تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,987 |
تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر فرایند یاددهی – یادگیری و پذیرش دانش آموزان در آموزش مجازی درس زیست شناسی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 17، فروردین 1403، صفحه 54-36 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3116 | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ لیلا عراقی سوگلی تپه2 | ||
1گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2گروه زیست شناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: واقعیت افزوده یکی از فناوریهای کاربردی نوین در حوزه آموزش است که توانسته با شبیهسازی دنیای واقعی بهصورت پویانمایی، اجسام مجازی، تصاویر سهبعدی، صدا و... امکان تعامل کاربر را با مفاد درسی ممکن سازد و با کمکگرفتن از فضای مجازی نقش مؤثری در آموزش ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر آموزش زیستشناسی است. روش ها: ﭘﮋوﻫﺶ به روش نیمهآزمایشی ﺑﺎ طرح ﭘﯿش - پسآزمون و آزمون سنجش یاد داری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دو کلاس 27 نفره دانشآموزان دختر پایه دوازدهم تجربی دبیرستان شاهد شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 1401 - 1400 است که به طور تصادفی به گروههای گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه گواه بهصورت سنتی و گروه آزمایش با فناوری مذکور آموزش دیدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و محقق ساخته ارزیابی یادگیری و یاد داری است. در تحلیل دادهها از روشهای آمارهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمونهای t گروههای مستقل و جفتی استفاده شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ و بررسی پایایی آزمونها، از روش کودر - ریچاردسون استفاده شده است. بهمنظور بررسی شاخص روایی محتوایی پرسشنامهها از روش CVR[1] وجهت بررسی شاخص روایی محتوایی آزمونها از روش CVI[2] استفاده شد. سطح معناداری برای همه آزمونها p<0.05 در نظر گرفته شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد اختلاف پیش و پس آزمون گروههای گواه و آزمایش معنادار بوده و بیشتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش نشاندهنده یادگیری بهتر است. اما معنادار نبودن اختلاف پسآزمون - یاد داری نشاندهنده یاد داری مطالب در هر دو گروه بوده و افت کمتر نمره در گروه آزمایش، تثبیت بیشتر آموختهها را تأیید میکند. تحلیل پرسشنامههای سبکهای یادگیری و محقق ساخته نیز نشاندهنده اثربخشی روش آموزشی و استقبال دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
"واقعیت افزوده"؛ "یاددهی"؛ "یادگیری"؛ "زیست شناسی"؛ "آموزش مجازی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of augmented reality technology on the teaching-learning process and acceptance of students in the virtual education of biology | ||
نویسندگان [English] | ||
azam gholami1؛ liela araghi sogoli tape2 | ||
1department of biology, farhangian university, tehran | ||
2Faculty of science, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present study attempts are made to investigate the effect of interactive AR-based education on biology education. The study is actually conducted using a quasi-experimental pre-test-post-test design in which both control and experimental groups are subjected to retention test. A sample of 54 students of Shahed school selected from the population (11th grade female students of experimental sciences in Pakdasht city), were randomly assigned to control and experimental groups. The control the experimental groups was trained traditionally and using the AR technology respectivelly. Research questionnaires include Kolb'd Learning Style Inventory (LSI) and researcher-made learning-retention evaluation questionnaire. In control and experimental groups, the difference between pre-test and post-test scores was significant and the higher mean score of the experimental group distinguished it as the better learning group; However, the non-significance of the difference between posttest and retention test scores indicated acceptable retention in both groups. In addition, a lower drop in the score of the experimental group confirmed the consolidation of learnings in this group. Analysis of Learning Styles Questionnaire also confirmed the effectiveness of the educational method. The results obtained from the researcher-made questionnaire also showed embracement of this method by students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Augmented Reality", "Teaching", "Learning", "Biology", "Virtual Education" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 |