تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,180 |
بررسی بازتاب تصویری آموزههای زیستمحیطی: یک تحلیل محتوای بصری | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، شهریور 1401، صفحه 13-27 اصل مقاله (432.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه کشاورز* 1؛ فاطمه مشک بید2 | ||
1استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2آموزش ابتدایی، شهرستان کیاشهر، استان گیلان، وزارت آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 20 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
آموزههای زیستمحیطی سرمایهگذاری عمدهای برای تبدیل شدن فراگیران به شهروندانی فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان درک و توجه دانشآموزان به مسایل مرتبط با حفاظت از محیط زیست است. روش پژوهش در مطالعهی کیفی حاضر، روش تحلیل محتوای بصری با ابزار جدول تحلیل محتوا شامل 5 مولفه اصلی: بهینهسازی جمعآوری و حمل و نقل مواد زائد جامد، بهینهسازی فناوری دفع مواد زائد شهری، توجه به امر بازیافت زباله، ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله، آموزش بهداشت و افزایش آگاهی و 25 مفهوم فرعی است. این پژوهش کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی میباشد. با بررسی دقیق مفاهیم زیستمحیطی در 19 مورد از نقاشیهای کودکان و با جستجو در اسناد پژوهشی، عوامل موثر بر بهبود بهرهوری مدیریت مواد زائد شناسایی و سپس تصاویر مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. به منظور سنجشِ پایایی تحلیل محتوا، واحدهای تحلیل کدگذاری شده و پژوهشگران نسبت به آن توافق نمودند. یافتهها نشان میدهد، بیشترین توجه و درک کودکان نسبت به آموزههای زیستمحیطی در حوزهی مدیریت مواد زائد، مربوط به مفهوم بهینهسازی جمعآوری و حمل و نقل مواد زائد و کمترین توجه مربوط به ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای زیستمحیطی؛ علوم تجربی؛ نقاشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the visual reflection of environmental teachings: a visual content analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Keshavarz1؛ Fateme Moshkbid2 | ||
1Department of Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Elementary Education, Kiashahr, Gilan Province, Ministry of Education, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Environmental education is a major investment for students to become active citizens in the field of environmental protection. The main goal of this research is to investigate the level of students' understanding and attention to issues related to environmental protection. The research method in this qualitative study is the visual content analysis method with the content analysis table tool including 5 main components: optimization of solid waste collection and transportation, optimization of urban waste disposal technology, attention to waste recycling, creation of a culture of less waste production, health education and raising awareness and 25 sub-concepts. This research is applied and descriptive in terms of data collection. By carefully examining the environmental concepts in 19 cases of children's drawings and by searching in research documents, the effective factors on improving the efficiency of waste management were identified and then analyzed. In order to measure the reliability of the content analysis, the units of analysis were coded and the researchers agreed on it. The findings show that the most attention and understanding of children regarding environmental teachings is related to the concept of optimizing the collection and transportation of solid waste materials and the least attention is related to the creation of a culture of producing less waste. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |