
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,048,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,244,740 |
اثربخشی آموزشهای روانی- تربیتی با رویکرد معنوی بر هویت ملی و خویشتنداری در دانشآموزان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 8، شماره 13، خرداد 1401، صفحه 284-261 اصل مقاله (852.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه رشیدی لمراسکی1؛ معصومه باقرپور* 2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز ، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز ، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزشهای روانی- تربیتی با رویکرد معنوی بر هویت ملی و خویشتنداری در دانشآموزان دختر پایۀ هشتم شهر گلوگاه صورت گرفت. روش انجام پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با گروه گواه و آزمایش است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ هشتم شهر گلوگاه به تعداد 1521 نفر در سال تحصیلی 1399-400 هستند. باتوجه به معیارهای ورود به مطالعه که شاملِ دانشآموزان دختر، همگن بودن جامعۀ آماری و تمایل به شرکت در پژوهش و جلب رضایت والدین جهت مشارکت در پژوهش، دانشآموزان موردمطالعه بهصورت نمونهگیری در دسترس به دو گروه 25 نفرِ (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) بهعنوان نمونه تقسیم شدند. یک گروه آزمایش که دورۀ آموزشی روانی- تربیتی با رویکرد معنوی در آنها اجرا شد و گروه گواه که این آموزش در آنها اجرا نشد. ابزار گردآوری دادهها نیز شامل پرسشنامههای استاندارد خویشتنداری نیکمنش ( 1386) و هویت ملی ابوالحسنی (1387) بود. ابزار مداخله نیز شامل 12 جلسۀ 90دقیقهای اثربخشی آموزشهای روانی- تربیتی بارویکرد معنوی براساسِ الگوی پیری و همکاران ( 1396) بود. تجزیه و تحلیل دادها از طریق آزمون کوواریانس با استفاده از نرمافزار 24 SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد آموزشهای روانی- تربیتی با رویکرد معنوی بر مؤلفههای هویت ملی (فرهنگی، زبانی، اجتماعی، سیاسی، سرزمینی و دینی) دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری داشت و همچنین رویکرد توانست بر مؤلفههای خویشتنداری (خطرپذیری، واکنش معنایی و غی معنایی، پشتکارداشتن، خودمحو بودن، تابع امیال آنی بودن و عصبانیت) در دانشآموزان دختر پایۀ هشتم شهر گلوگاه تأثیر معناداری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشهای روانی- تربیتی؛ رویکرد معنوی؛ هویت ملی؛ خویشتنداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of psycho-educational training with a spiritual approach on national identity and self-control in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayeh Rashidi1؛ Masoumeh Bagherpour2 | ||
1Master of Science,Department of Educational sciences, BandarGaz branch, Islamic Azad University, BandarGaz ,Iran | ||
2Assistant Professor,Department of Educational sciences, BandarGaz branch, Islamic Azad University, BandarGaz ,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to review the effectiveness of psychic-educational training with a spiritual approach on national identity and self-control in all female students of eighth grade in Galugah city including 1521 people in the school year 2020-21. According to the criteria of the study which includes female students, the homogeneity of the statistical population and the tendency to participate in the research and obtaining the parental consent to participate in the research; the students were divided into two groups of 25 student (25 people in the experimental group and 25 people in the control group) as the samples. Psychic-educational training with a spiritual approach was implemented only for the experimental group and not for the control group. Also, the data collection includes standard questionnaires of Nik Manesh's Self-Control (2017) and Abolhasani's National Identity (2018). The intervention tool includes twelve 90-minute sessions of the effectiveness of psychic-educational training with a spiritual approach based on the model of Piri et al. (2017).The data were analyzed by covariance test through SPSS 24 software. Findings show that psychic-educational training with a spiritual approach has a positive and significant effect on the students' national identity components (cultural, linguistic, social, political, territorial and religious). Also the approach has a significant effect on the components of self-control (risk-taking, semantic and non-semantic reaction, persistence, self-centeredness, impulsivity and anger) in female students of eighth grade in Galugah city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Psychic-Educational Training, Spiritual Approach, National Identity, Self-Control | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |