تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,178 |
مقایسه اثربخشی آموزش از طریق پاورپوینت در مقابل ارائه سخنرانی بر درک محتوا درس علوم تجربی دانش آموزان پایه ششم شهر بابل | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 8، مرداد 1402، صفحه 22-29 اصل مقاله (325.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا میرعرب رضی1؛ سپیده براریان طبری* 2؛ فاطمه آزادنیا3 | ||
1عضو هیات علمی ، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، | ||
2گروه علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه مازندران، بابلسر | ||
3گروه علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی ، دانشگاه مازندران، بابلسر | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده: این پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش از طریق پاورپوینت در مقابل ارائه سخنرانی بر درک محتوا درس علوم تجربی دانش آموزان به انجام رسید. این پژوهش به شیوه تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است. در این پژوهش با توجه به اینکه از طرح شبه آزمایشی استفاده گردید، در پژوهش انجام شده تلاش بر این بود که تعداد ۳۰ نفر از جامعه دانش آموزان، به عنوان نمونه انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش (۱۵ نفر)، و کنترل (۱۵ نفر)، جایگزین شد. ابزار گردآوری اطلعات پرسشنامه درک محتوا تول (2022) بود. در پژوهش حاضر از تحلیل کوواریانس برای مقایسه اثربخشی آموزش از طریق پاورپوینت در مقابل ارائه سخنرانی بر درک محتوا دانش آموزان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که میانگین درک محتوا در گروهی از دانش آموزان که به روش پاورپوینت آموزش دیدهاند با گروهی که به روش سخنرانی آموزش دیدهاند متفاوت است و نمره درک محتوا آنها بالاتر است. یعنی آموزش به روش روش پاورپوینت تاثیر معناداری بر درک محتوا دانشآموزان دارد و باعث افزایش درک محتوا آنها میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش از طریق پاورپوینت؛ سخنرانی؛ درک محتوا؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effectiveness of teaching through PowerPoint versus presenting a lecture on the understanding of the content of the experimental science course of sixth grade students in Babol city | ||
نویسندگان [English] | ||
reza mirarab razi1؛ Sepideh Bararian2؛ fatemeh azadnia3 | ||
1Academic staff member, Department of Curriculum Studies, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University. | ||
2Department of Educational Sciences, Curriculum Planning, Mazandaran,,Babolsar University | ||
3Department of Eductional Sciences, Curriculum Planning, Mazandaran ,Babolsar University | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of teaching through PowerPoint versus giving a lecture on students' understanding of the content of the experimental science course. This research was conducted as a quasi-experimental research with a pre-test-post-test design. The statistical population of the present study included all the students of Babol city in the academic year of 1402-1401. In this research, due to the fact that a quasi-experimental design was used, the effort was to select 30 students from the student population as a sample and randomly divide them into two equal groups: experimental (15) and control (15). people), was replaced. The tool for collecting information was Toll's content comprehension questionnaire (2022). In the present study, covariance analysis was used to compare the effectiveness of teaching through PowerPoint versus giving a lecture on students' understanding of the content. The results of the research showed that the average understanding of the content in a group of students who were trained by the PowerPoint method is different from the group that was trained by the lecture method, and their content understanding score is higher. That is, teaching using the PowerPoint method has a significant effect on students' understanding of the content and increases their understanding of the content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching through PowerPoint, lecture, content understanding, academic performance, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |