تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,645,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,972,728 |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای جذب، نگهداشت و توانمندسازی دانشجومعلمان در نظام تربیت معلم کشور با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آبان 1401، صفحه 240-213 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین قربانیان1؛ سید عباس ابراهیمی* 2؛ عظیم الله زارعی3؛ اسد حجازی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 22 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
حفظ کرامت معلمان و نقش آموزش و پرورش در ارتقا و پیشرفت جوامع بشری، استقرار الگوی جامع جذب، نگهداشت و توانمندسازی در نظام تربیت معلم را ضروری کرده است. هدف این مقاله طراحی الگوی جذب، نگهداشت و توانمندسازی و شناسایی عناصر و مؤلفههای آن در نظام تربیت معلم کشور است. رویکرد مورد نظر در این پژوهش کیفی و روش نظریة دادهبنیاد بود. جامعة پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزة تربیت معلم بودند که در زمینة موضوع پژوهش تجارب ارزشمندی داشتند. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از رویکرد هدفمند و با روش نمونهگیری گلولهبرفی و با استفاده از معیار اشباع نظری دادهها انجام گرفت. دادهها با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته و مطالعة متون حاوی نظرات مشارکتکنندگان در وبگاهها و رسانهها جمعآوری شد. برای استخراج چارچوب ابعاد و مؤلفههای جذب، نگهداشت و توانمندسازی دانشجومعلمان از مصاحبة نیمهساختاریافته و بررسی منابع و متون مرتبط استفاده شد. با استفاده از تحلیل مضمون، چارچوب اولیه شامل 122 مضمون پایه و 18 مضمون سازماندهنده حول مضمون فراگیر ابعاد جذب، نگهداری و توانمندسازی دانشجومعلمان سازماندهی شد، این مضامین مرتبط و در هم تنیده و پویا بودند، به گونهای که یک دانشجومعلم اگر بخواهد در چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان طراز جمهوری اسلامی ایران بگنجد، باید این شایستگیها را در کنار هم داشته باشد و آنها را با هم رشد و توسعه دهد. نظام آموزشی تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نیز باید شرایط و زمینههای مناسب با این چارچوب سازماندهیشده را فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی جذب؛ تربیت معلم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ نگهداری و توانمندسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Dimensions and Components of Student Recruitment, Retention and Empowerment in the Teacher Education System of the Country with Emphasis on the Document of Fundamental Transformation of Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ghorbanian1؛ syeed abas ebrahimi2؛ azim zarei3؛ asad hejazi4 | ||
1Ph.D. Student in Human Resources Management, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University. Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Preserving the dignity of teachers and the role of education in the promotion and development of human societies, the establishment of a comprehensive model of recruitment, retention and empowerment in the teacher education system is essential. The purpose of this article is to design a model for attracting, retaining and empowering and identifying its elements and components in the teacher education system of the country. The approach in this study was a qualitative and the method used was based on the data theory of the foundation. The statistical population included managers, experts and experts in the field of teacher training who had valuable experiences in the field of research. The selection of participants has been done using a purposeful approach and snowball sampling method and using the theoretical data saturation criterion and using semi-structured interviews and studying texts containing their opinions on websites and media. Semi-structured interviews and review of related sources and texts were used to extract the framework of dimensions and components of student teacher recruitment, retention and empowerment. Using thematic analysis method, the initial framework, consisting of 122 basic themes and 18 organizing themes, was organized around the overarching theme of teacher student student recruitment, retention, and empowerment, which were interconnected, intertwined, and dynamic. In such a way that a student-teacher, if he wants to be included in the framework of professional qualifications of teachers of the Islamic Republic of Iran, must have these competencies together and grow and develop them together. Provide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, Pattern of recruitment, Retention, Teacher training, Transformation document | ||
مراجع | ||
الماسی، حجتالله، زارعیزوارکی، اسماعیل، نیلی، محمدرضا، و دلاور، علی (1396). ارزشیابی برنامة درسی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل ارزشیابی هدفمحور تایلر. تدریسپژوهی، 5(1)، 24-1.
پوراشرف، یاسانالله، و طولابی، زینب (1388). رویکرد کیفی بر عوامل مؤثر بر میل به ماندگاری با انگیزة معلمان. تعلیم و تربیت، 98، 176-153.
حجازی، اسد (1398). راهنمای کارورزی دانشجومعلمان تربیت معلم در کانادا. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
خورشیدی، عباس (1390). انواع مطالعات پژوهشی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات یسطرون.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش.
زارعصفت، صادق (1396). واکاوی تجربههای زیستة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان؛ طراحی الگوی مفهومی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5 (9)، 68-37.
سپهوند، رضا (1393). نقش روشهای سرمایهگذاری سازمان بر ارزشآفرینی منابع انسانی با نقش میانجی سرمایههای انسانی. مطالعات مدیریت بهبودو تحول، 23(76)، 140-117.
شاهیبیک، آزاده، و هاشمی، لیلا (1386). مهندسی مجدد از طریق فناوری اطلاعات. تهران: نشر ورا.
صحبتلو، علی و همکاران (1390). طراحی کلان برنامة درسی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
طهماسبی، رضا، قلیپور، آرین، جواهریزاده، ابراهیم (1391). مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 5(17)، 26-5.
عباسی، لطفالله (1393). مروری بر وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان. دفتر مطالعات اجتماعی (گروه آموزش و پرورش).
کبیری، مسعود (1397). مقایسة سیاستهای جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی براساس یادگیری دانشآموزان. نوآوریهای آموزشی،179(680)، 60-37.
موسیپور، نعمتالله (1398). بررسی تجربیات به دست آمده از اولین دورة کارآموزی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برای بررسی برنامة کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان. گزارش پژوهش، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
Drobne, S., Janež, P., Bogataj, M., & David, B. (2019). Taxation and revenues of central places as the regulator of available human resources in manufacturing - related to the bid rent curve. IFAC-PapersOnLine, 52(1), 2674-2679.
King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. Los Angeles: SAGE.
Kulophas, D., Ruengtrakul, A., & Wongwanich, S. (2016). The relationships among authentic leadership, teachers’ work engagement, academic optimism and school size as moderator: A conceptual model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2554-2558.
Nunley, J. M., Pugh, A., Romero, N. & Seals Jr, R. A. (2016). College major, internship experience, and employment opportunities: Estimates from a résumé audit. Labour Economics, 38, 37-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |