تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,814 |
سنجش میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان از بدفهمی های آموزش ریاضی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 229-256 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3321 | ||
نویسنده | ||
نوید ثنائی* | ||
استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از بدفهمیهای کتاب ریاضی ششم دبستان انجام شد. در این تحقیق میزان آگاهی نومعلمان بسته به جنسیت، منطقۀ تدریس آنها نسبت به شهر و روستا و نوع دیپلم آنان بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این تحقیق کلیه دانشآموختگان سال تحصیلی 98-97 دانشگاه فرهنگیان استان گلستان میباشند که به آنان نومعلم گفته میشود و تعداد آنها 302 نفر متشکل از مرد و زن بود و با روش طبقهای170 نفر انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان حوزۀ آموزش ریاضی تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی 85/0 بهکار گرفته شد. در تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ آن است که میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از بدفهمیهای رایج کتاب ریاضی ششم دبستان، به طور معناداری بیشتر از سطح متوسط است. نتایج پژوهش نشان داد میزان آگاهی نومعلمان مرد دانشگاه فرهنگیان از بدفهمیهای رایج کتاب ریاضی ششم دبستان نسبت به نومعلمان زن با سطح معناداری 033/0 به طور معناداری بیشتر است. از طرفی، نومعلمانی که در مدارس روستایی خدمت میکنند، به نومعلمانی در مدارس شهری، با سطح معناداری 003/0، به طور معناداری آگاهی بیشتری از بدفهمیهای رایج کتاب ریاضی ششم دبستان دارند. همچنین،نومعلمانی که نوع مدرک دیپلم آنها رشتۀ ادبیات و علوم انسانی بوده نسبت به نومعلمانی که مدرک دیپلم آنها رشتههای ریاضی فیزیک و علوم تجربی بود، بدفهمیهای آموزش ریاضی کتاب ششم دبستان آگاهی کمتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نومعلم؛ بدفهمی؛ کتاب ششم دبستان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Awareness of new Teachers of Farhangian University about Misconceptions in Mathematics Education | ||
نویسندگان [English] | ||
navid sanaei | ||
Assistant Professor, Department of Mathematics Education, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to assess the awareness of new teachers of Farhangian University of Golestan Province about the misconceptions of the sixth grade math textbook. In this study, the level of awareness of new teachers depending on gender, their teaching area to the city and village and the type of their diploma has been investigated. This descriptive study was a survey. The population of this study consisted of all the graduates of Farhangian University of Golestan Province in the academic year 1397-98, who are called new teachers and their number was 302 males and females. Using stratified proportional sampling method, 170 people were selected as the participants. The validity of the questionnaire was obtained using the expert opinion in the field of Mathematics Education and Cronbach's alpha coefficient for reliability was 0.85. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and variance) and inferential statistics (one-sample t-test, independent samples t-test and one-way ANOVA). The research findings showed that the level of awareness of new teachers of Farhangian University of Golestan Province about the common misconceptions of the sixth grade math textbook is significantly higher than the average level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New Teacher, misconceptions, Sixth grade book, Farhangian University | ||
مراجع | ||
ایزدی، دانیال (1394). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان در مورد خواص کولیگاتیو. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران.
بخشعلیزاده، شهرناز، و بروجردیان، ناصر (1396). شناسایی بدفهمیهای رایج دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی در حوزة محتوایی هندسه و اندازهگیری و مقایسة عملکرد آنها با میانگین عملکرد در سطح بینالمللی. نوآوریهای آموزشی، 16(64)، 126-101.
پورعظیما، زهرا (1391). آموزش معلمان و آگاهیدادن به آنها در مورد بدفهمی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی در ارتباط با اعداد اعشاری و بررسی تأثیر این آموزشها بر طراحی آموزشی معلمان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران.
خسروی، هادی، و کاردان، سحر (1394). بررسی بدفهمیهای دانشآموزان پایة ششم در جمع و تفریق اعداد اعشاری. مجموعة مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی. ادارة کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، انجمن مطالعات برنامة درسی ایران.
ریحانی، ابراهیم، حمیدی، فریده، و راشدی، فرزانه (1394) بررسی درک و فهم دانشآموزان از اعدا منفی و بدفهمیهای آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 2، 131-115.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). کتاب معلم ریاضی ششم دبستان- 10/74، شرکت افست، تهران.
شاهورانی، احمد، بهزادی، محمدحسن، و مرادی، عابده. (1393). بدفهمیهای دانشآموزان دختر پایههای ششم، هفتم و هشتم شهر پیشوا در ارتباط با مقایسة اعداد اعشاری. روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. 5(4)، 75-61.
علم الهدائی، سیدحسن (1388). اصول آموزش ریاضی. انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول، مشهد.
علم الهدایی، سیدحسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: نشر شیوه.
گویا، زهرا، و حسام، عبداله (1386). طرحوارههای ذهنی توجیهگر بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان. روانشناسی کاربردی، 1(2)، 200-177.
هداوند، اکرم، اکبری، سکینه، و جعفری مرندی، ژامک (1397). دلایل بدفهمی دانشآموزان ابتدایی در رابطه با کسرها چیست؟ مجموعة مقالات هفدهمین کنفرانس آموزش ریاضی کشور، دورة5.
Alghazo, Y. & Alghazo, R. (2017). Exploring common misconceptions and errors about fractions among college students in Saudi Arabia. International Education Studies, 10(4), 133-140.
Aliustaoğlu, F., Tuna, A., & Biber, A. (2018). Misconceptions of Sixth Grade Secondary School Students on Fractions. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 591-599. Almstrum, V. L., Henderson, P. B., Harvey, V., Heeren, C., Marion, W., Riedesel, C., ... & Tew, A. E. (2006). Concept inventories in computer science for the topic discrete mathematics. In Working group reports on ITiCSE on Innovation and technology in computer science education (pp. 132-145).
BasaniRose, M. (2011). Learners’ errors and misconceptions associated with common fractions, a mini dissertation submitted in fulfillment of the requirements for the degree of masters in mathematics education. University of Johannesburg.
Baştürk, S., & Donmez, G. (2011). Mathematics Student teachers’ misconceptions on the limit and continuity concepts. Necatibey Faculty of Education, Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 225-249.
Byrd, C. E., McNeil, N. M., Chesney, D. L., & Matthews, P. G. (2015). A specific misconception of the equal sign acts as a barrier to children's learning of early algebra. Learning and Individual Differences, 38, 61-67.
Deringöl, Y. (2019). Misconceptions of primary school students about the subject of fractions. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(1), 29-38.
Eryılmaz, A., & Sürmeli, E. (2002). Measuring students’ misconceptions in heat and temperature by using three progressive questions. Paper presented at the 5th National Science and Mathematics Congress, ODTÜ, Ankara.
Gilber, K. (2003). Using action research to uncover misconceptions about scale. 11th Annual Meeting of Minds Undergraduate Conference: A Celebration of Research Creative Endivors. Dearborn, MI. www. umd.umich. edu/sep/syudents/kjgilber/kjgilber_arrep.html
Keazer, A. (2004). Student’s misconceptions in middle school Mathematics. B. S. Undergraduate Mathematics Exchange, 2(1), 1-4.
Lee, H. J. & Boyadzhiev, I. (2020). Underprepared College students’ understanding of and misconceptions with fractions. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3), 1-12.
Li, X. (2006). Cognitive analysis of students’ errors and misconceptions in variables, equations and functions. Doctoral Dessertation, Texas A&M University.
Mehmetlioğlu, D. (2014). Misconceptions of elementary school students about comparing Decimal numbers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 569-574.
Mohyuddin, R. G., & Khalil. U. (2016). Misconceptions of students in learning mathematics at primary level. Bulletin of Education and Research, 38(1), 133-162 Naseer, M. S. (2015). Analysis of students’ errors and misconceptions in pre-university mathematics courses. PP.34-39. 1st International Conference on Teaching & Learning. Langkawi, Malaysia. Ningrum, R. W., Yulianti, M., Helingo, D. D. Z., & Budiarto, M. T. (2018). Students’ misconceptions on properties of rectangles. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012018).
Olivier, A. (1992). Handling pupil’s misconceptions. IN M. Moodley, R.Njisane & N. Presmeg (Eds). Mathematics Education for In-Service and Pre-Service Teachers, 193-209. Pietermaritzburg: Shuter and Shooter.
Skemp, R. R. (1989) Mathematics in the primary school. London. Routledge.
Soygür, M. (2008). Misconceptions of students in algebra lessons: An investigation of the issue in the middle schools of the Trnc. Lap Lambert Academic Publishing.
Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B. Ö., & Danişman, Ş. (2015). Studies about Misconceptions in Mathematics Education in Turkey: A Thematic Review. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 215-236.
Üzel, D. (2018). Investigation of Misconceptions and Errors about Division Operation in Fractions. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2656-2662.
Veerasamy, A. K., D’Souza, D., & Laakso, M. J. (2016). Identifying novice student programming misconceptions and errors from summative assessments. Educational Technology Systems, 45(1) 50–73.
Yang, D. C., & Lin, Y. C. (2015). Assessing 10- to 11-year-old children’s performance and misconceptions in number sense using a four-tier diagnostic test. Educational Research, 57(4), 368-388.
Yilmaz, F. Özdemir, B. & Yasar, Z. (2018). Using digital stories to reduce misconceptions and mistakes about fractions: an action study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(6), 867-898. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |