تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی تحلیلی ضریب تعامل و میزان پویایی متغیرهای متن، تصاویر و پرسشها در کتاب علوم سال سوم مقطع ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 8، مرداد 1402، صفحه 41-52 اصل مقاله (206.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا وطن پور* 1؛ حسن باقری یزدی2؛ عبد الحکیم پنق3؛ سمیرا پارسائیان4 | ||
1گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
3گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صنوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
تغییر رویکرد دانش محور به مهارت محور و روشهای فعال و تعاملی به جای روشهای سنتی از راهبردهای اصلی آموزش و پرورش است. تدوین کتابهای درسی هم بر همین اساس دچار تحول شده است .هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی است . جامعه مورد مطالعه در پژوهش ، کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی میباشد که همه فصول این کتاب به عنوان نمونه آماری مورد تحلیل قرار گرفته است . واحدهای تجزیه و تحلیل، شامل متن ، پرسش ها و تصاویر کتاب است و بر اساس متغیرها و پارامترهای فعال و غیر فعال، با فرمول ویلیام رومی، تحلیل و ضریب تعامل آنها مشخص شده است. با توجه به یافتههای تحقیق، ضریب تعامل 0.62 برای متن ، ضریب تعامل 0.85 برای تصاویر و ضریب تعامل1.5 برای پرسش ها به دست آمده است. بنا بر این متن کتاب ، طراحی تصاویر و پرسشهای کتاب به صورت فعال تدوین و طراحی شدهاند و در فرایند یاددهی و یادگیری، فراگیران را فعالانه درگیر میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ضریب تعامل؛ ویلیام رومی؛ کتاب علوم؛ سوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interaction Coefficient and Dynamics of Text, Images and Questions in The Third-year Elementary School Science Textbook | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Vatanpour1؛ hasan bagheri yazdi2؛ abdolhakim pangh3؛ samira parsaiyan4 | ||
1Department of Sciences Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran | ||
2Department of Biology Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran | ||
3Department of Chemistry Education, Farhangian University,P.O. Box 14665-889,, Tehran, Iran | ||
4Educational Sciences Expert, Faculty of Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Changing the knowledge-based approach to skill-based and active and interactive methods instead of traditional methods is one of the main strategies of education. Textbook editing has changed accordingly. The purpose of this study is to analyze the content of the third-grade elementary science textbook based on the method of William Rumi. The study population in the research is the third-grade elementary science book that all chapters of this book have been analyzed as a statistical sample. The unit of analysis includes the text, questions and images of the book, which are based on active and inactive categories with the formula of William Rumi; Their analysis and coefficient of involvement have been determined. According to the research findings, the calculation of the engagement coefficient of 0.62 for the text, the engagement coefficient of 0.85 for the images and the engagement coefficient of 1.5 for the questions, shows that the text of the book, the design of the images and the questions of the book are active and actively engage learners in the teaching and learning process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
engagement coefficient, William Rumi, Science Book, Elementary III | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |