تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 432 |
تعداد مقالات | 3,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,922 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,027,644 |
راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آبان 1401، صفحه 592-567 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه نادری1؛ شهاب بهرامی* 2؛ محسن اسمعیلی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، جامعة پژوهش اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و همچنین، معلمان ورزش نخبة کشوری بودند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شد.13 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از بخش کیفی، پرسشنامه ساخته شد و این پرسشنامه با 22 گویه و در قالب سه راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع شد. تعداد جامعه آماری در بخش کمی، 1100 نفر و نمونة آماری با توجه به جدول مورگان 873 در نظر گرفته شد، که در نهایت، 795 پرسشنامه کامل عودت داده شد. روش نمونهگیری بخش کمی طبقهای- تصادفی بود. از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS، Smart PLS وMaxQDA استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب، راهکارهای آموزشی (875/0)، فردی (844/0) و سازمانی (801/0) از مهمترین راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ روش تدریس؛ ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and Ranking of Strategies for Improving the Effectiveness of Sports Teaching Methods in Kermanshah Schools and Providing a Ideal Pattern | ||
نویسندگان [English] | ||
Somaye Naderi1؛ Shahab Bahrami2؛ mohsen esmaeili3 | ||
1Ph.D. Student in Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Sport Management. Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify and rank strategies to improve the effectiveness of sports teaching methods in schools in Kermanshah province and provide the desired model. In terms of applied purpose, the present study was descriptive-survey and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data collection method. In the first part (qualitative) for field interviews, the statistical population of the research, prominent professors in the field of sports management specializing in school sports as well as elite sports teachers were the country that these people were purposefully selected for qualitative interviews on research (13 interviews With 13 people and continued to the point of theoretical saturation) and in the second part (quantitative) after collecting information from qualitative research, made a questionnaire and this questionnaire (22 items in the form of three educational strategies, individual strategy and organizational strategy) Was distributed among sports teachers in Kermanshah province. The number of statistical population is 1100 people and the number of statistical samples according to Morgan table is 873 and the number of questionnaires that were returned correctly is 795 questionnaires. The sampling method was stratified-random. Use elongation and skewness indices to check the distribution of data (normal or abnormal) and to review and answer research questions and draw and develop a measurement model and structural model of SPSS software, SmartPLS and MaxQDA softwares were used. The results showed that each of them was determined that educational (0.875), individual (0.844) and organizational (0.801) strategies, respectively, are the most important strategies to improve the effectiveness of sports teaching methods in schools in Kermanshah province. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effectiveness, Sports, Teaching Method | ||
مراجع | ||
امیدی قنبری، رضا، و درخشان، ناهید (1396). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیتبخشی درس تربیت بدنی مدارس متوسطه از دیدگاه معلمان ورزش. سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، اردیبهشت ماه 1396، تهران.
بنار، نوشین، رمضانینژاد، رحیم، و همتینژاد، مهرعلی (1382). بررسی هدف دانشآموزان از فعالیت در کلاسهای تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان رشت. حرکت، 11، 112-107.
پویانفر، علیرضا (1384). روش تدریس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی. چاپ اول، تهران: انتشارات ادارهکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.
رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، و فیروزآبادی، علیرضا (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(19)، 80-69.
رمضانینژاد، رحیم، پناهی، مهریه، میریوسفی، سیدجلیل، و نیازی، سیدمحمد (1391). مقایسة نیازهای جسمانی، مهارتی، شناختی و عاطفی دانشآموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 2(3)، 98-79.
رنجبرنژاد، رعنا (1398). تربیتبدنی و ورزش در مدارس. چاپ اول، تهران: انتشارات آموزشی و پژوهشی بوعلی.
زندی، بهمن، و فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعة تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. علوم حرکتی و ورزش، 6(12)، 109-97.
عرب عامری، الهه، و کوثری، سعید (1395). تربیت بدنی در مدارس. چاپ دوم، تهران: انتشارات حتمی.
فتحی آذر، اسکندر، هاشمی، تورج، ادیب، یوسف، واحدی، شهرام، و طباطبایی، محمد (1395). تأثیرآموزش ترکیبی بربازدههای یادگیری در قرآن با توجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری در دانشآموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان. تعلیم و تربیت، 32(127)، 153-131.
مظفری، سیدامیراحمد، معینفرد، محمدرضا، پورسلطانی، حسین، مشرف جوادی، بتول، و اسماعیلی، محمدرضا (1388). توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایة اول مدارس ابتدایی کشور از نظر معلمین و مدیران. علوم حرکتی و ورزش، 7(14)، 139-119.
مقرباللهی، زهرا (1391). روشهای نوین تدریس. موج، 4(5)، 77-48.
ملیجی، مرتضی، علیعسگری، مجید، آقایی، نجف، و جوادیپور، محمد (1397). مطالعة تطبیقی برنامة درسی دورة پیشدبستانی ایران و چند کشور منتخب از منظر درس تربیتبدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 14، 299-277.
مهدیپور، عبدالرحمن، شفیعنیا، پروانه، پرهام، غلامعلی، و خانمحمدی، رحمتالله (1388). توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از شناسایی و دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانة شهر اهواز. پژوهش در علوم ورزشی، 23، 110-99.
نسترن بروجنی، الهام، نسترن بروجنی، ایمان، و هنری، حبیب (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسة دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14)، 94-83.
وزارت آموزش و پرورش (1398). گزارش عملکرد معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برگرفته از www.medu.ir.
یاعلی، رسول، تیموری، نسرین، و باقری، سارا (1398). تأثیر روش آموزش (خطی و غیر خطی) بر انگیزة مشارکت دانشآموزان در درس تربیتبدنی. مطالعات روانشناسی ورزشی، 30، 220-205.
یعقوبی، یاسمن، و قلیپور مقدم، فرخ (1391). بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکدة پرستاری- مامایی و پیراپزشکی لنگرود. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 4(2)، 40-34.
Cai, J., & Wang, T. (2010). Conceptions of effective mathematics teaching within a cultural context: perspectives of teachers from China and the United States. Math Teacher Education, 13, 265–287.
Chen, J., Wu, D., Cheng, J., Fu, B., Zhang, L., & Lu, A. (2017). Application of MOOC teaching in sports course teaching practice. Mathematics, Science and Technology Education, 13(12), 8089-8097.
Chen, S., & Xiao, R. (2017). Influence factors and strategies of teacher-student interactive behaviors in sports class teaching. Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 7025-7036.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Darling-Hammond, L., & Youngs, P. (2002). Defining “highly qualified teachers:” what does “scientifically-based research” actually tell us? Educational Researcher, 31(13), 13-25.
Fauee, O., Jamalis, M., Yusef, A, Zarina, M., & Omar, Dev. (2009). College student's perception on physical education classes during school days. Social Sciences, 7(4), 69-76.
Fullan, L. (1999). The management of sport (Its foundation and application). Temple University.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2008). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (3rd Ed.). New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2011). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Academy of Marketing Science, 40(3), 414–433.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of 800 meta-analyses on achievement. London: Routledge.
Husain, M. Z., Hasan, A., Wahab, N. B. A., & Jantan, J. (2015). Determining teaching effectiveness for physical education teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 733–740.
Jarvis, C. B., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, P. M. (2003). A critical review of construct indicators and measurement model misspecification in marketing and consumer research. Consumer Research, 30(2), 199–218.
Kaiser, G., & Vollstedt, M. (2007). Teachers’ views on effective mathematics teaching: commentaries from a European perspective. ZDM Math Educ, 39, 341–348.
Meng, L., Muñoz, M. A., & Wu, D. (2016). Teachers’ perceptions of effective teaching: a theory-based exploratory study of teachers from China. Educ Psychol, 36, 461–480.
Niu, J. (2017). The present situation and the development research of sports teaching in China's colleges and universities. 2017 International Conference on Advanced Education, Psychology and Sports Science.
Quennerstedt, M., Ohman, M., & Eriksson, Ch. (2008). Physical education in Sweden a national evaluation. School of Health and Medical science, Orebro University. Education Online, 1-17.
Raiola, G., & Di Tore, P. A. (2017). Motor learning in sports science: Different theoretical frameworks for different teaching methods. Sport Science, 10(1), 50-56.
Shang, H. (2018). Research on innovation teaching of physical education in college. proceedings of the 2018 2nd international conference on management. Education and Social Science (ICMESS 2018), 124.
Smith, Mark A, St. Pierre, Peter, (2009). Secondary students' perceptions of enjoyment in physical education: an American and English perspective, Physical Educator, 66(4), 81-89.
Song, H. (2019). Application of the Concept of "Constructivism" in the Teaching of Physical Education Theory Taking the Theoretical Course of Leisure Sports Major as an Example. Proceedings of the 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019), 299.
Watkins, D. A. & Zhang, Q. (2006). The good teacher: a cross-cultural perspective. In D. McInerney, M. Dowson, & S. van Etten (Eds.), Effective schools (pp. 185-204). Greenwich: Connecticut Information Age Publishing.
Witcher, A. E. Onwuegbuzie, A. J. & Minor, L. C. (2001). Characteristics of effective teachers: perceptions of preservice teachers. Research in the Schools, 8(2), 5-45.
Yıldırım, S. & Yıldırım, H. H. (2019). Conceptions of Turkish mathematics teachers about the effectiveness of classroom teaching. Mathematical Education in Science and Technology, 50(8), 1152-1165. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 643 |