تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,016 |
ارائه مدلی مبتنی بر روش تدریس اکتشافی برای آموزش درس شیمی و مقایسه آن با روش تدریس سخنرانی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، آذر 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (979.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین غلامشاهی* 1؛ وحید امانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
تاریخ دریافت: 02 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 23 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش دستیابی به هدف آموزش هرچه بهتر درس شیمی با ارائه مدلی برای تدریس به روش اکتشافی و مقایسه آن با روش سخنرانی و بررسی نگرش دانشآموزان نسبت به آموزش درس شیمی میباشد. ابتدا به اهمیت روشهای گوناگون تدریس و تأثیر هرکدام بر یادگیری دانش آموزان و سپس ارائه ی مدلی مبتنی بر تدریس روش اکتشافی پرداخته شده است. مراحل مختلف تدریس به این مدل را در هرجلسه بهصورت جزءبهجزء بیان کرده و درنهایت پس از تدریس به روش تدریس سخنرانی و اکتشافی در طی چند جلسه، مشخص شد که دانشآموزان مفاهیمی را که با کاوش و پرسوجو یاد می گیرند، بیشتر به خاطر خواهند داشت تا مطالب و محتویاتی را که به روشهای دیگر تدریس می آموزند. با بررسی میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون دانشآموزان در گروه تدریس اکتشافی، نتایج حاکی از آن است که اختلاف میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو روش تدریس، اختلاف محسوسی دارد. روش اکتشافی با رشد زیاد در یادگیری همراه بود و این نشان می دهد که روش تدریس اکتشافی در میزان یادگیری دانش آموزان نقش اساسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ تدریس اکتشافی؛ آموزش شیمی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a Model based on Exploratory Teaching Method for Teaching Chemistry and Comparing it with Lecturing Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Gholamshahi1؛ Vahid Amani2 | ||
1Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of our research in this article is to achieve the goal of teaching chemistry better by providing a model based on exploratory teaching method and comparing the effect of lecture teaching methods with exploratory teaching methods and students' attitudes toward teaching chemistry. First, we discussed the importance of different teaching methods and the impact of each on students' learning, and then presented a model based on teaching the exploratory method. We have described the different stages of teaching this model in detail in each session, and finally, after teaching through lecturing and exploratory teaching methods in a few sessions, we found that students learn concepts by exploring and asking questions. If they learn, they will remember much more than we can teach them the same content in other ways. Examining the mean scores of post-test and pre-test students in the exploratory teaching group, the results indicate that there is a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the two teaching methods and a significant difference in the exploratory teaching method. It has faced a great growth, and this indicates that the exploratory teaching method plays an essential role in students' learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching methods, Exploratory, Chemistry education, Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 577 |