تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,365 |
اخلاقیات و الزامات معلمی دروس الهیات در مدارس | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، شهریور 1402، صفحه 60-73 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.3294 | ||
نویسنده | ||
سید مهدی حسینی* | ||
استادیار ، گروه معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 18 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 02 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
دروس الهیات در مدارس، عاملی ارزشمند در راستای آشنایی دانشآموزان با اصول اعتقادات و مسائل دینی است. معلم دروس الهیات می تواند اصول دین را در وجود دانش آموز شکل داده و احکام و اخلاق را در وجود آنها تجلی بخشد. همه رفتار و گفتار و کردار معلم برای دانش آموز آموزنده است. برای بهتر شدن کار معلم دروس الهیات باید از تجربههای گذشته استفاده شود و باید محققان و اندیشمندان آسیب شناسی لازم در این زمینه را انجام دهند تا آسیبهای موجود برطرف شود. در این پژوهش، به معلم دروس الهیات هم به عنوان یک الگو و هم به عنوان یک فردی که دارای تعهدات خاص سازمانی است نگاه شده است. با این سوال مواجه هستیم که وظایف و مسئولیتهای معلمان دروس الهیات کدامند؟ در این پژوهش، وظایف و مسئولیتهای معلم به عنوان یک شهروند و به عنوان یک معلم و به عنوان یک آموزش دهنده اعتقادات و اخلاق و احکام دین مورد بررسی قرار گرفته است. اهم مباحثی که در این پژوهش آمده است عبارتند از: بررسی ملزومات جنبه الگویی معلم دروس الهیات، پیشگیری از شکل گیری انگاره منفی در ذهن دانشآموز در مورد دین و دینداری، بیدار کردن فطرت حق گرایی دانشآموز، تکریم دانشآموز، اجتناب از بیان مطلب غیرمستند یا غیرمستدل و اجتناب از پاسخ حدسی به سوالات دینی دانشآموزان و تنظیم رفتارها بر مبنای قاعده طلایی اخلاق. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم؛ دروس الهیات؛ اخلاق معلمی؛ تربیت دینی؛ مسئولیت معلمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethics and teaching requirements of religious subjects in schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |