تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,023 |
کارورزی در برنامه آموزش مهارتآموزان طرح استخدامی ماده 28 آموزش وپرورش؛ چالشها و راهبردها | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، اسفند 1401، صفحه 57-72 اصل مقاله (542.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسد حجازی* | ||
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 11 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
در اسناد بالادستی تربیت معلم در ایران، به ارتقای قابلیتهای حرفهای معلمان توجه شده است؛ اما نتایج بهدستآمده از اجرای برنامه کارورزی مهارتآموزان در پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان، بیانگر آن است که بین برنامه قصدشده و آنچه اجرا شده، کم و بیش فاصله وجود دارد. این پژوهش، با روش تحلیل محتوایی اسناد به روش گال و همکاران (1994) و با رویکرد اکتشافی بر روی گزارشهای جلسات مسئولان کارگروه آسیبشناسی کارورزی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران و گزارش کارورزی مهارتآموزان، انجام شده است. بر اساس نتایج تحلیل محتوا 22 نشانگر، شناسایی و در قالب 8 بعد دستهبندی شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد مهمترین چالشهای این برنامه به ترتیب عبارتند از: فاصله بین برنامه قصدشده و اجرای آن در پردیسها و مراکز تربیت معلم، سرفصلها و منابع درسی برنامه آموزش مهارتآموزان، ارزشیابی برنامه، پیشنیازهای درس و عناصر اصلی برنامه که شامل: استادان راهنما، معلمان راهنما و مهارتآموزان است. یافتههای این مقاله، ضمن ارائه راهبردهای بهبود وضع موجود، میتواند در تحقق و پیشبرد اهداف کارورزی دانشجویان ماده 28 طرح استخدامی آموزشوپرورش مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ تربیت معلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ چالشها؛ راهبردها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Internship in the Skill Training Program of the Employment Plan of Article 28 of Education; Challenges and Strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi | ||
Associate professor, department of educational management, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
In the upstream documents of teacher training in Iran, attention has been paid to improving the professional capabilities of teachers. But the results obtained from the implementation of the internship program for skilled students in the campuses and centers of Farhangian University show that there is, more or less, a gap between the intended program and what was implemented. The present research was carried out in a descriptive manner with the aim of identifying challenges and providing strategies for developing and improving the internship program using the approach of reviewing documents. The statistical population of this research consists of the reports obtained from the implementation of the internship program of skill students of the Article 28 plan of the Farhangian University campuses in Tehran province, which are completely enumerated and selected as a sample. The method of data analysis in this research is a descriptive-applicative method. Based on the results of content analysis, 22 indicators were identified and categorized into 8 dimensions. The obtained results show that the most important challenges of this program are: the distance between the intended program and its implementation in the campuses and teacher training centers, the topics and curriculum resources of the student skills training program, the evaluation of the program, the prerequisites of the course, the main elements of the program include (mentors, tutors, skill learners). The findings of this article, while providing strategies to improve the current situation, are a step forward in realizing the goals of student internships in Article 28 of the Education and Training Employment Plan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, teacher training, Farhangian University, challenges, strategies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |