تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,934 |
ساحتها و بایستههای تربیتی سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 37-63 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3315 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا حاجی بابایی* 1؛ سید حمید رضا میر عظیمی2؛ ابراهیم ماسوری3 | ||
1استاد، گروه آشنایی با منابع اسلامی، دانشکدة معارف و اندیشة اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه اخلاق اسلامی، دانشکدة معارف و اندیشة اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دکتری مدرسی معارف اسلامی (گرایش اخلاق اسلامی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران گام نخست سیاستگذاری نظام اسلامی جهت تحقق آرمان های اخلاقی نظام تعلیم و تربیت کشور انقلاب اسلامی ایران بود که نشاندهندۀ عمق مبانی تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام و اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی است. مفاهیم و جلوههای اخلاق و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، همگی ریشه در ایمان به خدای متعال و سبک زندگی توحیدی (حیات طیبه) دارد و سیرۀ نظری و عملی انسانهای تربیتیافتۀ مکتب الهی رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) بهخوبی در آن منعکس شده است. لیکن در مقام اجرا، برای مؤثر واقعشدن تعالیم و زحمات تربیتی متربیان باید به نکات ظریفی چون توجه تام به هدف انسان سازی، لزوم توجه و تمهید به تزکیۀ معلمان و مربیان، ایمان و عمل مربیان مدارس به تعالیمی که به متربیان آموزش میدهند، توجه به تجربه و تمرین عملی برای درونیکردن تعالیم اخلاقی به کودکان و نوجوانان و در نهایت، پاسخ به شبهات و افکار انحرافی در حوزۀ تعلیم و تربیت، توجه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ تربیت؛ حیات طیبه؛ سبک زندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Areas and educational requirements of the Education Transformation Document of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
hamidreza hajibabaei1؛ hamidreza mirazimi2؛ ebrahim masouri3 | ||
1Professor, Department of Familiarity with Islamic Sources, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Ethics, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Ph.D of Islamic Studies (Islamic Ethics), University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The document of fundamental change in education of the Islamic Republic of Iran was the first step in policy-making of the Islamic system to realize the moral ideals of the education system of the Islamic Revolution of Iran, which shows the depth of the foundations of education in Islam and high-level documents, including the Constitution. Be. Concepts and manifestations of ethics and education The document of fundamental change in education of the Islamic Republic of Iran is all rooted in faith in God Almighty and monotheistic lifestyle (Hayat Taybeh) and the theoretical and practical life of people trained in the divine school of the Holy Prophet of Islam (peace be upon him). And the Ahl al-Bayt, infallibility and purity (peace be upon them) are well reflected in it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, upbringing, educational field, transformation | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابنابیجمهور، محمد بن زینالدین (1403). عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه. قم: مؤسسة سیدالشهداء (ع).
تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد (1381). غررالحکم و دررالکلم. ترجمة مصطفی درایتی، تهران: الجواد.
جمعی از نویسندگان (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. شورای عالی انقلاب فرهنگی.
جمعی از نویسندگان (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش.
خسروانی مقدم، عبدالله، شیروانی شیری، علی، و اکبری، جابر (1402). فهم تربیت زیباییشناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دورۀ ابتدایی. تعلیم و تربیت، ۳۹(۲)، 118-103.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412). المفردات فی غریب القرآن. دمشق: دارالعلم الدار الشامیه.
شریفالرضی محمدبنحسین (1391). نهجالبلاغه. ترجمة محمد دشتی، تهران: امیرالمومنین (ع).
شعبانی ورکی، بختیار (1371). بررسی روشهای تأمین بهداشت روانی کودکان در خانه و مدرسه. پیوند، ش 159، تهران: سازمان مدارس غیر دولتی، توسعة مشارکتهای مردمی و خانواده.
طباطبایی، محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمة محمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
فراهانی فرد، سعید، و محمدعلی فراهانی فرد، محمدعلی (1392). محیط زیست و نظام اخلاقی آن در اسلام. معرفت اقتصاد اسلامی، 4، 166-152.
قمی، شیخ عباس (1390). مفاتیحالجنان. قم: انتشارات الهادی.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1377). اصول کافی. قم: دفتر نشر فرهنگ اهل بیت.
گروه نویسندگان، (۱۳۸۴). فلسفة تعلیم و تربیت. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام (1374). کنزالعمال. قم: مؤسسة فرهنگی دارالحدیث.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (١٣۶٣). بحارالانوار. ترجمة محمدباقر موسوی همدانی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مطهری، مرتضی (1388). ده گفتار. قم: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1394). آشنایی با علوم اسلامی. قم: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1394). تعلیم و تربیت در اسلام. قم: انتشارات صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1379). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر (1395). گفتار معصومین (ع). تدوین: سیدمحمد عبداللهزاده، قم: امام علی بن ابیطالب.
موسوی خمینی، روحالله (1387). صحیفة نور. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
موسوی خمینی، روحالله (1392). ولایت فقیه: حکومت اسلامی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |