تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
وارسی محتوی برنامهریزی درسی قصد شده آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان با برنامه درسی اجرا شده و شناسایی محتوای برنامه درسی مغفول | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
دوره 2، شماره 7، خرداد 1402، صفحه 37-59 اصل مقاله (490.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق زارع صفت* 1؛ فاطمه صابری2؛ زکیه دامغانیان2؛ فاطمه زیاری2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دانشجوی رشته علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش باهدف بررسی برنامه درسی رسمی قصد و اجرا شده رشته آموزش علوم تجربی و شناسایی عناصر مغفول آن انجام شد. از لحاظ روش کیفی –کمی (آمیخته)، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و تحلیل محتوا است. در بخش کیفی، تحلیل محتوا پنج مرحله ای گال و در بخش کمی آمار توصیفی (میانگین، فراوانی و درصد میزان تطابق )استفاده شد. جامعه تحلیل محتوا شامل سرفصل آموزشی دانشگاه فرهنگیان به عنوان برنامه درسی قصد شده دارای 303 صفحه و کتب درسی اموزش علوم تجربی مقطع متوسطه اول به عنوان برنامه درسی اجرا شده و شامل 423 صفحه و واحد تحلیل محتوای کتب درسی مباحث یادگیری است. بر این اساس پایه هفتم 15 فصل؛ هشتم 15 و نهم 15 فصل و درمجموع 45 فصل شد. برای پایایی و اعتبار یافتهها مفاهیم و موضوعات، از متخصصین و دانشجویان رشته خواسته شد تا اسناد را بر اساس موضوعات یادگیری تحلیل نمایند. همچنین محققین برای اعتباریابی نتایج، دو بار در فواصل زمانی مختلف، محتواها را موردبررسی مجدد قرارداد و نتایج تقریباً یکسانی را استخراج نمود. نتایج نشان داد که بیشترین پوشش محتوا مربوط به پایه هفتم با 51/88% و کمترین مربوط به پایه نهم با 55/77% است و بیشترین محتوای مغفول در پایه نهم در فصل دهم با عنوان نگاهی به فضا است. همچنین از مجموع 366مبحث واحد درسی کتب درسی، سرفصل فیزیولوژی با 59، فیزیک مکانیک با 31 و علوم زمین با 29 بیشترین پوشش محتوا را به خود اختصاص داده اند. در انتها پیشنهاداتی جهت بازنگری سرفصل آموزشی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی قصد شده؛ برنامه درسی اجرا شده؛ برنامه درسی مغفول؛ برنامه درسی آموزش علوم تجربی؛ متوسطه اول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Checking the content of the planned curriculum of Farhangian University's experimental science education with the implemented curriculum and identifying the missing curriculum content | ||
نویسندگان [English] | ||
sadegh zaresefat1؛ Fateme Saberi iraj2؛ Zakieh Damghanian2؛ fatemeh Ziari2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Student of Experimental Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of examining the Intended and implemented Curriculum of the field of experimental science education and identifying the missing content of the curriculum. In terms of mixed method, in terms of practical purpose and in terms of data collection, it is descriptive-survey and content analysis. In the qualitative part, Gall's five-step content analysis was used, and in the quantitative part, descriptive statistics were used. The content analysis community includes the educational Syllabus of the Intended curriculum with 303 pages and the textbooks for experimental sciences as the implemented curriculum and includes 423 pages and content analysis units of the textbooks of learning topics. For the reliability and validity of the findings, concepts and topics, experts and students were asked to analyze the documents based on learning topics. Also, to validate the results, the researchers re-examined the contents twice in different time intervals and extracted almost the same results. The results showed that the highest content coverage is related to the seventh grade with 88.51% and the lowest content is related to the ninth grade with 77.55%, and the most neglected content in the ninth grade is in the tenth chapter titled "Looking at Space". Also, out of the total of 366 subjects of the textbooks, physiology with 59, mechanical physics with 31 and earth sciences with 29 have the most Syllabus coverage. At the end, some suggestions for revising the educational topic were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
intended curriculum, implemented curriculum, neglected curriculum, experimental science education curriculum, first secondary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |