تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,232 |
نیازسنجی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 361-339 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2860 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب چنگایی* 1؛ عزیز الله تاجیک اسمعیلی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان با روش پژوهش توصیفی - پیمایشی انجام شد. در این پژوهش، دو جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان در استانهای لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه و همدان مد نظر قرار گرفت. جامعة آماری، مدیران شامل کلیة مدیران و معاونین مرد و زن شاغل در مدیریت امور استانها، مدیران و معاونین پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تعداد 35 نفر و جامعة آماری کارکنان شامل کارکنان رسمی شاغل در پستهای تعریفشده در پردیسها و مراک ز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تعداد 261 نفر بودند. به لحاظ کمبودن تعداد، کل جامعة آماری به روش سرشماری برای تکمیل /پرسشنامهها در نظر گرفته شد. بعد از تکمیل /پرسشنامهها در جامعة مدیران 28 و در جامعة کارکنان 104 پرسشنامه که به طور کامل تکمیل شده بود، تحلیل شد. دادهها به وسیلة دو پرسشنامة محققساخته با ضرایب پایایی 98/0 و 92/0 گردآوری و با کمک نرمافزار SPSS21 تحلیل شد. بر اساس یافتهها در گروه مدیران حیطههای فنی- تخصصی، ادراکی و انسانی، با ۲۸ عنوان و در گروه کارکنان حیطههای عمومی و فنی - عملیاتی با ۳۰ عنوان نیاز آموزشی در سطح زیاد و خیلی زیاد از اولویت آموزشی برخوردارند. نظر به اهمیت رشد و بالندگی حرفهای نیروی انسانی توجه به نیازهای احصاشده در برنامهریزیهای بهسازی و ارتقای کارکنان دانشگاه فرهنگیان ضرورتی اساسی محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بالندگی حرفهای؛ دانشگاه فرهنگیان؛ نیاز آموزشی؛ نیازسنجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Need Assessment of Educational Needs of Managers and Staff of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
mahtab changaei1؛ aziz ollah Tajik Esmaeili2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was identifying and prioritization the educational needs of managers and employees of Farhangian University by descriptive-survey research method. The statistical population included 35 managers and 261 employees of Farhangian University in Lorestan, Ilam, Hamedan, Kermanshah, Khuzestan and Chaharmahal Bakhtiari provinces who were selected by census sampling method. Data were collected by two researcher-made questionnaires with reliability of 0.98 and 0.92 coefficients and analyzed using SPSS21 software. According to the findings, in the manager group, technical-specialized, perceptual and human domains, with 28 items and in the employee group, general and technical-operational domains with 30 items of educational needs have priority. Considering the importance of the professional growth and development of human resources, it is essential to pay attention to the identified needs in the improvement and promotion plans of Farhangian University employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational needs, Farhangian University, Needs assessment | ||
مراجع | ||
امینالرعایا، مهین، یارمحمدی، محمدحسین، و احسانپور، سهیلا (۱۳۸۴). نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. مدیریت سلامت، 8(20)، 30-61.
توانگر، امینالله (۱۳۷۸). برآورد نیازهای آموزشی مدیران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایاننامة کار شناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
جمشیدی، احمد، یارمحمدیان، محمدحسین، ارجمندی، فریبا، عسکری، هدایتاله، و رئیسی، احمد (۱۳۸۳). بررسی نیاز مدیران شبکههای بهداشت و درمان استان اصفهان به آموزش اصول و مهارتهای مدیریت. مدیریت و اطلاعات و بهداشت و درمان، ۱(1)، 4-1.
خدایاری، مینا، حسینینسب، سیدداوود، و یاری، جهانگیر (۱۳۹۳). نیازسنجی آموزشی کارکنان خدمات آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال ۹۱-۹۰. آموزش و ارزشیابی، 7(25)، 13-28.
رونق، یوسف (۱۳۹۲). طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل (عمومی و اختصاصی) دستگاههای اجرایی مشمول قانون و مدیریت خدمات کشوری و مقررات آموزش کارمندان. تهران: فرمنش.
زارعی، جواد، ﻋﺰﻳﺰی، احمد، ساکیﭘﻮر، سارا، ﻣﺤﻤﺪی، علی، و ﻋﺒﺪﺧﺪا، محمدهیوا (۱۳۹۰). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺨﺶ ﻣﺪارک ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎی استان خوزستان در سال ۹۰. مدیریت سلامت، 15(48)، ۳۵-۲۴.
زندی، بهمن، موسوینژاد، روحالله، احمدیقراچه، علیمحمد، و جمالزاده، محمد (۱۳۹۲). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﯿﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز در راﺳﺘﺎی اراﺋة اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺑﻬﺴﺎزی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ. فصلنامة ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﺮﺑﺖ ﺣﯿﺪرﯾﻪ، 1(2)، ۷0-۷6.
عیدی، اکبر، و نوهابراهیم، عبدالرحیم (۱۳۹۰). گذر از شبهنیازسنجی به نیازسنجی آموزشی واقعی(مطالعة موردی). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 2(4)، ۹۶-۷۷.
فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۸۳). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
فضلالهی، سیفاله، و ملکی توانا، منصوره (۱۳۹۰). رویکردی جامع به روشها و تکنیکهای مهم نیازسنجی آموزشی. روششناسی علوم انسانی، 17(68)، 115-83.
کریمی، سعید، یعقوبی، مریم، جوادی، مرضیه، فتحعلیزاده، سوگل، و ملایی، معصومه (۱۳۹۰). نیازسنجی آموزش مداوم حرفهای دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(1)، ۷۴-۶۵.
گزارش نیازسنجی آموزشی، ویژة کارکنان غیر هیئت علمی دانشکدة علوم اقتصادی – شهریور ۱۳۸۹
ﻣﻄﻠﻖ، ﻣﺤﻤﺪاﺳﻤﺎﻋﻴﻞ، ﻧﺼﺮاﷲﭘﻮرشیروانی، سیدداود، ملکی، محمدرضا، جعفری، ناهید، توفیقی، شهرام، و کبیر، محمدجواد (۱۳۹۰). ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺴئول ﺳﺘﺎد ﺣﻮزة ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی علوم پزشکیﻛﺸﻮر. مجلة ایرانی آموزش در پزشکی، 11(5)، 516-525.
مظاهری، مریم، بهرامی، نصرت، توسلی، الهه، خلفهنیلساز، مهناز، خسروپناه، علیرضا، و معظمی گودرزی، علی (1391). نیازسنجی آموزش کارکنان تحت پوشش دانشکدة علوم پزشکی دزفول در زمینة دورههای آموزش ضمن خدمت. تحقیقات نظام سلامت، ویژهنامة آموزش بهداشت، صص ۲۰۱۸-۲۰۱۱.
مهدیه نجفآبادی، مریم (۱۳۸۶). نیازسنجی آموزشی مدیران شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
ﻣﻴﺮزاﺑﻴﮕﻲ، علی (1387). ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ و ﻃﺮح درس در آﻣﻮزش رﺳﻤﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ. ﺗﻬﺮان: صنایع ﭼﺎپ.
Ajibade, S., & Ayinla, N. (2014). Investigating the effect of training on employees' commitment: an empirical study of a discount house in Nigeria. Megatrend Review, 11(3), 7-8. Al-Mzary, M. M. M., Al-rifai, A. D. A., & Al-Momany, M. O. E (2015).Training and its impact on the performance of employees at jordanian universities from the perspective of employees: The case of Yarmouk University. Education and Practice, 6(32), 128-140. International Labor Organization. (2004). Workers, training International Labor Organization, available from: URL: http://ilo.org Porter , J., & Johnson, J. (2003). The management academy for public Health: a now paradigm for public Health management development. public Health Manag Paract; 8(2), 8-66. Smith, E. S. (2010). The relationship between learning style and cognitive style. Personality and Individual Dofferences, 77(1), 434-445. Sung, S., & Choi, J. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. Organizational Behavior, 35(3), 393-412. Voegtlin, C., Boehm, S., & Bruch, H. (2015). How to Empower Employees: Using Training to Enhance Work Units’ Collective Empowerment. International Journal of Manpower, 36(3), 354-373. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |