تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,313,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,698,982 |
مطالعه علل و زمینه بی انگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان علوم پایه با رویکرد کیفی | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، شهریور 1401، صفحه 28-45 اصل مقاله (397.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود قاسم زاده* 1؛ صمد حسینی صدر2 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فرهنگیان- تهران - ایران | ||
2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان- تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 28 دی 1401، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از مسایلی که نظام آموزش عالی با آن مواجه هست، بی انگیزگی تحصیلی دانشجویان می باشد که عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که به دغدغه بسیاری از پژوهشگران و محققان و سیاستگذاران نظام آموزشی تبدیل شده است. انگیزه یکی از ضروریترین مفاهیم روانشناختی در امر آموزش و از مهمترین مسایل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. با وجود انگیزه برای یادگیری، ارتباط تسهیل میشود، اضطراب کاهش مییابد و خلاقیّت و یادگیری نمود مییابد بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه علل بی انگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان می باشد. در پژوهش حاضر از رویکرد نظریه داده بنیاد که یک شیوه پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده و با 25 نفر از دانشجومعلمان پردیس علامه امینی تبریز به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه عمیق صورت گرفته است. تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان شش مقوله محوری شیوه های تدریس، ظهور بلامنازع برای مطالعه، ضعف کیفیت خدمات دانشگاهی، تفوق ارش های مادی، اطمینان از آینده شغلی، تعاملات ناقص بین نهادی از شرایط زمینهای و علّی بی انگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان میباشد.از نظر دانشجویان پیامدهای بی انگیزگی ضعف بنیه علمی وضعف بالندگی دانشجویی در دانشگاه ها می باشد. آنها همچنین آزمون عملکردی و محیط دانشگاه حامی را راهکار این مشکل میدانستند. مقوله محوری در این پژوهش، شکل گیری عادتواره موبایلی در دانشگاه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بی انگیزگی تحصیلی؛ تفوق ارزش های مادی؛ تعاملات ناقص بین نهادی؛ ضعف بالندگی دانشجویی؛ محیط دانشگاه حامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the study of the causes of the lack of motivation in academic student-teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
davood GHasemzadeh1؛ samad hosienisadr2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Irany, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the problems facing the higher education system is the lack of academic motivation of students, which affects academic performance as far as it has become a concern of many researchers and policy makers of the educational system. Therefore, the aim of the present study is the study of the causes of the lack of motivation in academic student-teachers. In the present study, the grounded theory approach has been used, which is a qualitative research method, in which in-depth interviews were conducted with 25 student-teachers of Allameh Amini Campus in Tabriz, who were selected by purposive sampling. Data analysis was performed based on open, axial and selective coding. The results showed that according to students Opinion, six main categories are the underlying and causal factors of student-teacher academic motivation, which are: The teaching methods, the undisputed emergence of study, Poor quality of university services, Supremacy of material values, Ensuring career prospects and incomplete inter-institutional interactions. Based on students, poor academic strength and poor student development are the consequences of lack of motivation in universities. They also know the performance test and the growth of the university environment as the solution to this problem. In this study, the central issue is the formation of mobile habitus in the university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic lack of motivation, Superiority of material values, Incomplete inter institutional interactions, Poor student development, Supportive university environment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |