تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,729 |
شناسایی و تبیین آسیبهای فرایند هویتیابی فراگیران در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی ایران با تأکید بر هویت اسلامی – ایرانی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 149-173 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3318 | ||
نویسنده | ||
مختار ذاکری* | ||
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 22 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از عرصههایی که مفهوم هویت بهشدت در آن مطرح میشود، حوزۀ تعلیم و تربیت است. تلاش نگارنده بر این است که مجموعه آسیبهای فرایند هویتیابی فراگیران در نظام تعلیم و تربیت ایران و جریان هویتآفرینی اسلامیایرانی در بستر نظام تعلیم و تربیت را بحث و تحلیل کند. این پژوهش از اشکال پژوهشهای فلسفی و با روش تحلیلیاستنتاجی انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که چه چالشهایی باعث شده است، جریان هویتیابی اسلامیایرانی فراگیران با اینکه مورد نظر نظام تعلیم و تربیت است و برای آن برنامهریزی وسیعی میشود، روند مطلوبی را طی نمیکند و مهمترین آسیبهای فرایند هویتیابی فراگیران در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کدامند؟ نتایج نشان میدهد که دو دسته از آسیبها را میتوان مطرح کرد؛ دستۀ اول مربوط به میدان عمل تعلیم و تربیت در مسیر هویتبخشی اسلامی-ایرانی به فراگیران است که در مجموع، هجده مورد را شامل میشود و دستۀ دوم به هویت خودِ نظام تعلیم و تربیت اشاره دارد که شامل چهار مورد است. مواردی از جمله عدم بازخوانی و بازتولید همهجانبۀ اجزای نظام تعلیم و تربیت، عدم هماهنگی تغییرات درون نظام تعلیم و تربیت، عدم وجود ایدۀ مشخصی از فرایند هویتیابی اسلامی-ایرانی و عدم طیشدن مطلوب فرایندهای درونساختاری تعلیم و تربیت مربوط به دستۀ اول و عدم تنوع زمینههای هویتی، عدم جامعیت و استقلال مؤلفهها، عدم سازگاری درونی زمینههای موجود هویتی و عدم طیشدن فرایندهای هویتی در دستۀ دوم جای میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت اسلامیایرانی؛ عمل تعلیم و تربیت؛ مفهوم پدیدارشناختی هویت؛ آسیبهای هویتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and explaining the disadvantages of the process of Identification in Iran's formal public education system with emphasis on Islamic-Iranian identity | ||
نویسندگان [English] | ||
mokhtar zakeri | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
. The main question include What are Roles , tasks and basic directions of Education as Identifying institution. The study used a qualitative research And with The analytical and deductive method is Performed. The results show that two types of injuries can be identified; The first category is related to the field of education of Islamic-Iranian identity to learners, which includes a total of eighteen items, and the second category refers to the identity of the education system itself, which includes four items. Cases such as lack of comprehensive reading and reproduction of components of the education system, lack of coordination of changes within the education system, lack of a clear idea of the Islamic-Iranian identification process and lack of proper completion of the internal processes of education related to the first category and lack of diversity of identities. Lack of comprehensiveness and independence of components, lack of internal compatibility of existing identity contexts | ||
کلیدواژهها [English] | ||
islamic-iranian Identity, practice of education, phenomenological concept of identity, Educational implications | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو، سجادیه، نرگس، و توسلی، طیبه (1394). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفة تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
پیدایی، میرمهرداد، و نوری، فیروز (1391). آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها. تهران: انتشارات سیمای دانش.
ذاکری، مختار (1394). مفهومپردازی هویت و کاربرد آن در تعلیم و تربیت. رسالة دکتری، دانشگاه شیراز.
راستگو، سیدمحمود (1397). عوامل مؤثر در تحکیم و ارتقای هویت دینی دانشآموزان متوسطة دورة اول. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2، 82-68.
سبحانینژاد، مهدی، و امیری، زهرا (1394). چارچوب مفهومی هویت اسلامی-ایرانی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3، 425-413.
علیخانی، علیاکبر (1383). مبانی نظری هویت و بحران هویت. تهران: پژوهشکدة علوم انسانی و اجتماعی.
محمودی، سیروس (1398). بررسی وضعیت مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی پایة دوازدهم. مطالعات ملی، 78، 76-61.
میربلوچ زهی، فاطمه (1398) . ارائة راهکارهای اجرایی برای تقویت هویت اسلامی-ایرانی کودکان در مراکز پیشدبستانی. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 21، 74-64.
میرزاپور، سمیرا، زمانیمقدم، افسانه، و جعفری، پریوش (1398). کارکرد آموزش و پرورش در نهادینهسازی هویت ملی دانشآموزان از منظر کارکنان مدارس. مطالعات ملی، 79، 74-53.
نادری، مریم (1397). تبیین مبانی فلسفی هویت اسلامیایرانی و آسیبشناسی آن. اندیشههای نوین تربیتی، 14(3)، 25-7.
هانتینگتن، ساموئل (1384). چالشهای هویت در آمریکا. ترجمة محمدرضا گلشن و همکاران، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی.
Maykut. P., & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research. London: The Falmer press.
Miedima, R. (2016). Language, power and identity. Language Teaching, 45(2), 215- 233.
Paranjpe Anand, C. (2002). In search of identity. New York: Ahalsted press book.
Regina, K. M. A. (2017). An investigation of Jewish ethnic identity and identification and their psychological correlates for American Jewish. Master Thesis of Science, Ohio State University.
Roath, J., & Kelipart P. (2019). Identity Theory and Social Identity Theory. Social Phycology Quarterly, 163(3), 224-237.
Schneider, C. E. (2018). His running for normalcy, identity development, and the disability blues: An auto ethnography that explores one man’s quest to understand identity. Master Thesis of Arts. College of Education and Human Services of Ohio University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |