تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 432 |
تعداد مقالات | 3,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,027,642 |
ارزیابی کتابخانههای دانشگاه فرهنگیان بر اساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آبان 1401، صفحه 384-359 اصل مقاله (2.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسفیجانیان1؛ مهدی محمدی* 2؛ جعفر عباداله عموقین3؛ سیدحسین افتخار افضلی4 | ||
1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشیار، گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
3استادیار، گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 27 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درصدد بررسی تطبیقی وضعیت نیروی انسانی، مجموعه و فضای کتابخانههای مراکز آموزشی دانشگاه فرهنگیان با استاندارد کتابخانه دانشگاهی ایران است. این تحقیق از نوع مطالعةکاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی و با بهکارگیری ابزار پرسشنامه محققساخته، بر اساس استاندارد کتابخانه دانشگاهی انجام شده است. جامعة آماری آن را 64 کتابخانه پردیس و۳۴ کتابخانه مرکز آموزشعالی دانشگاه فرهنگیان تشکیل میدهد. به طور کلی 69 کتابخانه دانشگاهی فرهنگیان در شهرهای مختلف برای پرسشنامه پاسخ دادند. یافتهها نشان داد کتابخانههای دانشگاه فرهنگیان از نظر نیروی انسانی 29درصد، از نظر مجموعهسازی 23درصد و از نظر فضا 54 درصد با استانداردهای کتابخانه دانشگاهی مطابقت دارند. کتابخانههای دانشگاه فرهنگیان از لحاظ کمی در شاخصهای نیروی انسانی و مجموعه منابع اطلاعاتی با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی فاصلة چشمگیری دارند. اما در شاخص فضا، کتابخانهها از وضعیت نسبتاً مطلوبی در مقایسه با دو شاخص دیگر برخوردارند. جذب نیروی متخصص کافی و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای استانداردسازی مجموعة منابع و فضای کتابخانهها تصمیمهای جدی است که باید سرلوحه امور قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
استاندارد؛ دانشگاه فرهنگیان؛ فضای کتابخانه؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ مجموعة کتابخانه؛ نیروی انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Farhangian University Libraries According to the Standards of Iranian University Libraries | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra ٍEsfijaniyan1؛ Mahdi Mohammadi2؛ Jadar ebadollah Amoghin3؛ Seyed Hossein Eftekhar Afzali4 | ||
1M.A. in Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran | ||
2Associate Professor, Department & Knowledge and Information Science, Faculty of Literature and Humanities Science, University of Qom, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor Department & Knowledge and Information Science, Faculty of Literature and Humanities Science, University of Qom, Qom, Iran | ||
4Ph.D. Student of Islamic Revolution Studies, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to compare the human resources, collections and space of libraries in Farhangian University with the standard of Iranian university library. The present study is an applied study that has been done using a descriptive survey method. Data were collected by a researcher-made questionnaire based on the university library standards. The statistical population consists of 64% of campus libraries and 34 libraries of Farhangian University. A total of 69 libraries responded to the questionnaire and the analysis was based on their data. Findings showed that Farhangian University libraries were 29% in terms of human resources, 23% in terms of collection and 54% in terms of space, according to university library standards. Farhangian University libraries are quantitatively far from the standards of university libraries in terms of human and information resources. But in terms of space, libraries are in a relatively good position compared to the other two indicators. Employing enough experts and allocating the necessary funds to standardize the collection and space of libraries are serious decisions that should be at the forefront. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian university, Human resources, Library collection, Space of library, Standards, University libraries | ||
مراجع | ||
بنیاقبال، ناهید (1380). نیروی انسانی متخصص کتابخانههای دانشگاه تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 35(37)، 137-121.
پورحمزه، افسانه (1379). ارزیابی مجموعة کتابخانههای دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 15(2)، 216-205.
تعاونی، شیرین (1390). استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران. تهران: نشر کتابدار.
خادمیزاده، شهناز، و فرجپهلو، عبدالحسین (1397). ارزشیابی مجموعههای کتابخانههای دانشگاهی ایران بر اساس استاندارد کتابخانههای دانشگاههای ایران (SOUL). مطالعاتکتابداری و علماطلاعات، ۱۰(۲۶)، 70-55.
رادمهر، علی، و حیاتی، زهیر (1386). بررسی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی کشور. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۱۸(۲)، 84-69.
فیضآبادی، منصوره، و اکرمی، رحیم (1393). ارزیابی کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار براساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی. مجلة دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(3)، 531-523.
قاضیمیرسعید، سیدجواد، گلبادینژاد، کمیل، رستگاریمهر، بابک، بنیصفار، مریم، و محمدی، مسعود (1394). بررسی تطبیقی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران. مجلة علمی علوم پزشکی صدرا، 3(4)، 169-159.
قبادی، مینو (1397). بررسی تطبیقی کتابخانههای دانشگاه رازی بر اساس استانداردهای کتابخانههای آموزش عالی ایران. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، دانشکدة علوم انسانی.
گیلوری، عباس؛ یوسفی، احمد، شهمیرزادی، طیبه، بشیری، جواد، و کولاییان، فردین (1395). رعایت استانداردهای کتابخانهها در کتابخانههای مراکزآموزشی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور، مطالعات ملی کتابداری وسازماندهی اطلاعات، 27(4)، 156-143.
موسویزاده، زهرا (1377). وظایف پژوهشی کتابخانههای دانشگاهی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، ۲۸-۲۹، 106-95.
Gurganus, A. S. (2015). Virtual reference in a community college library: Patron use of instant messaging and Log-in chat services. Doctoral Dissertation, Pepper Dine University.
Lorenel, D., & Marilin, L. (2015). Functionality of an academic library using standard for Philippine academic libraries model. Asia Pacific Journal of Education. Arts and sciences, 2(2),68-75 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |