تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
شناسایی عوامل و پیامدهای تعللورزی معلمان و بررسی ارتباط آن با هیجانات آنان: یک پژوهش کیفی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 8، شماره 14، بهمن 1401، صفحه 252-229 اصل مقاله (865.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نگار حسینی بافقی* 1؛ فاطمه خضری2؛ مسعود صدیقی3 | ||
1دانشگاه الزهرا | ||
2دانشکده زبان های خارجی،گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3گروه روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 13 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش در مورد پدیدارشناسی و شیوع تعللورزی در معلمان، همچنین اهمیت و ارتباط آن با تجربههای هیجانی و استرسی معلمان در ایران بسیار نادر است و در بیشتر پژوهشهای موجود از مقیاسهای خودگزارشی عمومی برای بهدستآوردن نتایج استفاده شده است. در مطالعه حاضر پژوهشگر به بررسی تعللورزی معلمان و ارتباط آن با تجربههای هیجانی و استرسی آنها با استفاده از رویکرد کیفی میپردازد. جامعه هدف این پژوهش شامل کلیه معلمها در مقطع ابتدایی در منطقه 1 شهرستان یزد است که از بین آنها، با 36 معلم زن و مرد بهصورت انفرادی مصاحبه شد و از این میان 10 نفر از معلمان بیان کردند که تاکنون دچار تعللورزی در انجام فعالیتهای خود نشدهاند و تأخیر پیشآمده در کارهایشان دلیلی برای نگرانی و استرس آنها نبوده است؛ در نتیجه دادههای حاصل از مصاحبه با 26 معلم باقیمانده به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که معلمان در انجام برخی از وظایف حرفهای خود مانند پیگیری کارهای اداری و تصحیح کارهای دانشآموزان تعلل میورزند و دلایل مختلفی برای این رفتار خود دارند، اما دلیل اصلی آنها عدم تمایل در انجام وظایفشان است. علاوه بر این، معلمان مطرح کردند هنگام تعویق در انجام کارها دچار هیجانهای منفی میشوند. نتایج این مطالعه نشان داد که باوجوداینکه رفتار تعللورزی برای معلمها هیجانهای منفی زیادی همچون احساس گناه و ناامیدی را در بردارد، آنها هنگام انجام رفتار تعللورزی استرس نهچندان زیادی را تجربه میکنند به این دلیل که این رفتار برای آنها پیامدهای منفی جدی و آسیبرسانی را ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس معلمان؛ تعللورزی؛ رویکرد کیفی؛ هیجانهای معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying factors and consequences of teachers' procrastination and examining its relationship with their emotions: a qualitative research | ||
نویسندگان [English] | ||
Negar Hosseini Bafghi1؛ Fatemeh Khezri2؛ Masoud Sedighi3 | ||
1Alzahra university | ||
2Faculty of Foreign Languages, English language and literature department.Yazd University. Yazd.Iran | ||
3Department of Psychology, Isfahan University.Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
There are a few studies on the phenomenology and prevalence of procrastination in teachers and its importance and relationship with the emotional and stressful experiences of teachers in Iran. In most existing studies, general self-report scales are used to obtain the results. In the present study, the researcher examines teachers' procrastination and its relationship with their emotional and stressful experiences using a qualitative approach. The target population of this research includes all primary school teachers in district 1 of Yazd city. Among them, 36 male and female teachers were interviewed individually. Ten of them stated that they have never been delayed in carrying out their activities and the delay in their work has not been a reason for their worry and stress. Using the qualitative content analysis method, the data obtained from the interviews with the remaining 26 teachers were analyzed. The results of the data analysis showed that teachers postpone some of their professional duties, such as following up on administrative work and correcting students' work. They have various reasons for this behavior, but the main reason is their unwillingness to perform their duties. In addition, the teachers mentioned that they experience negative emotions when procrastinating. It can be concluded that although procrastination includes negative emotions such as guiltiness and hopelessness, the teachers don't feel much stressed since this behavior doesn't include negative and harmful consequences for them . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers' stress, Procrastination, Qualitative approach, Teachers' emotion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |