تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
مروری بر نرمافزارهای مؤثر در آموزش زیستشناسی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 85-95 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
یاسمن فتاحی؛ مرضیه محمدی* | ||
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
زیستشناسی با بررسی ماهیت حیات و کشف قوانین طبیعت، فراگیر را جذب میکند؛ اما روش تدریس معلم است که میتواند انگیزه یادگیری را افزایش یا کاهش دهد. هرچه فراگیر بهتر بتواند بین مباحث و تجربیات خود ارتباط برقرار کند، به نحو بهتری درس را درک میکند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از مطالب تئوری قابللمس نبوده و تصویر ذهنی درستی در دانشآموز ایجاد نمیکنند. از روشهای تدریس مؤثر در آموزش زیست، بهرهگیری از تکنولوژی برای نمایش جلوههای بصری و نمایش واقعیت است. با توجه به پیشرفت روزبهروز تکنولوژی، لازم است روشهای نوین موجود در عصر دیجیتال به کار گرفته شود تا آموزش مؤثرتری صورت گیرد. هدف این مطالعه، معرفی نرمافزارهای مؤثر در آموزش زیستشناسی و مروری بر کاربردیترین آنهاست. این کار به روش کتابخانهای و بررسی مقالات پایگاه Google Scholar و همچنین بررسی نرمافزارهای موجود در این زمینه صورت گرفت. برنامههایی درزمینه فرآیندهای بیوشیمیایی، تقسیم و متابولیسم سلولی و آناتومی انتخاب و معرفی شد که با بهرهگیری از آنها فراگیران بهتر میتوانند تصویری صحیح و منسجم از مباحث زیستی ایجاد کرده و انگیزه بالاتری برای یادگیری بیابند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیستشناسی؛ تصویر ذهنی؛ تکنولوژی؛ روش نوین تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of effective software in teaching biology | ||
نویسندگان [English] | ||
Yasaman Fattahi؛ Marzieh Mohammadi | ||
Department of Basic Sciences, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By investigating the nature of life and discovering the laws of nature, biology attracts students; But it is the teacher's teaching method that can increase or decrease the motivation to learn. The better the learner can communicate between his topics and experiences, the better he understands the lesson; But the important point is that many theoretical topics are not tangible and do not create a correct mental image in the student. One of the effective teaching methods in biology is the use of technology to display visual effects and show the reality. Due to the day-by-day advancement of technology, it is necessary to use the new methods available in the digital age in order to provide more effective learning. The purpose of this study is to introduce effective software in teaching biology and to review the most useful of them. To search for articles, Google Scholar was used and studies that were not in line with the purpose of this study were excluded from the research process. and also, best software was chosen through installation and experience. Programs in the field of biochemical processes, cell division and metabolism, and anatomy were selected and introduced. by using them, learners can better create a correct and coherent image of biological topics and find a higher motivation for learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
biology teaching, mental image, technology, modern teaching methods | ||
مراجع | ||
- Agarwal, d. (2004). Modern methods of teaching biology. Sarup & sons. - Soltani, m. (2012). The structure of smart schools in the educational system. Journal of basic and applied scientific research, 2(6), 6250-6254. - Simpson, P. (2021). Biology Photosynthesis L. In First Class Standing. Availabe on Https://Play.Google.Com/Store/Apps/Details?Id=Com.Firstclassstanding.Photosynthesis&Hl=En&Gl=Us&Pli=1 - Simpson, P. (2021). Biology Mitosis & Meiosis L, From First Class standing. Available on Https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firstclassstanding.mitosis_meiosis&hl=en&gl=us - Simpson, P. (2021). Biology Molecular Genetics L, From First Class standing. Available on https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firstclassstanding.molecular_genetics&hl=en&gl=US - Salado, R. B. (2022). Anatomy Learning – 3d Anatomy. In https://anatomylearning.com/ - kurniawan, MH., Suharjito, D, Witjaksono, G. (2018) Human anatomy learning systems using augmented reality on mobile application, Procedia computer science, 135, 80-88 - Ma, M., Bale, K., Rea, P. (2012). Constructionist Learning in Anatomy Education: What Anatomy Students Can Learn through Serious Games Development, Lecture Notes in Computer Science, 7528. Yang, Z., He, W., Fan, X., Tjahjadi, T. (2022). Plantnet: Transfer Learning-Based Fine-Grained Network For High-Throughput Plants Recognition. Soft Comput 26, 10581–10590. - Haryadi, r and pujiastuti, h. (2020). Phet simulation software-based learning to improve science process skills. J. Phys.: conf. Ser. 1521 022017. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |