
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,048,526 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,244,713 |
تحلیل ادراک معلمان حرفهای استان یزد دربارۀ اهمیت کیفیت تدریس در نظام آموزشی مدارس | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 13، خرداد 1401، صفحه 22-1 اصل مقاله (950.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدیه السادات میررحیمی* 1؛ پروین احمدی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء(س) | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء(س) | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل ادراک و تجربة زیستة معلمان حرفهای از مفهوم کیفیت تدریس است. در این زمینه از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شدهاست. نمونۀ پژوهش 22 نفر(5 نفر مرد-17نفر زن) از معلمان حرفهای و موفق استان یزد هستند که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. پس از مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 16 نفر، اشباح نظری دادهها به دست آمد. برای اعتباربخشی به یافتهها، مصاحبهها تا 22 نفر ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی و نرمافزار MAXQDA 10 انجام گرفت. بهمنظور اعتبار یافتهها، اعضا روش بازبینی را به کار گرفتند. برای رعایت ویژگیها کیفی پژوهش، از سه ملاک قابلقبول بودن، تأییدپذیری و قابلیتاطمینان استفاده شد. در تحلیل دادهها، 5 مضمون اصلی شامل: الف) تصمیمهای هنرمندانه و فکورانه؛ ب) ترفندهای مهارتی معلم در تدریس؛ پ) ارتقای راهبردهای خلاقانۀ معلم؛ ج) پرورش شایستگیها و صلاحیتهای فکری و رفتاری یادگیرنده؛ د) پویایی و هوشمندی در شایستگیها و عملکرد معلم و 49 زیرمضمون برای مفهوم کیفیت تدریس منتج شد. نتایج نشان میدهد ادراک معلمان از پذیرش کیفیت تدریس خط مشی خاصی دنبال نمیکند و تعابیری که از کیفیت تدریس بیان میشود، باتوجه به شرایط و موقعیتهای مختلف، متنوع و متفاوت است. برای درک و تفسیر کیفیت تدریس توسط معلمان و اجرای آن در کف کلاس درس، نیاز به بسترسازی و پرورش معلمان هنرمند، آگاه و حرفهای است و باید بهطور جدی در راهبردهای کلان و خرد تربیت معلم لحاظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تدریس؛ ادراک معلم؛ آموزش؛ یادگیری؛ تجربة زیستة معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Analysis of Yazd Province Professional Teachers' Perception of the importance of teaching quality in the Schools Educational System | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdieh sadat mirrahimi1؛ parvin ahmadi2 | ||
1Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra Tehran, Tehran, Iran | ||
2alzahra university | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to analyze the professional teachers' perception and lived experience of the teaching quality concept. In this regard, the qualitative research approach and the phenomenological method have been used. The sample of the research includes 22 professional and successful teachers in Yazd province (5 men and 17 women) who have been selected by the purposive sampling method from the criterion sampling type. Semi-structured interviews with 16 teachers formed theoretical saturation data. In order to validate the findings; interviews were continued up to 22 teachers. Data analysis was conducted by use of Colaizzi’s seven-step method and MAXQDA software. To validate the findings, members reviewed the method. Three criteria, acceptability, verifiability, and reliability were used in order to observe the qualitative features of the research. In data analysis, 5 main themes including a) artistic and thoughtful decisions b) the teacher’s skill tricks in teaching c) the promotion of creative strategies by the teacher d) Developing the learner's intellectual and behavioral skills and competencies e) dynamism and intelligence in the competencies and performance of the teacher, and 49 sub-themes were resulted for the teaching quality concept. The results show that the teachers' perception of the acceptance of teaching quality does not follow a specific policy and the teaching quality is interpreted diversely and differently considering different conditions and situations. To understand and interpret the teachers' teaching quality and its performance in the classroom, there is a need to bed and train the artistic, knowledgeable, and professional teachers and it should be considered in the macro and micro strategies of a teacher significantly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching Quality, Teachers' Perception, Learning, Teaching, Lived Experience of the Teachers | ||
مراجع | ||
امانی، فرزانه (1394)، «ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور»، فصلنامۀ تربیت معلم فکور، 1(1): 52-37.
بازرگان، عباس (1393)، مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیختۀ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
تنعمی، محمدمهدی (1391). مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی: شناخت و اجرای کیفیت فراگیر، تهران:سمت.
خدیوی، اسدالله و سیدکلان، سید محمد (1397). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه موردی: پردیسهای استان اردبیل». دوفصلنامۀ مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 18(7). 39-70.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش( 1390)، وزارت آموزش وپرورش. تهران: انتشارات آموزشوپرورش.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ شکوهی یکتا، محسن(1394)، «تحلیل پدیدارشناسانۀ ادراک و تجربۀ زیستۀ معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوّت برنامۀ ارزشیابی توصیفی». فصلنامۀ پژوهش در نظامهای آموزشی، دورۀ 9، ش31: 68-19.
عابدی، حسینعلی(1388)، «کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی». فصلنامۀ راهبرد، 19(54)، 224-207.
عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ فتحی واجارگاه، کورش(1392)، «تأملی بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامۀ درسی، مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(21)، صص182-157.
کهندل، مرضیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنگچیان، محمدرضا؛ مهرمحمدی، محمود (1397)، «بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعۀ حرفهای و هویت حرفهای معلم از منظر مناسبات قدرت»، پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 8(2): 122-103.
محسنپور، محمد (1390)، «ارزیابی دادههای کیفی»، فصلنامۀ تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 3 و4(24): 55-50.
وزارت آموزشوپرورش. (1395)، برنامۀ راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم ا نداز1404، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
Ahmed, F. , Shahzad, K. , Aslam, H. , Bajwa, S. U. , & Bahoo, R. (2016), The role of collaborative culture in knowledge sharing and creativity among employees. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS),10(2), 335-358.
Alzobiani, I (2020), The Qualities of Effective Teachers as Perceived by Saudi EFL Students and Teachers. English Language Teaching; Vol. 13, No. 2, 37- 47.
Anderman, E. M (2020), Achievement motivation theory: Balancing precision and utility. Contemporary Educational Psychology, 61, 1–7. https://doi. org/10. 1016/j. cedpsych. 2020. 101864.
Balkar, B (2015), Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3), 205-225.
Bleck, V (2019), Lehrerenthusiasmus: Entwicklung, determinanten, wirkungen [teacher enthusiasm: Development, factors, and outcomes]. Springer achmedien Wiesbaden. https://doi. org/10. 1007/978-3-658-23102-6.
Buri´c, I. , & Kim, L. E (2020), Teacher self-efficacy, instructional quality, and student motivational beliefs: An analysis using multilevel structural equation modeling. Learning and Instruction, 66, 1–12. https://doi. org/10. 1016/j. learninstruc. 2019. 101302.
Carl J. Dunst1, Deborah W. Hamby1, Robin B. Howse1, Helen Wilkie1& Kimberly Annas. (2019), Research Synthesis of Meta-Analyses of Preservice Teacher Preparation Practices in Higher Education. Higher Education Studies; Vol. 10, No. 1, 29-47.
Choi, S. L. , Goh, C. F. , Adam, M. B. H. , & Tan, O. K. (2016), Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 73.
Dewey, J. (1929), The Sources of a Science of Education. Horace live right New York. pp,7-22.
Dong, Q, W. , Wang, S, M. , Jie Han, F. , Zhang, R, D (2019), Innovative Research and Practice of Teachers' Teaching Quality Evaluation under the Guidance of ‘Innovation and Entrepreneurship. Procedia Computer Science 154 (2019) 770–776. https://creativecommons. org/licenses/by-nc-nd/4. 0/.
Eisner, Elliot (1985), The Educational Imagination. Third Edition. MacMillan Publishing Company. New York.
Eisner, Elliot, W. (1994), The Educational Imagination: On The Design and Evaluation of School Programs. New York: Macmillan.
Evers, A. T; Van der Heijden, B. I &. , Kreijns. K (2016), Organizational and task factors influencing teachers professional’ development at work Ropeaneu. Journal of Training and Development 40(1),36-55.
Fauth, B. , Decristan, J. , Decker, A. -T. , Büttner, G. , Hardy, I. , Klieme, E. , & Kunter, M (2019), The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education, 86, Article 102882. https://doi. org/10. 1016/j. tate. 2019. 102882.
Gitomer, D. H. (2009), Measurement issues and Assessment for Teaching Quality. By Drew H. Gitomer.
Kaplan, A (2014), Section commentary: Theory and research on teachers’ motivation: Mapping an emerging conceptual terrain. In P. W. Richardson, S. A. Karabenick, & H. M. G. Watt (Eds. ), Teacher motivation: Theory and practice (pp. 52–66).
Lazarides, R. , Fauth, B. , Gaspard, H. , & Gollner, ¨ R (2021), Teacher self-efficacy and enthusiasm: Relations to changes in student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education. Learning and Instruction, 73, 1–10. https://doi. org/10. 1016/j. learninstruc. 2020. 101435.
Lee, G. (2010), Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE.
Linnenbrink-Garcia, L. , & Wormington, S. V (2019), An integrative perspective for studying motivation in relation to engagement and learning. In K. A. Renninger, & S. Hidi (Eds. ), Cambridge handbooks in psychology. The Cambridge handbook of motivation and learning (pp. 739–758). Cambridge University Press. https://doi. org/10. 1017/9781316823279. 031.
Lytle, S. & Smith, C, M (1992), Teacher Research as a Way of Knowing. Harvard Educational Reviw. 4(62),448-474.
Pavri, S (2012), Effective Assessment of Students; Determining Responsiveness to Instruction. New Jersey Upper Saddle River, Pearson Education, Inc.
Praetorius, A. -K. , Klieme, E. , Herbert, B. , & Pinger, P (2018), Generic dimensions of teaching quality: The German framework of three basic dimensions. ZDM, 50(3), 407–426. https://doi. org/10. 1007/s11858-018-0918-4.
Praetorius, A. -K. , Lauermann, F. , Klassen, R. M. , Dickhauser, ¨ O. , Janke, S. , & Dresel, M (2017), Longitudinal relations between teaching-related motivations and studentreported teaching quality. Teaching and Teacher Education, 65,241–254. https://doi. org/10. 1016/j. tate. 2017. 03. 023.
Schon, D (1983), The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: basic Books.
Seyfried, M & Ansmann, M (2018), Unfreezing higher education institutions? Understanding the introduction of quality management in teaching and learning in Germany. Higher Education ,75(6),1061-1076.
Shulman, L. , Sherine, M (2004), Fostering communities of teachers as learners: disciplinary perspectives. Stanford University.
Shulman, L. S(1987), Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1–22.
Thommen, D. , Sieber, V. , Grob, U. , Praetorius, A. (2021), Teachers’ motivational profiles and their longitudinal associations with teaching quality. Learning and Instruction 76 (2021) 101514.
Vieluf, S (2022), Wie, wann und warum nutzen Schüler* innen Lerngelegenheiten im Unterricht? Eine übergreifende Diskussion der Beitr¨ age zum Thementeil [How,when, and why do students use learning opportunities in the classroom? Anoverarching discussion of the contributions to the thematic section]. Unterrichtswissenschaft, 1–22. https://doi. org/10. 1007/s42010-022-00144-z.
voss, T. , Zachrich, L. , Fauth, B. , Wittwer, J (2022), The same yet different? Teaching quality differs across a teacher’s classes, but teachers with higher knowledge make teaching quality more similar. Learning and nstruction, Volume 80, August 2022, 101614. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |