تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,312,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,698,686 |
بهبود طراحی فعالیتهای یاددهی- یادگیری درس علوم دوره ابتدایی در راستای تحقق شایستگی دانش آموزان با رویکرد برنامه درسی میان رشتهای | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 5، آذر 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (362.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد سیدکلان1؛ رعنا یعقوبی* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان،پردیس بنت الهدی صدر اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 دی 1401، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: یکی از مفاهیمی که امروزه در قلمرو برنامه درسی و بهویژه در آموزشهای حرفهای و مهارتآموزی به کار میرود، مفهوم شایستگی است. برای پاسخ به این امر، برنامه درسی میانرشتهای یک فرایند تصمیمگیری است که دارای ویژگیهای راهیابانه یا خلاق و غیرخطی و تأملی است؛ بنابراین، پژوهش حاضر باهدف بهبود طراحی فعالیتهای یاددهی- یادگیری درس علوم دوره ابتدایی در راستای تحقق شایستگی دانشآموزان با رویکرد برنامه درسی میانرشتهای انجامشده است. روشها: روش پژوهش کیفی از نوع پژوهش معطوف به عمل فکورانه است. نمونه آماری پژوهش مجموعه مقالات بهصورت هدفمند از پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی استخراجشده است که به جهت همخوانی با عنوان پژوهش توسط محققان انتخابشده است. یافتهها: فعالیتهای یاددهی – یادگیری درس علوم با رویکرد برنامه درسی میانرشتهای بر شایستگی دانشآموزان میتواند بهبود یابد و باعث رسیدن دانشآموزان به شایستگیهای محوری در درس علوم تجربی شود. برای رسیدن دانش-آموزان به شایستگی لازم، معلمان میبایست فعالیتهای یاددهی- یادگیری را با رویکرد میانرشتهای طراحی کنند. چراکه، با این رویکرد، دانش-آموزان در فرآیند یادگیری درگیر میشوند و این امر باعث خواهد شد اهداف دانشی، شناختی، مهارتی و نگرشی در برنامه درسی علوم دوره ابتدایی بهتر محقق شود. درنتیجه، میتوان اذعان نمود که استفاده از رویکرد برنامه درسی میانرشتهای در جهت بهبود فعالیتهای یاددهی و یادگیری علوم تجربی بر پایهی تحقق شایستگیهای دانشآموزان ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت های یاددهی- یادگیری؛ علوم دوره ابتدایی؛ شایستگی دانش آموز؛ منابع یادگیری؛ رویکرد میان رشتهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the design of teaching-learning activities in elementary science courses in order to realize students' competence with an interdisciplinary curriculum approach | ||
نویسندگان [English] | ||
seyyedmohammad seyyedkalan1؛ rana yaghoubi2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Ardabil, Iran | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Bint Al-Hadi Sadr Campus, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Background and Objectives: One of the concepts used today in the curriculum and especially in professional and skill training is the concept of competence. To answer this, the interdisciplinary curriculum is a decision-making process with innovative or creative, non-linear, and reflective features. Therefore, the current research was carried out to improve the teaching-learning activities in elementary school science courses to realize students' competence with an interdisciplinary curriculum approach. Methods: The qualitative research method is a type of research focused on thinking. The statistical sample of the research collection of articles has been purposefully extracted from reliable domestic and foreign databases, which the researchers have selected to match the research title. Findings: The teaching-learning activities of the science lesson can be improved with the interdisciplinary curriculum approach to the students' competence and make the students achieve the core competencies in the experimental science lesson. For students to achieve the necessary competence, teachers should design teaching-learning activities with an interdisciplinary approach. Because with this approach, students are involved in the learning process, and this will make the academic, cognitive, skill, and attitudinal goals in the elementary science curriculum better. Conclusion: As a result, it can be acknowledged that it is necessary to use the interdisciplinary curriculum approach in order to improve the teaching and learning activities of experimental sciences based on the realization of students' competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching-learning activities, elementary science, student competence, learning resources, interdisciplinary approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,049 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |