تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سوادآموزی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، شهریور 1401، صفحه 36-55 اصل مقاله (996.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2706 | ||
نویسنده | ||
سلمان آخش* | ||
استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 14 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سوادآموزی است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به رویکرد کیفی است که برای طراحی برنامه درسی از سنتز پژوهی و برای اعتباربخشی از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش سنتز پژوهی شامل اسناد و در بخش تکنیک دلفی از افراد تشکیلشده است. اسناد شامل گزارشهای یونسکو، رسالهها، پایاننامهها، مقالات، کتابها، طرحهای پژوهشی معتبر و جدید راجع به سوادآموزی در ایران و جهان و افراد شامل متخصصان برنامه درسی دوره سوادآموزی هستند. برای انتخاب نمونه در بخش سنتز پژوهی تأکید بر نمونههای جدید و معتبر هست در بخش اعتباربخشی 5 نفر از متخصصان برنامه درسی سوادآموزی به روش هدفمند مبتنی بر معیار انتخابشدهاند. قسمت سنتز پژوهی از برگه یادداشت ،فیشبرداری و در بخش اعتباربخشی از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهعنوان ابزار پژوهش استفادهشده است.در پایان برنامه درسی سوادآموزی مبتنی بر الگوی تایلر شامل اهداف،محتوا،روشهای یاددهی –یادگیری،ارزشیابی و مربی طراحی و بهوسیله متخصصان برنامه درسی سوادآموزی اصلاح و تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ الگو؛ برنامه درسی؛ سوادآموزی؛ اعتباربخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and validation of literacy curriculum model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |