تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
نقش باورهای معرفت شناختی در پیش بینی ابعاد اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1393، صفحه 129-145 اصل مقاله (251.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی برزگر بفرویی* 1؛ مهدی رحیمی2؛ کاظم برزگر بفرویی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه یزد | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفتشناختی در پیشبینی ابعاد اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعهی توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادهاند که 300 نفر از این افراد به روش نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی و پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای معرفتشناختی و ابعاد اهمالکاری تحصیلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که «باور ذاتی تلقی کردن توانایی، یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در حوزهی امتحان، «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در انجام تکلیف و «باور یادگیری سریع، سادگی دانش و قطعیت دانش»، اهمالکاری در نوشتن مقاله را بهطور معنیدار و مثبت پیشبینی میکنند. با توجه به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از طریق باورهای معرفتشناختی ضروری است که اقداماتی در جهت رشد این باورها انجام گیرد تا زمینههای کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجو-معلمان فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معرفت شناختی؛ اهمال کاری تحصیلی؛ دانشجومعلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of epistemological beliefs in predicting dimensions of academic procrastination of Student-teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi barzegar bafrooei1؛ mahdi rahimi2؛ kazem barzegar bafrooei2 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to examine the role of dimensions of epistemological beliefs in anticipating students’ academic procrastination. This research is a descriptive-correlational study. The study population comprised of all students of Yazd Teacher Education University in academic year of 2014-2015. 300 of these people were selected as sample by one-step cluster sampling method based on Morgan and Krejcie table. Epistemological beliefs and academic procrastination questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis methods. Pearson correlation analysis showed that there is a significant and positive relationship between epistemological beliefs and dimensions of academic procrastination. Results of Multiple regression analysis showed that the belief that ability is inherent, that learning takes place fast, and that Knowledge is Simple and certain predicts procrastination in tests significantly and Positively. Believing in fast learning, Simplicity of Knowledge and certainty of knowledge predicts procrastination in doing homework Positively. In addition, believing in fast learning, Simplicity of Knowledge and certainty of knowledge predicts procrastination in writing articles. Regarding that epistemological beliefs predict academic procrastination, it is essential to take special measures in order to modify these beliefs to reduce academic procrastination of student-teachers | ||
کلیدواژهها [English] | ||
epistemological beliefs, Academic procrastination, Student-Teachers | ||
مراجع | ||
برزگر بفرویی، کاظم؛ سعدیپور، اسماعیل. (1391). مدلیابی روابط بین باورهای معرفتشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان. فصلنامهی تازههای علوم شناختی. 14(1)، 63-53. بدریگرگری، رحیم؛ فتحیآذر، اسکندر؛ محمدی، نادر. (1393). رابطهی خودبخششی و عواطف مثبت و منفی با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه. مجلهی روانشناسی مدرسه، 13(1)، 21-6. توکلی. (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامهی روانشناسی تربیتی. 9(28)، 121-99. تمدنی، مجتبی. (1389). اهمالکاری در دانشجویان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 6 (24)، 344-337. تمدنی، مجتبی؛ حاتمی، محمد؛ هاشمی رزینی، هادی. (1390). خودکارامدی عمومی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامهی روانشناسی تربیتی. 6 (17)، 86-65. جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمدآقا. (1386). رابطهی تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشههای تربیتی. 3(3و4)،80-61. حاتمی، جواد؛ پژمانفرد، مینا؛ صالح نجفی، مهسا. (1392). رابطهیباورهایهوشی،هدفهایپیشرفتوتعللورزیتحصیلیدر بیندانشجویاندانشگاهتهران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 7(21)، 70-57. کرمی، داوود. (1388). میزان شیوع اهمالکاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و ا فسردگی . اندیشه و رفتار. 4 (13)، 34-25. کمالی زارج، محمود؛ زارع، حسین؛ علوی لنگرودی، سمیه سادات. (1392). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفتشناختی دانشجویان. فصلنامهی شناخت اجتماع، 1(2)،3-15. فتحی، آیتالله؛ بدری گرگری، رحیم؛ بیرامی، منصور. (1392). رابطهی باورهای ضمنی هوشی با تعللورزی دانشجویان و نقش میانجی خودتنظیمی یادگیری. مجلهی مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(17)، 145-127. محمدی قلعهتکی، نرگس؛ قمرانی، امیر؛ برک، محمدعلی. (1393). بررسی و مقایسهی تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان معلول جسمی- حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت. ماهنامهی تعلیم و تربیت استثنایی، 14(3پیاپی 125)، 30-22. محمدی، مهدی؛ دارابی، طاهره؛ کوچکی، لاله. (1392). بررسی ساختاری باورهای معرفتشناختی و مهارت مدلسازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز. فصلنامهی آموزش مهندسی ایران، 15(58)، 34-15. Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance .Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 376-385.
Burka, J. B. & Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why You Do It, What to Do About It Now. New York: lifelong Books.
Dietz, F. Hofes, M. & Fries, S. (2007). Individual Values, Learning Routines, and Academic Procrastination. British Journal of Educational Psychology, 77, 893-906.
Bayless, G. E. (2009). High school students' personal epistemologies, goal orientation, and academic performance. Dissertation for the Doctor of Philosophy in Education.
Ferrari, J.R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of Procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and Avoidance Delays among Adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6.
Hen, Meirav., Goroshit, Marina. (2014). Academic slf-efficacy, emotional inteliigence, GPA and academic procrastination in higher education. Eurasian Journal of Social Sciences, 2(1), 1-10.
Kennedy, G.N. (2009). The Influence Of Academic Values And Belongingness Concerns On Achievement Goals, Self-Efficacy, And Perceived Stress In First Quarter Freshmen: Relationships To Academic Performance And The Mediating Role Of Procrastination. Dissertation M.A. The Ohio State University.
Lakshminarayan, N., Potdar, s., Goud Reddy, s. (2013). Relationship between procrastination and academic performance among a group of undergraduate dental students in india. Journal of dental education , 77(4), 524-528.
Michinov, N., Brunot, S., Bohec, O., Juhel, J., & Delaval, M., (2011). Procrastination, particioation, and performance in online learning environments. Journal of computers & Education, 56(1), 243-252.
Moon, S. M., & IIIingworth, A. J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual differences, 38, 297-309.
Ommundsen, Y. (2001). Self-handicapping strategies in physical education classes: The influence of implicit theories of the nature of ability and achievement goal orientations. Psychology of Sport and Exercise, 2, 139-156.
omundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141-157.
Park, S.W. & Sperling, R.A. (2012). Academic Procrastinators And Their Self-Regulation. Psychology, 3(1), 12-23.
Perry, Jr., W.G. (1968). Patterns of development in thought and values of students in a liberal arts college:A validation of a scheme. Cambridge, MA: Harvard University, Bureau of Study Counsel. (ERIC Document eproduction Service No. ED 024315).
Ravindran, B., Greene, B. A., & DeBacker, T. K. (2005). The role of achievement goals and epistemological beliefs in the prediction of pre-service teachers’ cognitive engagement and learning. Journal of Educational Research, 98(4), 222–233.
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33 , 387-394.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
Schommer, M. (1993) Epistemological development and academic performance among second- ary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406–411.
Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., & Bajaj, A. (1997). The development of epistemologicalbeliefs among secondary students: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 89 (1), 37–40.
Schraw G, Wadkins T, Olafson L .(2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Steel, P., Brothen, T., & Wambach, C. (2001). Procrastination and Personality, Performance, and mood. Personality and Individual Differences, 30, 95-106.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.
Strunk K, Cho Y, Steel M, Bridges S. (2013). Development and validation of a 2*2 model of time related academic behavior: procrastination and timely engagement. Learning and Individual Differences, 25, 35- 44.
Wohl, M. J. Pychyl, T. A. & Bennett, S. H. (2010). I forgive myself, now I can study: How self-forgiveness for procrastinating can reduce future procrastination. Personality and Individual Differences, 48, 803-808. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 844 |