
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,048,618 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,244,766 |
اثربخشی روش یادگیری فعال بر احساس تعلق به مدرسه و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دورۀ ابتدایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 8، شماره 13، خرداد 1401، صفحه 238-219 اصل مقاله (870.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عصاره* 1؛ روشن احمدی2؛ محدثه اسماعیلی3 | ||
1دانشیار برنامه درسی , دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2استادیار تکنولوژی آموزشی عضو گروه علوم تربیتی و معاون دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش یادگیری فعال بر احساس تعلق به مدرسه و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دورۀ ابتدایی در شهرستان شهریار انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات از نوع نیمهتجربی از نوع گواه و آزمایش بودهاست. جامعۀ آماری تحقیق نیز شامل دانشآموزان ابتدایی مدرسۀ مهر شهریار تهران بودهاست و نمونۀ آماری نیز 30نفر از دانشآموزان همین مدرسه بود که در دو گروه 15نفره (گروه آزمایش وگواه) قرار گرفتند و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه بودهاست و از دو پرسشنامۀ استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامۀ احساس تعلق به مدرسه استفاده شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و نرمافزار 24 SPSS استفاده شد. براساسِ نتایج پژوهش میانگین متغیر احساس تعلق به مدرسه در گروه آزمایش پس از آزمون بیش از میانگین این متغیر در قبل از اجرا روش یادگیری فعال شد که تفاوت آنها برابر با 34/1 است. بنابراین فرضِ «روش یادگیری فعال بر احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان تأثیر دارد» پذیرفته میشود. همچنین میانگین متغیر انگیزش تحصیلی در گروه آزمایش پس از آزمون بیش از میانگین این متغیر در قبل از اجرا روش یادگیری فعال شده که تفاوت آنها برابر با 495/1 است. ازاینرو فرض «روش یادگیری فعال بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد» نیز پذیرفته میشود. بنابراین براساسِ یافتههای پژوهش، فرضیهها تأیید شد؛ به این معنی که روش یادگیری فعال بر احساس تعلق به مدرسه و انگیزش تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش یادگیری فعال؛ احساس تعلق به مدرسه؛ انگیزش تحصیلی؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Active Learning Method on the Belongingness to School and Educational Motivation of Elementary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza assareh1؛ roshan ahmadi2؛ mohaddeseh esmaeili3 | ||
1Associate Professor of Curriculum, Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University | ||
2Assistant Professor, Member of the Department of Educational Sciences and Student Vice Chancellor of Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University | ||
3Doctoral student of Curriculum Planning, North Tehran University Graduate of Master of Curriculum Planning from Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to determine the effectiveness of active learning method on the belongingness to the school and educational motivation of elementary school students in Shahriar city. The research method in terms of purpose has been applied and in terms of data collection method has been semi-experimental from the type of control and experiment. The statistical population of the study includes elementary school students of Mehr School in Shahriar city in Tehran and the statistical sample consists of 30 students of the same school who were selected by a purposive sampling method and divided into two groups of 15 students (experimental and control groups). The data collection tool in this study has been the questionnaire and two standard questionnaires of Harter educational motivation and school belongingness have been used. Covariance test and SPSS 24 software have been used to analyze the data. According to the research findings, after the test, the average of the variable of the belongingness to school in the experimental group has been more than the average of this variable before the active learning method and the difference is 1.34. Therefore, the hypothesis of "active learning method affects the students' belongingness to school" is accepted. Also, after the test the average of the educational motivation variable in the experimental group has been more than the average of this variable before the active learning and the difference is 1.495. Therefore, the hypothesis of "active learning method affects the students' belongingness to school" is accepted. Therefore, according to the research findings, the hypotheses were confirmed, namely, the active learning method has a positive effect on the students' belongingness to school and educational motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Active Learning Method, Belongingness to School, Educational Motivation, Elementary School Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |