تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,119 |
بررسی موانع و چالشهای اجرای شیوههای سنجش یادگیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان یزد در شرایط کرونا از دیدگاه اساتید و دانشجو معلمان در سال تحصیلی 1400-1399 | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 17، فروردین 1403، صفحه 144-127 اصل مقاله (855.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3108 | ||
نویسندگان | ||
منصور دهقان منشادی* 1؛ حمیده همتی2؛ کاظم برزگر بفروئی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشیار دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین موانع و چالشهای اجرای شیوههای سنجش یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در شرایط کرونا از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1400-1399 همزمان با شیوع بیماری کووید 19 و مجازیشدن آموزشها بود. روشها: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهشهای توصیفی از نوع علّی - مقایسهای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان یزد به تعداد 2400 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان، تعداد 106 استاد و 332 دانشجومعلم پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از جدول و نمودار به توصیف و ارائه خلاصهای از نگرش پاسخگویان به تفکیک گروههای مختلف موردمطالعه در مورد موانع و چالشهای شیوههای سنجش یادگیری در شرایط کرونا پرداخته شد و سپس، دادههای پژوهش با استفاده از آزمون یو من ویتنی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین نظر اساتید و دانشجومعلمان در مورد موانع و چالشهای شیوههای سنجش یادگیری در شرایط کرونا وجود نداشته است. نتیجهگیری: ولی باتوجهبه میانگین پاسخدهندگان به هر کدام از گویهها، چالشهای بسیاری در سنجش مجازی وجود دارد که باتوجهبه نتایج این پژوهش باید موردتوجه قرار گیرد.. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوههای سنجش یادگیری؛ دانشجومعلمان؛ اساتید؛ دوران کرونا؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Obstacles and Challenges of Implementing Student Learning Assessment Methods of Farhangian University of Yazd in Corona from the Perspective of Professors and Student Teachers in the academic year of 2020-2021 | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Dehghan Manshadi1؛ hamideh hemati2؛ kazem barzegar bafroee3 | ||
1Faculty member of Farhangian University | ||
2PhD student in Educational Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz | ||
3Associate Professor, Faculty of Psychology, Educational Sciences, Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the barriers and challenges of implementing student learning assessment methods in corona conditions from the perspective of Farhangian University professors and students in the academic year of 2020-2021 at the same time with the outbreak of Covid 19 disease and virtualization of education. The method of the present study was applied in terms of purpose. It was a descriptive research of causal-comparative type in terms of nature. The statistical population in this study included all professors and student-teachers of Farhangian University of Yazd in the number of 2400 people. Using available sampling method and based on Morgan's table, 106 professors and 332 student teachers completed the questionnaire. The instrument used in this study was a researcher-made questionnaire that was used after confirming its validity and reliability. To analyze the data, firstly, by using tables and graphs, a summary of the attitude of the respondents according to the different groups studied regarding the obstacles and challenges of learning measurement methods in the Corona situation was described and then, the research data using the Mann-Whitney U Test was analyzed. The results showed that there was no significant difference between the views of professors and student-teachers about the barriers and challenges of learning assessment methods in coronary conditions, but according to the average of respondents to each of the items, there are many challenges in virtual assessment that should be taken into consideration according to the results of this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning Assessment Methods, Student-Teacher, Professors, Corona Age, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |