تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
اثربخشی آموزش بهشیوه معکوس بر یادگیری و یادداری علوم تجربی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی ناحیه دو یزد | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
دوره 2، شماره 7، خرداد 1402، صفحه 11-23 اصل مقاله (320.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شفیعی* 1؛ فاطمه اغنیایی2 | ||
1,دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوهی معکوس بر یادگیری و یادداری علوم تجربی دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی ناحیهی دو شهر یزد انجام شد. روش پژوهش، شبهتجربی شامل یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش ، بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی ناحیه دو شهر یزد در سالتحصیلی 1402-1401 بودند. حجم نمونه پژوهش، 40 نفر بود که 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل بودند.نمونه گیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای صورت گرفت. این پژوهش با استفاده از پرسشنامههای ارزیابی کیفیت یادگیری دانشآموزان رحمانیآخکند (1389) و پرسشنامه محققساخته یادداری بر اساس الگوی دیوید مریل (2007) صورت گرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری بهره گرفته شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شرکت در کلاسهای آموزش به شیوهی معکوس باعث افزایش یادگیری درس علوم تجربی در دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی ناحیه 2 یزد گردید؛ همچنین شرکت در کلاسهای آموزش به شیوهی معکوس باعث افزایش و بهبود یادداری درس علوم تجربی دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی ناحیه 2 یزد گردید. بنابراین نتیجه گرفته میشود شرکت در کلاسهای آموزش به شیوهی معکوس باعث بهبود یادگیری و افزایش یادداری علوم تجربی دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی ناحیه 2 شهر یزد گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ یادگیری؛ یادداری؛ علوم تجربی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of reverse teaching on learning and memorization of experimental science lessons in elementary school female students of Yazd District 2 | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzia Shafiei1؛ Fateme Aghniyaei2 | ||
1Master's student in educational technology, Islamic Azad University, Yazd branch | ||
2Master's student in educational technology, Islamic Azad University, Yazd branch | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching in a reverse way on learning and memorization of experimental sciences of elementary school girl students in the 2nd district of Yazd city. The research method was quasi-experimental (control group and experimental group). The statistical population of this research was all the female students of the elementary school in the 2nd district of Yazd city in the academic year of 1402-1401. The sample size of the research was 40 people (20 people in the experimental group and 20 people in the control group), which was done using the cluster random sampling method. This research was conducted using Rahmani-Akhkand's (2009) questionnaires to assess the quality of students' learning and researcher-made memorizing questionnaires based on David Merrill's (2007) model. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results of the data analysis showed that participation in education classes in a reverse way increased learning in female students of the elementary school of Yazd District 2; also, participating in education classes in an inverse way increased and improved the memory of female students of primary school in the 2nd district of Yazd. Therefore, it is concluded that participation in education classes in a reverse way improved learning and increased memorization of experimental sciences among female students of elementary school in district 2 of Yazd city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reverse education؛ learning؛ memorization؛ experimental sciences, primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |