based on data collection methods and information. Also, the research method was analytical-descriptive and qualitative data were collected from the Meta-Synthesis qualitative research method. Preliminary results after selecting and evaluating domestic and foreign articles and research showed that the consequences are divided into two categories: positive and negative; Also, after evaluation and summarization, 51 topics were identified about the consequences of the expansion of virtual space in education and learning, of which 30 were positive and 21 were negative. At the end, according to the content analysis and the meaning of codes and concepts, the main outcomes were formed into 5 categories and the components into 16 categories. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Consequences of virtual space, Corona and post-corona conditions, E-Learning, Virtual education | ||
مراجع | ||
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه (1399). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها. روانشناسی تربیتی، 16(55)، 193-157.
بدنآرا، آیدین، امامی سیگارودی، عبدالحسین، کاظمنژاد لیلی، احسان، و پورشیخیان، مجید (1397). مقایسة تأثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(1)، 55-48.
بیات، حجتالله (1399). کرونا و نقش خانواده در مدیریت فضای مجازی (1). تهران: دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی.
حمیدیفر، فاطمه (1399). بررسی پیامدهای کرونا بر آموزش عالی ایران/ تلاش کارگروه تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی برای تولید دانش مواجهه با کرونا. تهران: دفتر مطالعات، برنامهریزی و تعالی برنامة درسی مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی.
خاکی صدیق، علی (1399). آموزش در دوران پساکرونا؛ ترکیبی از حضوری و الکترونیکی. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- معاونت آموزشی.
خوراکیان، امیر (1399). واکاوی مشکلات آموزش مجازی در کشور. تهران: معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی.
رضایی، علیمحمد (1399). ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. روانشناسی تربیتی، 16(56)، 214-179.
سلیمی، سمانه، و فردین، محمدعلی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 60-49.
شاهبیگی، فرزانه، و نظری، سمانه (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیتها. مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی یزد، 6(1)، 54-47.
شفیعی سروستانی، مریم، و صفری سهلآبادی، مریم (1399). بررسی نقش آموزش مجازی معلمان در پی شیوع ویروس کرونا. اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب.
شکرباغانی، اشرفالسادات (1399). آموزش ترکیبی مناسبترین راهکار آموزشی پیشنهادی دوران کرونا. تهران: پژوهشکدة برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
صالحینژاد، محمدامین (1399). آنچه کرونا بر سر دانشجویان آورده است. خوزستان: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان.عاملی، سعیدرضا (۱۳۹۹الف). کار مجازی یا کار از راه دور راه حل کاهش خطرات کرونا همراه با تأمین نظم و انسجام کاری، کتابخانة الکترونیکی وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
عاملی، سعیدرضا (1399ب). ظرفیتهای کرونا برای بازمهندسی اجتماعی و تقویت نظام یادگیری در فضای مجازی. کتابخانه الکترونیک وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
غفوریفرد منصور (1399). رونق آموزش مجازی در ایران: توان بالقوهای که با ویروس کرونا شکوفا شد. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20، 34-33.
محبی، علی (1399). ضرورت طراحی راهکار مقابله با آسیبهای حوزة آموزش در شرایط بحران. تهران: وزارت آموزش و پرورش- سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حوزههای تربیت و یادگیری.
ممبینی دهکردی، علی، و کشتکار هرانکی، مهران (1395). فراترکیب مدلهای نوآوری اجتماعی. برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، 7(26)، 138-101.
میرانی سرگزی، نرگس و جهانی، جعفر (1399). نقش آموزش مجازی در ارتقای کیفیت یادگیری در فراگیران دارای نیازهای ویژه در دوران COVID19: یک مطالعة مروری روایی. دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره.
Affouneh, S., Salha, S., & Khlaif, Z. N. (2020). Designing quality e-learning environments for emergency remote teaching in coronavirus crisis. Virtual Learn Med Sci, 11(2), 135-137.
Alawamleh, M., Al-Twait, L. M., & Al-Saht, G. R. (2020). The effect of online learning on communication between instructors and students during Covid-19 pandemic. Asian Education and Development Studies, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/AEDS-06-2020-0131
Al-Fraihat, D., Joy, M., Masa'deh, R., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior, 102, 67–86.
Araujo, F. J., Lima, L. S. A., Martins Cidade, P. I., Bezerra Nobre, C., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 and Its Reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, 288, 1-2.
Asad, M. M., Hussain, N., Wadho, M., Khand, Z. H., & Churi, P. P. (2021). Integration of e-learning technologies for interactive teaching and learning process: an empirical study on higher education institutes of Pakistan. Applied Research in Higher Education, 3, 649-663.
Aung, T. N., & Khaing, S. S. (2015). Challenges of implementing e-learning in developing countries: A review. Genetic and Evolutionary Computing, 405-411.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
Chaturvedi, K., Vishwakarma, D. K., & Singh, N. (2021). COVID-19 and its impact on education, social life and mental health of students: A survey. Children and Youth Services Review, 121, 1-6.
Demuyakor, J. (2020). Coronavirus (COVID-19) and online learning in higher institutions of education: A survey of the perceptions of Ghanaian international students in China. Communication and Media Technologies, 10(3), 1-10.
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Educational Technology Systems, 49(1), 5–22.
Edelhauser, E., & Lupu-Dima, L. (2020). Is Romania Prepared for eLearning during the COVID-19 Pandemic?. Sustainability, 12, 1-29.
Elzainy, A., Sadik, A. E., & Abdulmonem, W. (2020). Experience of e-learning and online assessment during the COVID-19 pandemic at the College of Medicine, Qassim University. Taibah University Medical Sciences, 15(6), 456-462.
Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I., & Mellia, M. (2020). Campus traffic and e-Learning during COVID-19 pandemic. Computer Networks, 176, 1-9.
Hall, T., Connolly, C. Ó., Grádaigh, S., Burden, K., Kearney, M., Schuck, S., Bottema, J., Cazemier, G., Hustinx, W., Evens, M., Koenraad, T., Makridou, E., & Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: a comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 433-442.
Haren, P., & Simchi-Levi, D. (2020). How Coronavirus Could Impact the Global Supply Chain by Mid-March. Harvard Business Review.
Hasan, N., & Bao, Y. (2020). Impact of “e-Learning crack-up” perception on psychological distress among college students during COVID-19 pandemic: A mediating role of “fear of academic year loss. Children and Youth Services Review, 118, 1-6.
Heitz, C., Laboissiere, M., Sanghvi, S., & Sarakatsannis, J. (2020). Getting the next phase of remote learning right in higher education. USA: McKinsey & Company.
Li, C., & Lalani, F. (2020). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum.
Murphy, M. P. A. (2020). COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505.
Raheem, B. R., & Khan, M. A. (2020). The role of e-learning in Covid-19 Crisis. Creative Research Thoughts (IJCRT), 8(3), 3135-3138.
Tabatabai, S. (2020). COVID-19 impact and virtual medical education. Advances in Medical Education & Professionalism, 8(3), 140-143.
Tan, C. (2020). The impact of COVID-19 on student motivation, community of inquiry and learning performance. Asian Education and Development Studies, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/AEDS-05-2020-0084
WIPO (2019). Global innovation index. World Intellectual Property Organization- www.globalinnovationindex.org
World Economic Forum (2018). The Global Competitiveness Report 2017–2018.
World Economic Forum (2019). The Global Competitiveness Report 2019.
Zamani, B. E., & Madani, S. A. (2012). Guidelines for increasing the efficiency and effectiveness of teachers in virtual: Education. Virtual Learning in Medical Sciences, 6, 39-50. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,000 |