تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,214 |
تأملاتی نظری - روششناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، شهریور 1401، صفحه 17-35 اصل مقاله (926.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2704 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی شکری نیا* 1؛ محمود نوذری2؛ علی لطیفی2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان فارس | ||
2پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 08 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 13 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
نظام فلسفی و اعتقادی اسلام از ظرفیت کافی برای خلق و تدوین نظریههای تربیتی و برنامه درسی برخوردار است، لذا ضروری است تأملات و تبیینهای روششناختی متناسب با نظام فلسفی و اعتقادی اسلام، برای نظریهپردازی در حوزه برنامه درسی با رویکرد اسلامی انجام شود. پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی، اقتضائات و الزامات نظری و بنیادین این امر را معرفی و تبیین نماید. از این رو پس از بررسی مفهوم برنامه درسی و جایگاه مبانی فلسفی در نظریهپردازیهای این حوزه، به ظرفیتشناسی نظام اسلامی و تبیین مفروضات روششناختی آن برای تولید نظریهی برنامه درسی پرداخته شده است و در نهایت الزامات و اقتضائات اساسی برای دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی معرفی گردیده است. تعیین ماهیت بنیادین و رویکرد اساسی برنامه درسی بر اساس مبانی فلسفی و شبکه مفهومی برخاسته از دو منبع عقل و وحی و لحاظ نمودن سه نظام فاعلی، داخلی و غایی در نظریهپردازی برنامه درسی از جمله این الزامات و اقتضائات میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ نظریه؛ روششناسی؛ رویکرد؛ اسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical-methodological reflections on the path of achieving a curriculum with an Islamic approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |