تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,645,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,972,724 |
واکاوی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آبان 1401، صفحه 435-405 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ندا رضوی زاده* 1؛ سمیه ورشوی2 | ||
1استادیار، پژوهشکدة گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، پژوهشگر پژوهشکدة گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطة اول در استان خراسان رضوی انجام شده است که با رجوع مستقیم به تجربة زیسته ذینفعان این طرح، درصدد واکاوی چالشهای عملی اجرای شیوهنامة هدایت تحصیلی (ابلاغشده 1395) بوده است. با اتخاذ رویکرد کیفی با 52 مطلع کلیدی (مجریان و جمعیت هدف و والدین) مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. دادههای کیفی طی دو مرحله انتزاع تحلیل مضمون شد، و در نهایت، چالشها و موانع اجرای شیوهنامه ذیل 11 مقوله طبقهبندی شد که عبارت بودند از چالشهای ماهیت و چالشهای عملیات اجرای آزمونهای آنلاین، ناسازههای توسعة متوازن رشتهای، توزیع نامتوازن تقاضا در رشتهها، نگرشها و جهتگیریهای عملی والدین، نگرشها و جهتگیریهای عملی دانشآموزان، موانع فعالیت مؤثر مشاوران، اثر مدیران مدارس، ضعف همکاری دبیران، اجرای ناهمسان شیوهنامه در مدارس مختلف، محدودیتها و ناکارآمدی بازدیدهای شغلی و نواقص اطلاعرسانی. به نظر میرسد فرایند هدایت تحصیلی هم کمبودهایی در عملیات اجرایی و شرایط سختافزارانه دارد و هم کارگزاران و ذینفعان آن، کمبودها و تناقضهایی از لحاظ شناخت، باور، انگیزه و رفتار دارند. این موارد همسو با اهداف تصریحشدة فرایند هدایت تحصیلی نیست. به منظور کاهش چالش ها و موانع اجرا، موارد زیر پیشنهاد میشود: فرم کارگاهی جلسات، اشاعة اجتماعی و استفاده از داوطلبان، درگیرکردن دبیران، تأکید بر منافع و پیامدهای فردی انتخابها، تناسب محتوای پیامها با پایگاه اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان مدارس، پیشآگهی به مخاطب و پذیرش فروتنانة مشکلات فنی، مستندسازی تجارب و اخذ بازخورد مکتوب. | ||
کلیدواژهها | ||
انتخاب رشته؛ توسعة متوازن؛ کنکور؛ مشاوره؛ هدایت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploration of the Implementation Challenges and Obstacles of the Educational Guidance Program | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Razavizadeh1؛ somaye varshovi2 | ||
1Assistant Professor, Sociology, ACECR Institute for Tourism Research, ACECR, Mashhad, Iran | ||
2Ph.D. in Economic Sociology, Researcher, Sociology, ACECR Institute for Tourism Research, ACECR, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was exploring the implementation challenges of the educational guidance program (promulgation: 2017) in secondary schools in Khorasan Razavi Province. Adopting the qualitative approach, 52 key informants (including managers, staff, target group, and parents) were interviewed in order to explore stakeholders’ lived experiences. Semi-structured in-depth interviews were transcribed, then a thematic analysis was conducted. Implementation challenges and obstacles of the educational guidance program were classified into 11 main categories including challenges of the nature and performing online tests, the inadequacies of the balanced development of disciplines, the unbalanced distribution of demand for enrolling in various disciplines, parents’ attitudes and practical orientations, student’s attitudes and practical orientations, the obstacles to counselors’ effective function, school administrators function, teachers' weak cooperation, inconsistence implementation of the program in different schools, limitations and inefficiency of field visits, and informating deficiencies. It seems that the educational guidance program has deficiencies in practical aspects and hardware settings. Furthermore, its agents and target group have deficiencies and contradictions in terms of cognition, belief, motivation, and behavior. In order to reduce implementation challenges and obstacles, the following are suggested: Using workshop format for promoting the program, employing volunteers and social diffusion process, involving teachers, emphasizing the benefits and individual consequences of choices, matching up the content of messages with the students’ socio-economic status, informing the target audience about technical problems and humbly recognizing related concerns, documenting experiences and receiving written feedback from stakeholders. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Balanced development, Educational guidance, School counseling, University entrance exam | ||
مراجع | ||
بالیتیرکده، محمدولی (1374). بررسی عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی- شغلی دانشآموزان نظام جدید متوسطه برای انتخاب رشتة تحصیلی و شغل آیندة خویش در شهرستان نوشهر. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، رشتة برنامهریزی آموزشی.
بهرامیگهرویی، گلافروز (1394). ارزشیابی طرح هدایت تحصیلی دانشآموزان متوسطة اول شهرستان شهرکرد از دیدگاه دانشآموزان، اولیا و مشاوران مدرسه. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
خادم مسجدی، حمید، و نوروزی، داریوش (1395). نقش والدین و همکلاسیهایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میکنند بر انتخاب رشتة تحصیلی دانشآموزان (شهر دوشنبة تاجیکستان)، روانشناسی تربیتی، ۱۲(۴۲)، 56-41.
خدابخش، لیلا (1397). بررسی مقایسهای عوامل مرتبط با انتخاب رشتههای مختلف فنی و حرفهای در بین نوجوانان، اولین کنفرانس سراسری توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
رضایی، مرتضی (1397). بررسی فرایند هدایت تحصیلی نوین در پایة نهم از منظر مشاوران مدارس و متخصصان مرتبط و ارائة نظرات اصلاحی آنان. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
رضوی زاده، ندا، و فروغزاده، سیمین (1397). اشتغال پایدار دانشآموختگان دانشگاهی خراسان رضوی. مشهد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی.
سالاری، علی (1384). بررسی نگرش دانشآموزان سال اول نظام جدید متوسطه و والدین آنها نسبت به شاخة فنی و حرفهای و کاردانش در سطح دبیرستانهای استان یزد. پایاننامة کارشناسی ارشد .
سلیماننژاد، روحانگیز (1378). بررسی علل عدم توجه به اولویتهای پیشنهادی مشاوران به وسیلة دانشآموزان دختر نظام جدید آموزش متوسطه در آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا.
شفقتیان، ایرج (1376). بررسی نظر دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و علومانسانی و مشاوران شهر زنجان نسبت به ملاکها و ضوابط هدایت تحصیلی در نظام جدید متوسطه. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران.
طالعزاری، ملیحه (۱۳۹5). بررسی عوامل مؤثر بر هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان نظام جدید متوسطة آموزش و پرورش شهرستان شاهرود. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت خدمات برتر، تهران .
فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کرمدوست، نوروزعلی، زندوانیان، احمد، و ابوالقاسمی، محمود (1385). طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطه. روانشناسی و علوم تربیتی، ۳۶ (۱ و ۲)، 122-99.
کمالی، یحیی (1397) روششناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی. سیاستگذاری عمومی، 4 (2)، 189-208.
کوثری، مجید (1395). ارزشیابی ملاکها و فرایند انتخاب رشتة تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامهطباطبایی.
کوشکی، نصیر، مهرابیزاده هنرمند، مهناز، و شکرکن، حسین (1380). مقایسة نظام ارزشی دانشآموزان پسر هدایتشده به رشتههای پنجگانة تحصیلی به عنوان اولویت اول در دبیرستانهای خرمآباد. علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۸ (۳ و ۴)، 136-125.
مرادی، انسیه، و اخوان تفتی، مهناز (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دورة متوسطة نظری از انتخاب رشتة خویش و عوامل مؤثر بر آن. روانشناسی تربیتی، ۹(۲۸)، 138-121.
معماری، علی (1385). بررسی عوامل مؤثر در گرایش دانشآموزان مستعد به رشتههای فنی و حرفهای. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه علامهطباطبایی.
مهرعلیزاده یدالله، کردزنگنه، آزاده، و همایوننیا، آنیتا (1391). آسیبشناسی آمایش آموزش عالی ایران: تحلیلی از تجربیات آمایش آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران. آموزش عالی ایران، 5(۱)، 132-93.
نظری چروده، احدالله (1393). نگرش دانشآموزان دورة متوسطة نسبت به ارائة خدمات مشاورهای در شهرستان تالش. پایاننامة کارشناسیارشد رشتة روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهرانمرکزی.
نویدی، احد (1378). بررسی سهم هر یک از ملاکهای هدایت تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان جدید آموزش متوسطه. تعلیم و تربیت، 60، 134-97.
Ambogo, M. P., Ayiro, L., & Kipsoi, E. (2017). The impact of career counselors on career choice among secondary school girls in Vichuga county, Kenya Journal of Educational Planning, Economics & Management, 11(1), 1-19.
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405.
Baškarada, S. (2014). Qualitative case study guidelines. The Qualitative Report, 19(40), 1-18.
Bikse, V., Lūsēna – Ezera, I., Libkovska, U., & Rivža, B. (2018), Comparative analysis of career choices by students in Latvia and the UK. 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’18), Universitat Polit`ecnica de Val`encia, Val`encia, 5.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Eremie, Maxwell. D. (2014), comparative analysis of factors influencing career choices among senior secondary school students in rivers state, Nigeria, Arabian Journal of Business and Management Review (Oman chapter), 4(4), 20.
Falaye, F. V., & Adams, B. T. (2008). An assessment of factors influencing career decisions of in-school youths. Pakistan Journal of Social Sciences, 5(3), 222-225.
Hairston, J. E. (2000). How parents influence African American students' decisions to prepare for vocational teaching careers. Career and Technical Education, 16(2), 5-15.
Hossain, S., & Ahmed Faisal, R. (2013). Guidance and counseling services in schools of Bangladesh: An exploratory study. International Journal of Science and Research (IJSR), 2(10), 132-138.
Ivanova, Tatiana (2015). Motivational Factors Influencing Vocational Choice of Secondary School Students, The 9th International Days of Statistics and Economics, Prague, September 10-12, 635-643.
Joseph, M. (2015). Nature and benefits of guidance and counseling services offered in selected public secondary schools in manse district. Master Thesis, Education in educational psychology, the University of Zambia Lusaka .
Mtemeri, J. (2017). Factors Influencing The Choice Of Career Pathways Among High School Students In Midlands Province, Zimbabwe, Doctoral Dissertation, education in the subject psychology of education, University Of South Africa.
Ng’eno, G. K., & Magut, A. (2014). Students’ perception of the impact of Guidance and Counseling programmers on the Satisfaction of Vocational needs in selected Kenyan secondary schools. Education and Practice, 5(36), 171-179.
Nweze, T., & Chinonso Okolie, U. (2014). Effective guidance and counselling programmes in secondary schools: Issues and roles in students’ career decision making. Research & Method in Education, 4(4), 63-68.
Obiunu, R. Fr., Ruth, J. J., & Ebunu, O. (2014). Factors affecting career development of senior secondary school students in Ethiopia east local government area, Delta state, Nigeria, International Journal of Guidance and Counseling, 2(1), 5-10.
Osoro, B. K., Amundson, N. E., & Borgen, W. A. (2000). Career decision-making of high school students in Kenya. International Journal for the Advancement of Counseling, 22(4), 289–300.
Primrose, N., & Zeleni, L. (2015). Provision of guidance and counseling services in the schools in the Transkei sub-region of the Eastern Cape. Master of Education-With Specialisation In Guidance And Counselling, University Of South Africa.
Sindabi, A. M. (1992). An analysis of the guidance and counseling program in selected Kenyan secondary schools. Doctoral Dissertation, Polytechnic Institute and State University, Education in Counseling and Student Personnel Services.
Subasinghe, W. (2016). An introduction on educational guidance and school counseling. Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), 11-18.
Uyar, A., & Güngörmüş, A. H. (2011), Factors associated with student performance in financial accounting course. European Journal of Economic and Political Studies, 4(2), 139-154. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 795 |