تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,591 |
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگیهای اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر؛ مطالعۀ موردی: معلمان شهر اردبیل | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 8، شماره 14، بهمن 1401، صفحه 96-73 اصل مقاله (871.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن احمدی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 26 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگیهای اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر با مطالعۀ موردی معلمان شهر اردبیل بوده که به روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) انجام شدهاست. جامعۀ آماری پژوهش معلمان دورۀ متوسطه شهر اردبیل و معلمان نمونۀ شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونهگیری هدفمند با تعداد 18 نفر از معلمان نمونه مصاحبه شد و از بین جامعۀ 2360نفری تعداد 331 نفر در مرحلۀ کمّی بهصورت نمونهگیری چندمرحلهای و طبقهای متناسب انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینیِ خودِ اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین شد. همچنین بهمنظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای شایستگی مدیریت استعداد معلمان از سه مقولۀ شایستهگزینی، تناسب شغل و شاغل و شایستهپرروی تشکیل شدهاست. همچنین طبق یافتهها عوامل تأثیرگذار بر مؤلفههای شایستگی مدیریت استعداد معلمان را میتوان در دو مقولۀ بلوغ (بلوغ سیستمی، بلوغ مدیریتی) و ساختار (ساختار غیرمتمرکز، سیاستگذاری و مدیریت مدرسهمحور) دستهبندی کرد. همچنین یافتۀ دیگر پژوهش در مرحلۀ بعدی نشان داد که بلوغ سازمانی و ساختار سازمانی تأثیر معنیداری بر شایستهگرایی معلمان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت استعداد؛ شایستگی؛ آموزشوپرورش؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Analyzing the Affecting Factors on Teachers' Main Competencies for Effective Talent Management Case Study: Teachers in Ardabil | ||
نویسندگان [English] | ||
hasan ahmadi | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was identifying and analyzing the factors affecting the main competencies of teachers in order to manage the effective talent of a case study: teachers of Ardabil city using a mixed exploratory method (qualitative-quantitative).The statistical population of the research was middle school teachers of Ardabil city and sample teachers of Ardabil city. In the qualitative part, using targeted sampling, 18 sample teachers were interviewed, and 331 people were selected from the population of 2360 people in the quantitative stage in the form of multi-stage and proportional stratified sampling. Thematic analysis (theme) technique was used to analyze the data and the validity of the research findings was ensured by using the methods of review by members, peer review, and the collaborative nature of the research. Also, in order to measure the reliability of the done codings, open-test reliability methods and intra-subject agreement were used. In order to analyze quantitative data, structural equation model with PLS software was used. The findings of the research showed that the competence components of teachers' talent management consist of three categories: competence-selection, suitability for job and employee, and competence-enhancement. Also, according to the findings, the influencing factors on the competence components of teachers' talent management can be classified into two categories: maturity (systemic maturity, managerial maturity) and structure (decentralized structure, policy-making and school-oriented management). did Also, another finding of the research in the next stage showed that organizational maturity and organizational structure have a significant effect on teachers' competence orientation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Talent Management, Competency, Education, Teachers | ||
مراجع | ||
پوراشرف، یاسانالله و طولابی، زینب (1388)، «رویکرد کیفی بر عوامل مؤثر بر میل به ماندگاری با انگیزۀ معلمان(مورد: استان ایلام)، فصلنامۀ تعلیموتربیت، ش 98، 176-153.
حاجیکریمی، عباسعلی و سلطانی، مرتضی (۱۳۹۰)، «بررسی و تحلیل عوامل سنجش مدیریت استعداد: مورد مطالعه صنعت ماشینآلات و تجهیزات صنعتی ایران»، نشریۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، ۲۳(۹). ۹۵- ۱۱۶.
رضائیان، علی و سلطانی، فرزانه (1388)، «معرفی مدل جامع و سیستمی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت»، فصلنامۀ مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 3(8)، 50-7.
طهماسبی، رضا؛ قلیپور، آرین؛ جواهریزاده، ابراهیم (1391)، «مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر برجذب و نگهداشت استعدادهای علمی»، پژوهشهای مدیریت عمومی، 5 (17)، 26- 5
عربپور، علیرضا؛ نیکپور، امین (1394)، «تأثیر ابعاد مدیریت استعداد بر بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای دولتی شهر کرمان»، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 7(1)، 159-186.
قنبری، سیروس و عبدالملکی، جمال (1399)، «وضعیت مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی سینا و آزمون تعدیلگری نقش شغل در ادراک از آن». فصلنامۀ نامه آموزش عالی، 13 (49)، 87-65.
نوعپسند اصیل، سید محمد؛ ملک اخلاق، اسماعیل و مهروانی، مجید (1393)، «بررسی رابطۀ بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی»، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 6(1)، 31-51.
Altınöz, M. , Çakıroğlu, D. , & Çöp, S. (2013). Effects of Talent Management on Organizational Trust: A Field Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 843-851.
Bani Hani, J. S. (2014). The Role of Strategic Thinking in Achieving Organization's Core Competencies: A Field Study on the Banking Sector in Jordan, International Journal of Management Sciences, 3(12), 2014, 864-879.
Bani-Hani, J. (2021). The moderating influence of managers strategic thinking on the effect of talent management on organization core competency. Management Science Letters, 11(1), 213-222.
Hussein, Y. , & Çağlar, D. (2019). The effect of high involvement work systems on organizational performance: The mediat- ing role of knowledge-based capital. Management Science Letters, 9(9), 1361-1372
Kehinde, J. (2012). Talent Management: Effect on Organization Performances. Journal of Management Research, 4(2). Pp. 178-186.
Megri, Z. (2014). The Impact of Talent Management System on the Enterprise Performance: a Study on a Sample of Workers in National Company of Juice and Canned-food Unit MANAA (Batna). Arab Economic and Business Journal, 9(2), 156-165.
Ready, D. A. , & Conger, J. A. (2007). Make your Company a Talent Factory. Harvard Business Review, 85(6). Pp. 69-77.
Swapna. R. , & and Raja K. G. (2012). Business Transformation Management- The Role of Talent management with Special Reference to Service Sectors. Advances In Management, 5(2). Pp. 61- 64.
Sweem, S. L. (2009). Leveraging Employee Engagement through a Talent Management Strategy: Optimizing Human Capital Through Human Resources and Organization Development Strategy in a Field Study. ProQuest.
Vural, Y. , Vardarlier, P. , & Aykir, A. (2012). The Effects of Using Talent Management With Performance Evaluation System Over Employee Commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58,
Wheelen, T. L. , Hunger, J. D. , Hoffman, A. N. , & Bamford, C. E. (2020). Concepts in Strategic Management and Business Policy: Globalization, Innovation and Sustainability, (15 th ed. ), Pearson.
Yuniasih, H. H. (2022). Effect Of Application Of Talent Management, Competency And Work Motivation On Employee Performance, Through Employee Retention (Study On Asn Government City Surabaya) (Doctoral dissertation, u).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |