تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
آموزش جغرافیا برمبنای شاخصهای جهانی پایداری در کتب درسی جغرافیا ( نمونه موردی: پایه های تحصیلی مدارس ایران) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 57-78 اصل مقاله (380.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ولی اله نظری1؛ الهام الباد* 2؛ مژگان افشار3؛ علی پورقیومی3؛ فریبا کرمی3 | ||
1استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی کرج | ||
2کارشناس مسئول پژوهش پردیس حکیم فردوسی | ||
3آموزشی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،پردیس حکیم فردوسی کرج | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
آموزش جغرافیا در مدارس جهان جایگاه ویژهای برای نظام برنامهریزی و همچنین برنامهریزان درسی دارد، از اینرو مطابق برنامههای جهانی برنامههای آموزش جغرافیا هم در مدارس ایران مدنظر برنامه ریزان قرارگرفته و بر این اساس کتب جغرافیا در پایهها و دورههای تحصیلی مختلف برای دانش آموزان تدوین شده است. با بررسی اهمیت جایگاه جهانی پایداری بر اساس شاخصهای مختلف در این کتب درسی ،کیفیت و کمیت این امر در مدارس ایران و در قالب مقاله فوق تبیین شده است. در این مقاله سعی شده است با بررسی تکتک دروس جغرافیای همه پایه های تحصیلی مدارس ایران این جایگاه مشخص و نقاط قوت و ضعف آنها برای اولین بار مورد تدقیق قرار گیرند. بر این اساس 12 پایه و همچنین سه دوره تحصیلی در قالب 11 کتاب مجزای آموزش جغرافیا بررسیشدهاند که یافتهها حاکی از ضعف کمی و کیفی کلی کتابها و مباحث درسی جغرافیا در این حیطه میباشند. بررسی ها نشان داده اند که کتب جغرافیای ایران با استانداردهای بین المللی در حیطه آموزش جغرافیا براساس شاخصهای پایداری فاصله زیادی دارند که باید توسط برنامه ریزان درسی مورد بازنگری قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جغرافیا؛ پایداری؛ جهان؛ مدارس؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching geography based on global indicators of sustainability in geography textbooks (case example: Academic fields in Iranian schools) | ||
نویسندگان [English] | ||
Valiollah Nazari1؛ elham elbad2؛ mojgan afshar3؛ Ali Pourghayyoumi3؛ fariba karami3 | ||
1Assistant Professor of the Humanities and Social Sciences Department of Farhangian University | ||
2Expert responsible for the research of the campus Hakim Ferdowsi | ||
3Educational Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Hakim Ferdowsi Campus, Karaj | ||
چکیده [English] | ||
Geography education in the schools of the world has a special place for the planning system as well as the curriculum planners, therefore, according to the global plans, the geography education programs in Iranian schools are considered by the planners and accordingly, the geography books in the grades and courses. Various educational programs have been compiled for students, which have been explained by examining the importance of world sustainability based on various indicators in these textbooks, the quality and quantity of this matter in Iranian schools and in the format of the above article. In this article, it has tried to examine each and every geography course of all grades in Iran's schools, this specific position and their strengths and weaknesses should be checked for the first time, based on which 12 grades and also three academic courses have been reviewed in the form of 11 separate geography education books, in which the findings have been indicated that the overall quantitative and qualitative weakness of geography textbooks and topics in this field, and studies have shown that Iran's geography textbooks are far from international standards in the field of geography education based on sustainability indicators, which should be revised by curriculum planners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching geography, sustainability, world, schools, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |