تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,332 |
بررسی مفهوم «انسان فرهیخته» از منظر یوهان گوتفرید هِردِر و استنتاج دلالت های آن در عرصه تربیت معلم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 17، فروردین 1403، صفحه 75-56 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3022 | ||
نویسندگان | ||
مسعود پیروتی اقدم* ؛ فاطمه نظری رودبالی | ||
دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس (شیراز) | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف هدف این پژوهش، بررسی مفهوم انسان فرهیخته از منظر یوهان گوتفرید هِردِر و استنتاج دلالتهای آن در عرصه تربیت معلم است. دو پرسش اساسی در این پژوهش مطرح است 1- مؤلفههای مفهوم انسان فرهیخته از منظر هِردِر چیست؟ 2- مفهوم انسان فرهیخته هِردِر واجد چه دلالتهای تربیتی (مبانی و اصول) در عرصه تربیت معلم است؟ روشها: برای پاسخ به سؤالات پژوهش از دو روش «توصیفی-تحلیلی» و «استنتاج عملی» براساس الگوی فرانکنا استفاده شده است. یافتهها: نتیجهی بررسیها نشان داد که مبانی تربیت از منظر هِردِر عبارت است از: انسان فرهیخته دارای وحدت ارگانیک با طبیعت است؛ انسان فرهیخته به هویت اجتماعی-فرهنگی خویش آگاه است؛ انسان فرهیخته میل به کمالپذیری دارد؛ انسان فرهیخته تفاوتها، تنوع و تعدد را به رسمیت میشناسد؛ انسان فرهیخته فردیت خویش را در اجتماع رشد و توسعه میدهد؛ انسان فرهیخته معنویتگرا است و انسان فرهیخته، صاحب آزادی است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به اصولی از جمله: وحدت با طبیعت متربیان، تقویت خودآگاهی فرهنگی متربیان، پذیرش تفاوتهای فردی، درهمتنیدگی فرد با اجتماع در فرایند تربیت، کمالخواهی متربی و پرورش اراده و انتخاب و آزادی متربیان را میتوان اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
هِردِر؛ انسان فرهیخته؛ الگوی فرانکنا؛ دلالت تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining and analyzing the educational implications of the concept of an educated person with regard to Herder's thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Masud Piroti aghdam؛ Fatemeh Nazari Roudbari | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this study is to investigate "Johann Gottfried Herder's concept of educated man and explain its educational implications". Two basic questions are raised in this study: 1- What are the components of the concept of an educated man from Herder's point of view? 2- What kind of educational implications (foundations and principles) does the concept of an educated man have? To answer these questions, the research method is "descriptive-analytical" and "practical inference" based on Frankena's model. studies showed that the foundations of education from Herder's point of view are: 1. Educated man has an organic unity with nature; 2. educated man is aware of his social-cultural identity; 3. educated man has a desire for perfection; 4. educated person recognizes differences, diversity and multiplicity; 5. educated man grows and develops his individuality in society; 6. educated man has a spiritual orientation and 7. educated man is the owner of freedom. In addition, the principles of education from Herder's point of view can be mentioned: a. unity with nature, b. cultural self-awareness, c. acceptance of individual differences, d. self-actualization, e. perfectionism and f. liberalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Herder, educated man, Frankena's model, educational implication | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 |