تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,587 |
تأثیر انگیزش فردی و سرمایه ی اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1393، صفحه 87-113 اصل مقاله (345.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی یاسینی؛ اردشیر شیری* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه ایلام | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
امروزه به دلیل اهمیت دانش در دنیای رقابتی، شناخت نحوهی بهبود و توسعهی اشتراکگذاری دانش کارکنان به یک امر حیاتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش فردی و سرمایهی اجتماعی معلمان بر تمایل آنها برای به اشتراک گذاشتن دانش ضمنی و آشکار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع الگویابی علّی است. جامعهی آمار را تمامی معلمان مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و به کمک جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 225 معلم به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت 180 پرسشنامه به صورت کامل عودت داده شد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد تمایل کارکنان به اشتراکگذاری دانش بوک و همکاران (2005)، پرسشنامهی انگیزش فردی واسکو و فرج (2005)، و پرسشنامهیسرمایهی اجتماعی معلمان چاو و چان (2008) استفاده شد. اطلاعات حاصل از آنها در قالب یک الگوی علی با استفاده از نرمافزار SMART-PLS آزمون شد و نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی واریانس تمایل به اشتراکگذاری دانش ضمنی و صریح را بهصورت معناداری تبیین میکند. نتایج همچنین نشان داد که پاداشهای سازمانی بر تمایل معلمان برای اشتراکگذاری دانش ضمنی کارکنان دارای تأثیر منفی و بر تمایل آنها برای اشتراکگذاری دانش آشکار دارای تأثیر مثبت است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سهگانه همکاری و ارتباط متقابل، لذت و رضایت، و سرمایهی اجتماعی در بهبود تمایل معلمان جهت اشتراکگذاری دانش آشکار و ضمنی، تأثیر معناداری دارند. بهعلاوه تأثیر این عوامل بر قصد به اشتراکگذاری دانش ضمنی، نسبت به دانش آشکار، بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش ضمنی؛ دانش صریح؛ اقدام معقول؛ انگیزش فردی؛ سرمایه اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of teachers’ self-motivation and social capital on their willingness to share tacit and explicit knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
ali yasini؛ ardeshir shiri | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, due to the importance of knowledge in a competitive world, it is vital to know the ways in which the employees share knowledge. This study aimed at investigating the effect of teachers’ self-motivation and social capital on their willingness to share their tacit and explicit knowledge. This research is an applied one in terms of research aims and is a descriptive-correlational one in terms of data collection, specifically causal modeling. The population of study consisted of all teachers of public schools in Ilam city. Using stratified random sampling and Krejcie & Morgan (1970) table, 225 teachers were selected as research sample. At last, 180 questionnaires were returned to the researcher. To collect the data, three standard questionnaires were used, namely Bock et al. (2005) employee intention to knowledge sharing, Vasco and Faraj (2005) self-motivation questionnaire, and Chaw and Chan (2008) teacher social capital. SMART-PLS software was run in order to test the data in the form of a causal model. The results showed that the proposed model significantly explains the variance of knowledge share in two formats, namely tacit and explicit knowledge. The results also showed that organizational rewards have a negative impact on their willingness to share tacit knowledge and a positive impact on their willingness to share explicit knowledge. Finally, the results showed that three variables including cooperation and interaction, pleasure and satisfaction, and social capital have a positive and significant impact on improving teachers' willingness to share both explicit and implicit knowledge. Moreover, the impact of these factors on teachers’ intention to tacit knowledge sharing is more than explicit knowledge sharing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
explicit and tacit knowledge, rational action, self-motivation, social capital | ||
مراجع | ||
ابریشمی، شکوفه. (1394). تأثیر انگیزشهای فردی و سرمایههای اجتماعی بر میزانتمایل به اشتراکگذاری دانش ضمنی و آشکار: بررسی موردی در شرکت گاز خراسان رضوی و اصفهان. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش. مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی. تهران. اسفندماه 1394. اسلامی، طاهره. (1389). تأثیر سرمایه اجتماعی بر به اشتراکگذاری دانش در دانشگاه صنعتی شریف. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. مرکز تهران، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت دولتی. چاپ نشده. جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی؛ خزائی پول، جواد. (1392). بررسیتأثیر انگیزشهایدرونیوبیرونیبرتسهیمدانشکارکناندرسازمانهایورزشی (مطالعهیموردیکارمنداناداراتتربیتبدنیاستان اصفهان). مدیریت ورزشی، دوره ی 5، شماره ی 12: 75 -55. جعفرزاده کرمانی، زهرا. (1391). عوامل مؤثر بر رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی در رشته کتابداری و ارائهی یک الگو برای آن. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران واحد تهران مرکز. تهران. حسنزاده، محمد؛ علیپور ایرانق، سکینه؛ زندیان، فاطمه. (1393).بررسیرابطهی بینسرمایه اجتماعیوتسهیمدانشدرمراکزملیاطلاعاتایران. فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، جلد اول، شماره اول، 43-27. درویش، حسن؛ امیرخانی، امیرحسین؛ نیکبخش، راما. (1388). بررسی رابطهی سرمایه اجتماعی با به اشتراکگذاری دانش: مطالعهی موردی صدا و سیمای ج. ا.ا. نخستین کنفرانس بینالمللی مدیریت سرمایهی فکری. علیپور درویش، زهرا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش درون و مابین گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 10. فیضآبادی، علیرضا. (1394). تأثیر انگیزههای فردی بر تسهیم دانش صریح و ضمنی در شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات (مطالعه موردی شرکت آرین ماهواره). هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش. مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی، تهران. اسفندماه 1394. کوثری، فاطمه. (1393). شناسایی عوامل بازدارندهی تسهیم دانش در سازمانها و بررسی چسبندگی دانش به عنوان مهمترین بازدارنده. کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21. تهران. مهدییار، مریم السادات. (1393).بررسی نقش سرمایهی اجتماعی و انگیزهی فردی بر اشتراک دانش ضمنی و صریح کارکنان فولاد آلیاژی یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و هنر. نادری، محمود؛ ظهیری، آزاده؛ مذهبی، مهدیه. (1393). بررسی تأثیر سرمایهی اجتماعی بر انتشار دانش صریح و ضمنی، کنفرانس مدیریت، تحول و نوآوری در توانمندسازی مدیریت. شیراز، شرکت پندار اندیش رهپو. نعمتی انارکی، لیلا؛ نوشینفرد، فاطمه؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ اباذری، زهرا. (1392).عواملفردیمؤثربراشتراکدانشمیاناعضایهیئتعلمی دانشگاههاومراکزپژوهش، مدیریت اطلاعات سلامت. الوانی، مهدی؛ ناطق، تهمینه؛ فراحی، محمدمهدی. (1386). نقشسرمایهی اجتماعیدرتوسعهی مدیریتدانشسازمانی. فصلنامه علوم مدیریت. ایران، سال دوم، شماره 5. Arriaza, G. (2003). Schools, social capital and children of color. Race, Ethnicity and Education, 6(1), 71-94.
Barney, J. (1991). Firms resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99 120.
Bartol, K. M., & Srivastava, A. (2002). Encouraging knowledge sharing. Journal of Leadership and Organizational Studies, 9, 64–76.
Bock, G. W., & Kim, Y. G. (2002). Breaking the myths of rewards: An explorative study of attitudes about knowledge sharing. Information Resources Management Journal, 15, 14–21.
Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., & Lee, J. N. (2005). Behavioural intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29, 87–111.
Bonner, S. E., Hastie, R., Sprinkle, G. B., & Young, S. M. (2000). A review of the effects of financial incentives on performance in laboratory task: Implications for management accounting. Journal of Management Accounting, 12, 19–64.
Cabrera, A., Collins, W. C., & Salgado, J. F. (2006). Determinants of individual engagement in knowledge sharing. International Journal of Human Resource Management,17, 245–264.
Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information and Management, 48, 9–18.
Chennamaneni, A., Teng, J. T. C., & Raja, M. K. (2012). A unified model of knowledge sharing behaviours: Theoretical development and empirical test. Behaviour & Information Technology, 31(11), 1097–1115.
Choi, S. Y., Lee, H., & Yoo, Y. (2010). The impact of information technology and transactive memory systems on knowledge sharing, application, and team performance: A field study. MIS Quarterly, 34, 855–870.
Chow, W. S., & Chan, L. S. (2008). Social network, social trust, and shared goals in organizational knowledge sharing. Information and Management, 45, 458–465.
Dhanaraj, C., Lyles, R. A., Steensma, H. K., & Tihanyi, L. (2004). Managing tacit and explicit knowledge transfer in IJVs: The role of relational embeddedness and the impact on performance. Journal of International Business Studies, 35, 428–442.
Dyer, J. H., & Nobeoka, K. (2000). Creating and managing a high-performance knowledge sharing network: The Toyota case. Strategic Management Journal, 21, 345–367.
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17(7), 109–122.
Hau, Y. S., & Kim, Y. G. (2011). Why would online gamers share their innovationconducive knowledge in the online game user community? Integrating individual motivations and social capital perspectives. Computers in Human Behavior, 27, 956–970.
Hau, Y. S., Kim, B., Lee, H., & Kim, Y. G. (2013). The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions. International Journal of Information Management, 33(2), 356-366.
He, W., Qiao, Q., & Wei, K. K. (2009). Social relationship and its role in knowledge management system usage. Information and Management, 46, 175–180.
Huang, Q., Davison, R. M., & Gu, J. (2011). The impact of trust, guanxi orientation and face on the intention of Chinese employees and managers to engage in peerto- peer tacit and explicit knowledge sharing. Information Systems Journal, 21, 557–577.
Hung, S. Y., Durcikova, A., Lai, H. N., & Lin, W. M. (2011). The influence of intrinsic and extrinsic motivation on individuals’ knowledge sharing behavior. International Journal of Human–Computer Studies, 69, 415–427.
Hung, S. Y., Lai, H. M., & Chang, W. W. (2011). Knowledge-sharing motivations affecting R&D employees’ acceptance of electronic knowledge repository. Behaviour and Information Technology, 30, 213–230.
Kankanhalli, A., Tan, B. C. Y., & Wei, K. K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: An empirical investigation. MIS Quarterly, 29, 113–143.
Kelman, H. C. (1958). Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change. The Journal of Conflict Resolution, 2, 51–60.
Kwok, S. H., & Gao, S. (2005). Attitude toward knowledge sharing behaviour. Journal of Computer Information Systems, 46, 45–51.
Liao, S. H., Fei, W. C., & Chen, C. C. (2007). Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capacity: An empirical study of Taiwan’s knowledge intensive industries. Journal of Information Science, 33, 340–359.
Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33, 135–149.
Liu, Y., & Phillips, J. S. (2011). Examining the antecedents of knowledge sharing in facilitating team innovativeness from a multilevel perspective. International Journal of Information Management, 31, 44–52.
Minckler, C. H. (2013). School leadership that builds teacher social capital. Educational Management Administration & Leadership, 1741143213510502.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23, 242–266.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create and the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Osterloh, M., & Frey, B. S. (2000). Motivation, knowledge transfer, and organizational forms. Organization Science, 11, 538–550.
Porter, L. W., Bigley, G. A., & Steers, R. M. (2003). Motivation and work behaviour. New York: McGraw-hill.
Reychav, I., & Weisberg, J. (2009). Going beyond technology: Knowledge sharing as a tool for enhancing customer-oriented attitudes. International Journal of Information Management, 29, 353–361.
Schultz, M. (2001). The uncertain relevance of newness: Organizational learning and knowledge flows. Academy of Management Journal, 44, 661–681.
Scott, J. (2000). Rational choice theory. In G. Browning, A. Halcli, & F. Webster (Eds.), Understanding contemporary society: Theories of the present (pp. 126–138). London: Sage Publications.
Smith, E. A. (2001). The role of tacit and explicit knowledge in the work place. Journal of Knowledge Management, 5, 311–321.
Stenmark, D. (2001). Levering tacit organizational knowledge. Journal of Management Information Systems, 17, 9–24.
Sutherland, I. R., Lee, M. W., & Trapp‐Dukes, R. (1989). Teachers’ Social Capital: giving of oneself. Early Child Development and Care, 53(1), 29-35.
Tissen, R., Andriesson, D., & Deprez, L. F. (1998). Value-based knowledge management.
Von Hippel, E. (1994). Sticky information and the locus of problem solving: Implications for innovation. Management Science, 40, 429–439.
Wasko, M. M., & Faraj, S. (2005). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practices. MIS Quarterly, 29, 35–57.
Wei, J., Zheng, W., & Zhang, M. (2011). Social capital and knowledge transfer: A multi-level analysis. Human Relation, 64, 1401–1423.
Yang, S. C., & Farn, C. K. (2009). Social capital, behavioural control, and tacit knowledge sharing-A multi-informant design. International Journal of Information Management, 29, 210–218. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 907 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 781 |