تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,713 |
آموزش مفاهیم علوم با استفاده از روش قصه گویی و بررسی اثربخشی آن بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر یزد. | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 8، مرداد 1402، صفحه 30-40 اصل مقاله (290.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجوا نوردی فهادانی* 1؛ منصور دهقان منشادی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی ، واحد یزد | ||
2گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ،صنوق پستی 889-14665، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
از مولفه های مهم و تاثیرگذار در دوره های تحصیلی دانش آموزان، رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی آن ها در مدرسه است که همیشه پژوهشگران آموزش و پرورش آن را مورد توجه قرار داده اند. هدف از پژوهش حاضر آموزش مفاهیم علوم با استفاده از روش قصه گویی و بررسی اثربخشی آن بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر یزد بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو یزد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 30 نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری به روش در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی عنبری و همکاران (1392) و آزمون پیشرفت درسی محقق ساخته بوده است. روایی پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی توسط عنبری و همکاران (1392) به تایید رسید و پایایی آن برابر با 0/92 به دست آمده است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نظرات معلمین مدارس مختلف تایید و پایایی آن برابر با 0/79 محاسبه گردیده است.آموزش مفاهیم علوم با روش قصه گویی در 5 جلسه 45 دقیقهای ارائه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج حاصله نشان داد که استفاده از روش قصه گویی در آموزش مفاهیم علوم، باعث افزایش رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شده است(0/05>P). | ||
کلیدواژهها | ||
قصه گویی؛ رضایتمندی؛ پیشرفت تحصیلی؛ علوم تجربی؛ دانش آموزان پایه چهارم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the concepts of science using the storytelling method and investigating its effectiveness on the satisfaction and academic progress of the fourth grade female students in Yazd. | ||
نویسندگان [English] | ||
najva navardifahadani1؛ mansour dehghan manshadi2 | ||
1Master's student, Islamic Azad University, Yazd branch | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O.Box 14665-889,, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the important and influential components in students' academic courses is their satisfaction and academic progress in school, which education researchers have always paid attention to. The aim of the current research was to teach science concepts using the storytelling method and to investigate its effectiveness on the satisfaction and academic progress of fourth grade female students in Yazd city. The present research method is quasi-experimental and the statistical population included all fourth-grade male students of 2 Yazd district in the academic year of 2019-1400, of which 30 were selected as a statistical sample using the available method. The tools used in this research were the academic satisfaction questionnaire of Anbari et al. (2013) and the academic progress test developed by the researcher. The validity of the educational satisfaction questionnaire was confirmed by Anbari et al. (2012) and its reliability was 0.92. The validity of the academic achievement test has been confirmed by using the opinions of teachers of different schools and its reliability has been calculated as 0.79. The teaching of science concepts using the storytelling method was presented in 5 sessions of 45 minutes. In order to analyze the data, the statistical test of analysis of covariance was used and the results showed that the use of storytelling method in teaching science concepts increased the satisfaction and academic progress of fourth grade students (P<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
storytelling, satisfaction, academic progress, Science, Fourth grade students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |