تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,273 |
بررسی تطبیقی کارورزی رشته کارشناسی پیوسته آموزش زیستشناسی در دانشگاه فرهنگیان با برنامه دوره بالینی کارشناسی پیوسته پرستاری | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 3-22 اصل مقاله (332.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین سلماننژاد* 1؛ هستی پوربابایی حسن سرایی2؛ مریم درجزنی2؛ عاطفه شفیع زاده سماکوش2 | ||
1عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجو معلم، دانشکده شهید شرافت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
شایستگی هر نظام آموزشی بهاندازه شایستگی معلمان آن نظام و کیفیت نظام آموزشی به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است. از مهمترین وظایف دانشگاه فرهنگیان ایجاد صلاحیت حرفهای معلمی در دانشجویان است که بخشی از این صلاحیتها در قالب واحدهای درسی نظری و بخش عمده دیگر آن به شیوه کارورزی و مهارتآموزی وابسته است. در این پژوهش، بررسی و مقایسة تطبیقی برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و رشته کارشناسی پیوسته پرستاری (اهداف، محتوی، محل اجرا و روش ارزشیابی) صورتگرفته و نتایج حاصل نشان میدهد در نظام برنامهریزی درسی، بهمنظور دستیابی به اهداف دانشگاه فرهنگیان در خصوص تربیتِ معلمین کارآمد، الگوگیری از سایر رشتهها میتواند مفید باشد. باتوجهبه موفقیت فارغالتحصیلان پرستاری در عرصه عمل، و همچنین برابری طول مدت تحصیل این دو رشته، به نظر میرسد الگوبرداری از این رشته و روش ارائه برنامه بالینی بهمنظور گذر از عرصه نظر به عمل در کارورزی، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش زیستشناسی؛ پرستاری؛ مقایسه تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the internship of the continuous bachelor's degree in biology education at Farhangian University with the clinical program of the continuous bachelor's degree in nursing | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Salmannezhad1؛ Hasti Pourbabaee Hasansaraee2؛ Maryam Darjazani2؛ Atefeh Shafizadehsamakush2 | ||
1Director of Biology Department, Nasibeh Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Shahid Sharafat Center, Nasibeh Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The competence of any educational system depends on the quality of the teachers of that society as the competence of the teachers of that system depends on the quality of the educational system. One of the most important tasks of Farhangian University is to create professional teaching skills in students, which are in the form of theoretical courses and the other parts of which are related to internships and skills training. In this case, a comparative study and comparison of internship curriculum in Farhangian University and the field of countinuous bachelor of nursing (objectives, content, location and evaluation method) has been done and the results show that in the curriculum planning system, in order to achieve the goals of Farhangian University about training efficient teachers, modeling in other disciplines can be helpful. Considering the success of nursing graduates in the field of practice, as well as the equality of the duration of study in these two fields, it seems that modeling of this field and the method of presenting a clinical curriculum in order to move from field of theory to practice in internship, is necessary. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, Farhangian University, Biology Teaching, Nursing, Comparative Comparison | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1397). آموزشوپرورش تطبیقی. تهران: سمت.
احسانی تیلمی، سلمی؛ زارعی کیاسری، ابراهیم و سید حسینی، مریم (1395). بررسی ضرورت بهکارگیری رویکرد آموزش معلم
پژوهشمحور در تربیتمعلم. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 2(3)، 110-97.
احمدی، غلامعلی؛ اصفهانی، کرم و درویشی، علی (1394). نقش آموزش در توسعه پایدار و آموزش توسعهای. سومین کنفرانس
بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، ترکیه، استانبول.
ایراننژاد، منصوره؛ صفرنواده، مریم؛ موسیپور، نعمتالله؛ اظهری، محبوبه و محمدشفیعی، عبدالسعید (1399). تجربۀ زیسته استادان راهنمای برنامه جدید کارورزی تربیتمعلم ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی، 8(15)، 36-5.
برهانزهی، خلیل؛ ابراهیمی ریگی، زهرا؛ یزدانپرست، الناز؛ حسینبر، محسن و ابراهیمی ریگی، هاجره (1400). بررسی میزان ارائه
مسئولیت به دانشجویان کارورزی در عرصه پرستاری از دیدگاه دانشجویان، مربیان و پرسنل بیمارستانهای شهر کرمان در سال 1397. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 14(2)، 48-39.
جعفری کمانگر، فاطمه و احسانی تیلمی، سلمی (1399). ارزیابی کیفیت اجرای برنامة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(4)، 289-261.
جهانپور، فائزه؛ عضدی، پرویز و واحدپرست، حکیمه (1391). درک دانشجویان پرستاری از یادگیری در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان با استفاده از رویکرد ژورنالنویسی بازاندیشانه. آموزش مجازی در علوم پزشکی، 3(2)، 23-17.
حجازی، اسد و بختیاری، ابوالفضل. (1399). مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارورزی تربیتمعلم در کشورهای ایران، استرالیا و سنگاپور. آموزشوپرورش تطبیقی، 4(1)، 1046-1024.
حسنی نارنج باغی، صغری؛ ولیزاده، لیلا و باقریه، فرزانه (1396). بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا. مجله پرستاری و مامایی، 15(7)، 523-514.
خروشی، پوران (1399). رویکرد سازندهگرایی و برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات کارورزی در تربیتمعلم،
1(2)، 30-9.
دهقاننژاد، جواد؛ حیدرپور دامنآباد، ژیلا؛ ولیزاده، لیلا؛ روشنگر، فریبرز و داداشزاده، عباس (1398). مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا. آموزش در علوم پزشکی، 19، 66-54.
رضایی، مریم؛ احمدی، غلامعلی؛ امامجمعه، سید محمدرضا و نصری، صادق (1396). بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علومتجربی دوره ابتدایی. علوم تربیتی، 24(2)، 68-49.
ریاضی، سپند؛ علیعسگری، مجید؛ حسینیخواه، علی و دهقان نیری، ناهید (1399). بررسی شکافها و نیازها در برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران: پیش درآمدی بر طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی. پایش، 19(2)، 158-145.
سجادی، سیده اعظم؛ مختاری نوری، جمیله و نظامزاده، مریم (1395). بررسی تطبیقی نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران و ژاپن. تعالی بالینی، 4(2)، 99-81.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390). وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران.
شیرازی، علی (1392). مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق و کاربرد. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
صحبتلو، علی (1399). واکاوی نقش و جایگاه درس کارورزی در اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات کارورزی در
تربیتمعلم، 1(2)، 68-53.
صفرعلیخوانی، الناز (1392). تعریف پرسپتورشیپ. دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی، برگرفته از لینک
عبدالخانی، علی و عبدالخانی، سکینه (1396). بررسی تطبیقی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با برنامه دوره بالینی دکتری عمومی
پزشکی. سومین همایش ملی تربیتمعلم، شیراز.
عربزاده، عبدالرضا؛ حسینی، سید رسول و اولادیان، معصومه (1400). تبیین راهبردها و پیامدهای تحقق نظام کارورزی مبتنی بر
تربیتمعلم فکور در دانشگاه فرهنگیان. رهبری و مدیریت آموزشی، 15(1)، 188-165.
عظیمی، محمد (1399). بررسی محتوا و نحوه یادگیری درس کارورزی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات
کارورزی در تربیتمعلم، 1(2)، 98-85.
فرخی، افروز و طاطاری، علیرضا (1399). کارورزی و تأثیر آن بر توانمندسازی دانشجو معلمان. پویش در آموزش علومانسانی دانشگاه فرهنگیان، 6(21)، 14-1.
قوانین و ضوابط حضور در کارآموزی عرصه پرستاری (ویژه دانشجویان ترم 7 و 8 کارشناسی پرستاری). (1396). دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پرستاری و مامایی.
کریمی مونقی، حسین و یزدی مقدم، حمیده (1393). الگومداری و منتورینگ (مربیگری) در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1)، 71-59.
ملکی، صغری؛ احمدی، غلامعلی؛ مهرمحمدی، محمود و امامجمعه، سید محمدرضا (1400). ارزیابی برنامۀ کارورزی دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در تربیتمعلم، 4(4)، 98-63.
نیکبخت نصرآبادی، علیرضا؛ لطیفی، معصومه و جواهرزاده، نیلوفر (1391). تجارب دانشجویان پرستاری از کارورزی در عرصه
اورژانس: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی، 10(4)، 579-572.
هدایتی، علیاصغر و زینالی، صادق (1387). سلامت؛ محور توسعه پایدار (نامه به سردبیر). پایش، 8(1)، 95-93. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |