تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تحلیل رویکرد کتاب تاریخ یازدهم انسانی نسبت به مؤلفههای هویت ملی و مذهبی | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 3، آذر 1401، صفحه 72-84 اصل مقاله (626.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
وحید سعیدی | ||
1- کارشناسی ارشد، دبیر آموزش و پرورش، اران و بیدگل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
از نظر هویتی در ایران دو گفتمان ایران گرایی و گفتمان اسلامگرایی بر سر تثبیت معانی در حال رقابت هستند. توسعه و پیشرفت یک جامعه نیازمند گفتمانی است که بتواند میان همه سوژهها حس همبستگی، تعلق سرزمینی و هویت مشترک ایجاد کند. این در حالی است که برخوردهای افراطی میان سوژههای طرفدار هرکدام از این دو گفتمان در این زمینه اثرات منفی دارد. شخصیت و نگرش افراد نسبت به فرهنگ و میراث مشترک اجتماعی در مدرسه، طی فرایند آموزش صورت میگیرد و درس تاریخ جایگاه بسیار مهمی در این زمینه دارد. در پژوهش حاضر با استفاده از نظریۀ گفتمان، کتاب تاریخ یازدهم متوسطه را مورد بررسی قرار میدهیم. سؤال پژوهش این است که مؤلفهها و مفاهیم در این کتاب به سوی چه معنی مرکزی و گفتمانی فصلبندی شده است؟ تجزیه و تحلیل متن کتاب بیانگر این است که جهتگیری کتاب حاضر به سوی تثبیت معانی حول محور گفتمانی است که دال مرکزی آن متشکل از دالهای اصلی دو گفتمان قبلی و با تأکید بر ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان؛ آموزش تاریخ؛ هویت ملی؛ ایران گرایی؛ اسلام گرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |