تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی براساس تئوری هوشهای چندگانه | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، شهریور 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (489.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
الهام منوچهری زاده* | ||
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 27 دی 1401، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش مهمی که هوشهای چندگانه در تکمیل رشد همه جانبه افراد ایفا میکنند، تدارک محتوای کتابهای درسی بر اساس این نوع از هوش در نظام آموزشی، نیازی مبرم به نظر میرسد. از آنجایی که افراد گوناگون، در شکوفایی مؤلفههای مختلف هوش توانایی یکسانی ندارند، همواره این نگرانی وجود دارد که استعدادهای ویژه موجود در زمینه انواع هوش، نظیر هوشهای تصویری، موسیقیایی، بدنی جنبشی و ...نادیده گرفته شود. ازاین رو پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی از منظر میزان کاربست مولفههای هوشهای چندگانه گاردنر در دروس و در قالبهای مختلف ارائه محتوا پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری آن، کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی سال تحصیلی 1400-1399 است. متن ، تصاویر و کلیهی فعالیتهای یادگیری کتاب مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. براساس تعریف و ویژگی هر یک از انواع هوشهای هشتگانه، چک لیستی از مصداقهای آنها تهیه و سپس، کدگذاری محتوای کتاب انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، میزان توجه به مولفههای مختلف هوش در همه درسها و در قالبهای مختلف ارائه محتوا یکسان نیست. تجزیه و تحلیل دادهها و محاسبه χ2 تفاوت معنی داری را به سود هوش منطقی/ ریاضی و سپس هوش زبانی/ کلامی نشان داد. همچنین، از سایر مولفههای هوش در بخشهای مختلف محتوا به میزانی نابرابر استفاده شده است. هوش موسیقیایی درهیچ درس و قالب ارائه محتوایی شناسایی نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش؛ نظریه گاردنر؛ تحلیل محتوا؛ علوم تجربی؛ سوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the thrid grade science book based on the theory of multiple intelligences | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Manouchehrizadeh | ||
Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Considering the important role that multiple intelligences play in completing the all-round development of people, preparing the content of textbooks based on this type of intelligence in the educational system seems to be an urgent need. Therefore, the present research has investigated and analyzed the content of the third grade sciences book from the point of view of the application of Gardner's multiple intelligence components in the lessons and in different formats of content presentation. This research is descriptive-analytical and applied. Its statistical population is the book of sciences of the third elementary school year of 1399-1400. The text, images and all learning activities of the book were examined and revised. Based on the definition and characteristics of each of the eight types of intelligence, a checklist of their examples was prepared and then the content of the book was coded. Based on the obtained results, the level of attention to different components of intelligence is not the same in all lessons and in different formats of content presentation. Data analysis and χ2 calculation showed a significant difference in favor of logical/mathematical intelligence and then linguistic/verbal intelligence. Also, other components of intelligence have been used to an unequal extent in different parts of the content. Musical intelligence was not identified in any lesson or format of content presentation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intelligence, Gardner's theory, content analysis, science, third grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |