تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,817 |
نقش حس انسجام و باورهای امید در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 21، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 563-581 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3331 | ||
نویسندگان | ||
وحید فلاحی* 1؛ محمد نریمانی2؛ نسیم اسماعیلی3؛ سیده سولماز موسوی4 | ||
1دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4کارشناس ارشد مشاورة مدرسه، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 24 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
سازگاری تحصیلی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و تجربیات کلی بینفرهنگی دانش آموزان دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حس انسجام و باورهای امید در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀدانش آموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم مدارس دولتی شهرستان فارسان بود، که در سال تحصیلی 1397 تحصیل میکردند از این جامعه نمونه ای به حجم 120 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سازگاری تحصیلی بکر و سیریک (1984)، حس انسجام آنتونوونسکی( 1987) و باورهای امید اسنایدر (1989) پاسخ دادند. داده ها با شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد سازگاری تحصیلی با تفکر عامل، تفکرراهبردی و نمرۀ کل حس انسجام و مؤلفه های ادراکپ ذیری و مهارپذیری ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای حس انسجام و باورهای امید حدود 17 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی در دانشآموزان را پیش بینی می کند. نتایج این پژوهش نشان داد باورهای امید و حس انسجام از متغیرهای مرتبط با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان است که باید در برنامه ریزی های آموزشی راهکارهایی برای افزایش آنها ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
حس انسجام؛ باورهای امید؛ سازگاری تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of sense of cohesion and hope Beliefs in predicting students' academic adjustment | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid fallahi1؛ mohammad narimani2؛ nasim esmaili3؛ solmaz mousavi tolun4 | ||
1Ph.D. in General Psychology, Mohagheg Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
2Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
3M.A. in General Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
4M.A. in school counseling, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & objectives: academic adjustment plays an important role in the academic achievement and general intercultural experiences of students. The purpose of this study was to determine the role of sense of coherence and hope beliefs in predicting students' academic adjustment. Instruments and Methods: This study was correlational. The statistical population of this study consisted of all second-grade male secondary school students of Farsan, who were studying in the year 2018. Of this sample population, 120 people were selected and responded to questionnaires of academic adjustment, sense of cohesion and hope Beliefs. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings: The results of correlation coefficient showed that the academic adjustment was related positively to agency thinking, pathway thinking and total score of sense of coherence and the components of Comprehensibility and Manageability. The results of regression analysis also showed that variables of sense of coherence and hope beliefs predict about 17 Percent of the variance of academic adjustment in their students. Conclusion: The results show that hope beliefs and sense of coherence are among the variables related academic adjustment in students, which should be presented in educational programs with ways to increase sense of those. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: sense of coherence, hope beliefs, academic adjustment, students | ||
مراجع | ||
بیجاری، هانیه (1386). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امیددرمانی بر افزایش امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. پایاننامة دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد: دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی.
دلاور، علی (1399). منابع نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
صبحی، ناصر، غفاری، مظفر، و مولایی، مهری (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای هوش شخصی. آموزش در علوم پزشکی، 16(17)، 175-165.
عزیزینژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 68-57.
عیسیزادگان، علی، میکائیلی منیع، فرزانه، و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطة بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورة پیشدانشگاهی. روانشناسی مدرسه، 2(2)، 152-137.
کیافر، مریم سادات، کارشکی، حسین، و هاشمی، فرح (1393). نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 526-517.
کرمانی، زهرا (1388). تأثیر نگرش مذهبی و هیجانخواهی بر سازگاری زناشویی دبیران شهرستان پاکدشت. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
محمدزاده، علی اکبر، پورشریفی، حمید، و علیپور، احمد (1388). اعتبارسنجی مقیاس 13 مادهای حس انسجام (SOC) در نمونة ایرانی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
میکائیلی منیع، فرزانه، فتحی، گونا، و شهودی، مریم (1394). تحلیل روابط بین خودکارآمدی، انگیزش، امید و تنشگرها با سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه. اندیشههای نوین تربیتی، 1(11)، 78-58.
نادری بلداجی، فرود (1381). عوامل فرهنگی – اجتماعی و آموزشی مؤثر برترک تحصیل دانشآموزان مدارس راهنمایی عشایری شهرستان لردگان واردل. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نریمانی، محمد، عینی، ساناز، و تقوی، رامین (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. سلامت روان کودک، 5(1)، 47-36.
نصیری، مرضیه، میکائیلی منیع، فرزانه، و عیسیزادگان، علی (1396) .بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسة اجتماعی و خودپندارة تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعة موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه). پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(1)، 22-9.
Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self- efficacy, academic motivation and academic self- concept in predicting secondary school Students academic performance. Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
Amirkhan, J. H., & Greaves, H. (2003). Sense of coherence and stress: The mechanics of a healthy disposition. Psychology & Health, 18(1), 31–62.
Antonovksy, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: A diagnosis whose time has come. Affective Disorders, 227, 243-253.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Counseling Psychology, 31(2), 179-189.
Becker, S. P. (2014). External validity of children's self-reported sleepfunctioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine, 15(9), 1094-1100.
Bengtsson, A., & Lars, H. (2008). The Validity of Antonovsky Sense of CoherenceMeasurein a sample of Schizophrenic Patients Living in the Community. Advanced Nursing, 33, 432-438.
Braun-Lewensohn, I. O., Lindstro, M. B., & Margalit, M. (2017). Salutogenesis: Sense of coherence in adolescence. National library of Medicine, 14(1), 136-123.
Braun-Lewensohn, O., Sagy, S., & Roth, G. (2011). Coping strategies as mediators of the relationship between sense of coherence and stress reactions: Israeli adolescents under missile attacks. Anxiety, Stress & Coping: An International, 24(3), 327–341.
Curry, L. A., & Snyder, C. R. (2000). Hope takes the field: Mind matters inathletic performances. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory,measures, and applications (pp. 243–259). San Diego, CA: Academic Press.
Dixson, D. D., Keltner, D., Worrell, F. C., & Mello, Z. (2018). The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Educational Research, 111(4), 507-515
Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy,procrastination, and study skills between cooperative and non-cooperativeeducation students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 15(1), 69-79.
Feldman, D. B., Einav, M., & Margalit, M. (2018). Does family cohesion predict children's effort? the mediating roles of sense of coherence, hope, and loneliness. Psychology, 152(5),. 276-289.
Feldt, T., Leskinen, E., Koskenvuo, M., Suominen, S., Vahtera, J., & Kivim¨aki, M. (2011). Development of sense of coherence in adulthood: a person-centered approach. The population-based Hess up cohort study. Quality of Life Research, 20(1), 69–79.
Gallagher, M. W., & Lopez, S. J. (2008t). Hope, self-efficacy, andacademic success in college students. Poster presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Boston, MA.
Garcı´a‐Moya, I., Rivera, F., & Moreno, C. (2013). School context and health in adolescence: The role of sense of coherence. Scandinavian Journal of Psychology, 54(3), 243–249.
Grayson, J. P. (2008). Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: A comparative analysis. Higher Education. 56(4), 473-492.
Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernstrom, E. L. (2004).Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment, 20, 227-236.
Kleiveland, B., Natvig, G. K., & Jepsen, R. (2015). Stress, sense of coherence and quality of life among Norwegian nurse students after a period of clinical practice. National Institutes of Health,3(3), 13-1.
Lustig, D. C., Rosenthal, D. A., Strauser, D. R., & Haynes, K. (2000). The relationship between sense of coherence and adjustment in persons with disabilities. Rehabilitation Counseling Bulletin, 43(3), 134-141.
Michael, S. T. (2000). Hope conquers fear: Overcoming anxiety and panic attacks. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory, measures, and applications (pp. 301–319). San Diego, CA: Academic Press.
Modin, B., Stberg, V. O., Toivanen, S., & Sundell, K. (2011). Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health complaints. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area. Adolescence, 34, 129–139.
Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006). Hope as Asource of Resilience in Later Adulthood. Personality and Individual Differences. 41, 1263-1273.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: Differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
Reed‐Victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Journal of Early Child Dev Care, 174(1), 59-79.
Rohani, C., Khanjari, S., Abedi, H. A., Oskouie, F., & Langius‐ Eklöf A. (2010). Health index, sense of coherence scale, brief religious coping scale and spiritual perspective scale: Psychometric properties. Adv Nurs, 66(12), 2796- 2806.
Snyder, C. R. (1989). Reality negotiation: From excuses to hope and beyond. Social and Clinical Psychology, 8, 130-157.
Snyder, M. (2006). The discursive proportion of hope: A qualitative analysis of cancer patients’ speech. Qualitative Health Research, 12(2), 25- 29.
Vifladt, A., Simonsen, B. J., Lydersen, S., & Farup, P. G. (2016). The association between patient safety culture and burnout and sense of coherence: A cross-sectional study in restructured and not restructured intensive care units. Intensive Crit Care Nurs, 36, 26-34.
Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International student’s challenge and adjustment to college. Education Research International, 9(8), 1-9.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |